دلیل عدم پرداخت وام ودیعه مسکن

با گذشت نزدیک به یک ماه از ابلاغ بخشنامه وام ودیعه مسکن از سوی بانک مرکزی، هنوز دستورالعمل نحوه معرفی متقاضیان از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام نشده است.

به گزارش تحریریه، پیرو اطلاعیه معاونت مسکن و ساختمان درخصوص آغاز ثبت نام متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از ۱۲خردادماه از طریق سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی http://saman.mrud.ir  متقاضیان می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشنامه بانک مرکزی در تاریخ ۱۰ خردادماه به ۲۰ بانک ابلاغ شده است و بر این اساس عدم پرداخت وام به دلیل نبود بخشنامه بانک مرکزی موجه نیست.

در این بخشنامه آمده است: حسب تصمیمات اتخاذ شده در شورای پول و اعتبار در تاریخ سوم خردادماه، شورای پول و اعتبار با اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، دوره بازپرداخت حداکثر پنج سال، در سقف‌های فردی ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها و از محل منابع بانکی موافقت کرده است.

در ادامه بخشنامه تاکید شده است: نحوه معرفی متقاضیان واجد شرایط جهت بهره‌مند از تسهیلات مزبور توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. لذا خواهشمند است دستور فرمایید مراتب را به نحو مقتضی به واحدهای اجرایی ذیربط ابلاغ کرده و عملکرد مربوطه را به این بانک ابلاغ کنید.

بنابراین همانطور که در متن بخشنامه آمده است وظیفه وزارت راه و شهرسازی است که شیوه نامه نحوه معرفی متقاضیان وام ودیعه مسکن را اعلام کند و چون تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است با وجود تاکید رییس جمهوری بر کمک به معیشت افراد جامعه بسیاری از مستاجران و متقاضیان دریافت وام سردرگم هستند و رفت و آمدهای مداوم آنها به بانک‌ها برای دریافت وام نتیجه‌ای ندارد.

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار این وام از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران در سال جاری تا سقف ۴۰ هزارمیلیاردتومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و سایر نقاط شهری ۴۰ میلیون تومان مصوب شد. نرخ سود تسهیلات ۱۳ درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله است.

منبع: ایبنا

پایان/

۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
کد خبر: 20089

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =