وحشت جبهه "غربی _ عبری _ عربی" از پهپادهای ایران

وال‌استریت ژورنال طی گزارشی از نشست محرمانه آمریکا، اسرائیل و کشورهای عرب در مورد ایران خبر داد.

به گزارش تحریریه، قدرت پهپادی ایران که روز به روز ابعاد جدیدتری پیدا می‌کند و سازمان رزم نیروهای مسلح کشورمان با ورود این عنصر راهبردی در حال جابجایی سطح توازن در منطقه با کمترین هزینه‌ها در برابر دشمنان و رقبای منطقه‌ای است باعث شده تا این طرف‌ها وحشت‌زده به سراغ برگزاری نشستی جهت بررسی این توانمندی بروند. این توانمندی باعث شده تا فرمانده پیشین ارتش تروریستی امریکا در منطقه اعتراف کند که برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم، برتری هوایی امریکا با چالش روبه‌رو شده و عملا از بین رفته است.

با این حال، این فقط امریکا نیست که از توان پهپادی ایران وحشت دارد. کشورهای همسایه ایران که سالانه ده‌ها میلیارد دلار جنگ‌افزار بسیار پیشرفته و گران‌قیمت خریده و در انبارهای خود ذخیره می‌کنند، به وضوح مشاهده می‌کنند که در برابر هزینه سنگین آن‌ها، ایران با کمترین هزینه ممکن به برتری رسیده است، چه اینکه آن‌ها تجربه عملیاتی موفق پهپادهای ایرانی را هم دارند و دیدند که باوجود پدافند گسترده، پیشرفته و قدرتمندی که سعودی‌ها در اختیار داشتند پهپادهای ارتش یمن صدها بار موفق به انهدام اهداف خود شده و عملا توازن قوای وحشت را با دشمن برقرار کردند.

امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی هم ضربات تلخ و سختی از این پهپادها دریافت کرده‌اند. این پهپادها ده‌ها بار مواضع ارتش تروریستی امریکا را در عراق و سوریه منهدم کرده و همچنین رژیم صهیونیستی در نبرد دریاها با همین پهپادها متوقف شد و حتی مراکز جاسوسی و خرابکاری این رژیم در شمال عراق بارها با پهپاد منهدم شد. پیشرفت پهپادی ایران البته باعث شده تا گروه‌های مقاومت به شکل اصولی و صحیحی به آن مسلح شوند که شاید حضور پهپادهای شناسایی مقاومت لبنان و فلسطین در آسمان سرزمین‌های اشغالی آن‌ها را به اندازه کافی ترسانده باشد.

همین مسائل و مواضع باعث شده تا همه این طرف‌ها از اینکه در محاصره قدرت بی‌نظیر و گسترده پهپادی ایران قرار گرفته‌اند احساس وحشت کنند. دستیابی ایران به پیشرفته‌ترین و به‌روزترین پهپادهای ساخت امریکا و رژیم صهیونیستی نه تنها باعث شده تا ایران به اسرار فنآوری آن‌ها دسترسی داشته باشد، بلکه با کمک مهندسی معکوس نمونه‌های مدرن‌تر  جدیدی از این پهپادها را وارد فاز عملیاتی کند. حالا تنوع، کیفیت، پراکندگی و در نهایت عملیاتی بودن این پهپادها دشمنان و رقبای ایران را ناچار به نشستن سر میز «چکنم چکنم» کرده است.

حالا منابع خبری گزارش می‌دهند که آمریکا یک نشست محرمانه با مقامات نظامی ارشد رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی برای بررسی راه‌های مقابله با توانمندی‌های موشکی و پهپادهای ایران برگزار کرده است. روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و کشورهای منطقه خاورمیانه مدعی شد که آمریکا در ماه مارس نشستی محرمانه با مقامات نظامی ارشد رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، اردن، بحرین، قطر، مصر و امارات متحده عربی برگزار کرده است تا بررسی کنند که چگونه می‌توانند با توانمندی‌های موشکی و پهپادهای ایران مقابله کنند.

این مذاکرات که پیشتر فاش نشده بود در شرم الشیخ مصر برگزار شد و این اولین بار بود که این طیف از نظامیان عالی‌رتبه صهیونیستی و کشورهای عربی تحت نظارت ارتش آمریکا برای گفت‌وگو درباره چگونگی مقابله در برابر آنچه «یک تهدید مشترک» می‌خوانند، دیدار کردند. بر اساس این گزارش، یکی از عوامل افزایش این همکاری نظامی، تمایل کشورهای عربی برای دسترسی به فناوری و تسلیحات دفاع هوایی رژیم صهیونیستی در زمانی است که آمریکا اولویت‌های نظامی خود را به سمت مقابله با چین و روسیه متمرکز کرده است. تاکنون مقامات صهیونیستی و کشورهای عربی حاضر در این نشست به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخی نداده‌اند.

ژنرال جو بوچینو سخنگوی سنتکام (فرماندهی مرکزی تروریست‌های آمریکایی در منطقه) نشست شرم الشیخ را تایید نکرد اما با بیان این که «این فرماندهی تعهد قاطع خود را به افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه معماری یکپارچه دفاع هوایی و موشکی برای محافظت از نیروهای آمریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش حفظ می‌کند»، مدعی شد که ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه به شمار می‌آید. به نوشته وال استریت ژورنال، در مذاکرات شرم‌الشیخ، شرکت‌کنندگان در خصوص روش‌های اطلاع‌رسانی سریع هنگام شناسایی تهدیدات هوایی به توافقاتی اساسی دست یافتند.

هر چند انتظار می‌رود که تعداد این نشست‌ها بیش از یک دوره باشد و شامل نشست‌های فنی و اطلاعاتی برای واکاوی بیشتر قدرت پهپادی ایران و ضربه زدن به این توانمندی ویژه باشد، اما به هر حال این قدرت نوظهور که در ایران بومی‌سازی و نهادینه شده، به این سادگی‌ها چاره نخواهد شد. حضور و میزبانی مصری‌ها از این نشست هم به نوبه خود جالب است.

منبع: اخبار سوریه

پایان/

۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 20090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =