چرا احیای برجام برای اروپا ضروری است؟

برای کشورهای اروپایی احیای توافق هسته ای ایران اهمیت بسیار فراوانی دارد زیرا برجام تنها تلاش سیاست خارجی و بین المللی موفق اتحادیه اروپا بود که با اقدام آمریکا نابود شد. علاوه بر این موضوع تامین جایگزین انرژی روسیه برای قاره سبز اکنون جنبه حیاتی پیدا کرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «المیادین» لبنان در گزارشی درباره سفر اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار وی با مقامات ایران نوشت، هدف از این سفر بررسی موضوع بازگشت به میز مذاکرات هسته ای در وین بوده است.

تردیدی نیست که آمریکا و کشورهای اروپایی در شرایطی که قیمت جهانی انرژی بالا رفته برای احیای توافق هسته ای تمایل دارند. این کشور تلاش می کنند جایگزینی برای صادرات انرژی روسیه به اروپا بیابند. اما موانع بسیار سبب شده است که درباره توانایی آمریکایی ها و ایرانی ها برای رسیدن به توافق تردید وجود داشته باشد.

کشورهایی اروپایی که به دنبال جایگزینی برای نفت و گاز روسیه هستند شماری از طرح ها را در این زمینه پیشنهاد کرده اند. در این طرح ها بر اهمیت برداشتن تحریم ها از ایران تاکید شده است. این موضوع سبب می شود که کشورهای اروپایی بتوانند از ایران گاز وارد کنند.

پیش از جنگ سوریه هم کشورهای اروپایی در این زمینه تلاش می کردند. در آن زمان طرح انتقال گاز طبیعی از میدان پارس جنوبی به اروپا مطرح شد. این خط از میدان پارس جنوبی به سوی عراق و سوریه و سپس لبنان، ترکیه و اروپا می رسد. اما این طرح به دلیل ناامنی در کشورهای ذکر شده عملی نشده است.

اکنون نیز پس از خروج آمریکا از برجام و پوقوع جنگ اوکراین نیاز کشورهای اروپایی و آمریکا به امضای توافق هسته ای ایران افزایش یافته است تا به ایران اجازه صادرات نفت و گاز به اروپا داده شود و کشورهای اروپایی هم بتوانند بدون نگرانی از تحریم ها، بهای آن را بپردازند. اما ایرانی ها بدون کسب امتیازهای جدید برای بازگشت به توافق آمادگی ندارند. از جمله این امتیازها حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریسم و دادن ضمانت به ایران برای خارج نشدن دوباره آمریکا از توافق هسته ای با آمدن رئیس جمهوری جمهوریخواه در امریکا است. این در حالی است که کنگره آمریکا باید در این زمینه تصمیم بگیرد و بایدن در امورد آن چندان قدرتی ندارد. 

تارنمای المیادین در ادامه گزارش خود آورد: افزون بر مواردی که ذکر شد امضای توافق راهبردی میان ایران و چین، زمینه را برای ایران فراهم کرده تا از طریق سرمایه گذاری های گسترده چین در بسیاری از بخش ها از جمله نفت و گاز و گردشگری تحریم ها را پشت سرگذارد.

با وجود اینکه گزارش های رسمی دقیقی درباره فروش نفت ایران و طرف هایی که از این کشور نفت می خرند وجود ندارد، اما قطعا بخش نفتی ایران، تحریم ها را پشت سر گذاشته است. «محسن خجسته مهر» رئیس اجرایی شرکت نفت ملی ایران گفته است تولید نفت ایران به سطح پیش از تحریم ها رسیده است و ایران قادر است روزانه ۳.۸ میلیون بشکه نفت تولید کند.

پایان/

۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20113

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =