سایه همزمان سه بحران بر کاخ سفید

پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با بحران‌های عمیقی همراه بود اما در دو سال اخیر بر گستره این بحران‌ها افزوده شده‌است که تشدید تیراندازی‌های جمعی، افزایش تورم و کووید ۱۹ این بحران‌های سه‌گانه را شکل داده و مردم این کشور را نسبت به مدیریت بایدن بدبین و ناامید کرده‌است.

به گزارش تحریریه، آمریکا همواره با بحران‌های مختلفی مواجه بوده‌است اما پس از ورود «جو بایدن» رئیس‌جمهوری دموکرات به کاخ سفید موجی از بحران‌های تازه گریبان این دولت را گرفته‌است. بحران‌هایی که بسیاری بر این باورند نتیجه مدیریت ناکارآمد تیم بایدن بوده و این دولت می‌توانست با تدابیر صحیح و سنجیده از عمق و گستره آن بکاهد. در این نوشتار سه بحران بزرگ پیش روی بایدن و دولت او مورد واکاوی قرار می‌گیرد؛

تیراندازی جمعی که هر روز قربانی می‌گیرد

تیراندازی‌های جمعی پی در پی در مواردی مانند حمله نژادپرستانه به یک خواربارفروشی در شهر بوفالو نیویورک، تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی در شهر اوالد در تگزاس  که منجر به کشته شدن ۱۹ دانش آموز دبستانی و معلمان آنها شد، آخرین بحران‌هایی است که بایدن با آنها دست به گریبان است؛  مشکلاتی که رئیس‌جمهوری منتخب را مستاصل کرده اما او برای انجام اقدامی موثر در این زمینه  بار دیگر با محدودیت‌هایی برای اعمال قدرت مواجه شده‌ است.

بایدن در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت تکرار کرد: «کافی است، کافی است». او سپس از کنگره خواست تا با تشدید محدودیت در قوانین اسلحه کشور به مردمی که در اثر تیراندازی‌های جمعی جان خود را از دست داده‌اند، احترام بگذارد. او خواستار ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی و رفع مصونیت قانونی برای تولیدکنندگان اسلحه شد. بایدن اما به دلیل داشتن اکثریت کم دموکرات در مجلس نمایندگان و سنا، رای لازم را برای تغییر قوانین ندارد.

افزایش مداوم تیراندازی‌های دسته جمعی، جراحات و مرگ کودکان با اسلحه نتیجه غم‌انگیز اما مورد انتظار آزادسازی قوانین اسلحه در آمریکا بوده‌ است. با افزایش خرید اسلحه، میزان تلفات با آن در طول همه‌گیری کرونا افزایش دو برابری یافته‌ است.

بنا به گزارش «بایگانی اعمال خشونت با اسلحه» (GVA) به عنوان سازمانی که حوادث خشونت با اسلحه را ردیابی می‌کند، فقط در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲، تعداد ۲۶۰ تیراندازی جمعی صورت گرفته که در نتیجه آن ۱۵۵ کودک کشته و ۳۲۳  دیگر نیز زخمی شده‌اند.

تورم در آستانه دو رقمی شدن

در ماه‌های اخیر به دلیل بحران اوکراین و تاثیر آن بر اقتصاد و زنجیره تامین، ایالات‌متحده یکی از دشوارترین شرایط معیشتی را تجربه می‌کند.

در حال حاضر تورم در ایالات‌متحده به بالاترین سطح خود در چهار دهه اخیر رسیده و خانواده‌های آمریکایی را برای تامین نیازهای اولیه خود مانند خواربار، بنزین و اجاره مسکن با مشکل مواجه کرده‌است. از نگاه کارشناسان تداوم جنگ روسیه و اوکراین، بحران هزینه مواد غذایی و سوخت را حتی بیشتر هم خواهد کرد.

بایدن در یک سخنرانی هشدار داد که محاصره بنادر اوکراین توسط روسیه می‌تواند هزینه کالاهای اساسی مانند نان را بیش از پیش افزایش دهد.

بحران مواد غذایی در آمریکا به اندازه‌ای وخیم شده که قفسه فروشگاه‌ها از شیرخشک خالی است، تا جایی که به گزارش روزنامه «گاردین»، بایدن برای سرعت بخشیدن به تولید و پر شدن مجدد قفسه‌ها از اختیارات زمان جنگ استفاده کرد.

بایدن در توضیحی نسبت به تورم کنونی آمریکا گفت: «من درک می‌کنم که خانواده‌هایی که درگیر مشکلات هستند احتمالا اهمیتی نمی‌دهند که چرا قیمت‌ها افزایش می‌یابد آنها فقط می‌خواهند قیمت‌ها پایین بیاید».

او نتوانست قول دهد که تورم را کاهش خواهد داد، تنها به این بسنده کرد که تمام تلاش خود را می‌کند تا این اتفاق بیافتد.

آیا کاهش تعرفه‌های چین راه‌حل مقابله با تورم است؟

رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در حالی به سمت انتخابات میان دوره‌ای مهم خود در پاییز نزدیک می‌شود که احتمالا حزب دموکرات کرسی‌های خود را در کنگره از دست خواهد داد. او اینک با یک انتخاب دشوار مواجه است و آن اینکه تعرفه‌ها را حفظ کند و به دلیل بالا بودن قیمت‌ها سرزنش شود یا اینکه با تعدیل تعرفه‌ها قیمت‌ها را نیز تعدیل کند اما در عوض در مقابل چین ضعیف به نظر برسد.

بسیاری از اقتصاددانان و کسب‌وکارها از بایدن خواسته‌اند که تعرفه‌های تجاری را کاهش دهد تا تورم ناشی از افزایش تقاضا پس از کاهش بیماری کووید ۱۹، بحران زنجیره تامین و جنگ اوکراین در ایالات‌متحده کاهش یابد.  

«شانگ جین وی» اقتصاددان ارشد سابق بانک توسعه آسیایی و استاد اقتصاد دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه کلمبیا، در این زمینه اظهار داشت: «اگر ایالات‌متحده تصمیم بگیرد که تعرفه‌ها را تعدیل کند، این تصمیم به نفع چین نیست، بلکه برای کمک به ایالات‌متحده خواهد بود. به ازای هر ۱۰۰ دلاری که آمریکا از چین خرید می‌کند، تقریبا ۴۰ دلار برای شرکت‌های آمریکایی در حوزه قطعات خرید می‌شود و ۶۰ دلار آن برای خانواده‌ها است.»

وی افزود: «حذف تعرفه‌ها می‌تواند به کاهش هزینه تولید برای شرکت‌های آمریکایی و هزینه زندگی برای خانوارها کمک کند».

کاهش تعرفه‌ها بر کالاهای چینی می‌تواند قیمت‌ها را در برخی زمینه‌ها از جمله مواد خام کاهش دهد اما کارشناسان هشدار می‌دهند که این امر تورم را به سطوح مطلوب کاهش نمی‌دهد. در همین زمینه «جنت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا نیز گفت کاهش تعرفه‌ها بر کالاهای چینی برای مهار تورم در سطوح بالا چاره‌ساز  نیست.

اقتصاددانان اما می‌گویند که این بدان معنا نیست که تعرفه‌ها باید پابرجا بماند، زیرا این سیاست در هدف اولیه خود چندان موثر نبوده‌است.

آمریکای بایدن؛ رتبه یک قربانیان کرونا در جهان

بیماری کرونا نیز که اکنون جان بیش از ۱ میلیون آمریکایی را گرفته است، هشدارهای مربوط به یک طوفان اقتصادی را افزایش داده و  نارضایتی عمومی از جمله در میان حامیان بایدن را عمیق‌تر کرده‌است. آمریکا حدود دو سال پس از اینکه اولین موارد کرونا زندگی روزمره را تغییر داد، از نقطه عطفی که زمانی غیرقابل تصور بود عبور کرد.  این تلفات نشان دهنده حدود یک مرگ به ازای هر ۳۲۷ آمریکایی یا بیشتر از کل جمعیت سانفرانسیسکو یا سیاتل است.

به گزارش رویترز، بیشتر این مرگ‌ها یعنی حدود ۶۰۰ هزار نفر، پس از روی کار آمدن بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ و در پیک موج بزرگ بیماری اتفاق افتاد.

علاوه بر بحران‌های یاد شده، مواردی چون مشکلات زیست محیطی، تبعیض قومی و نژادی و همچنین تغییر قوانین سقط جنین اعتراضات زیادی را به دنبال داشته که بر عمق نارضایتی‌ها از بایدن افزوده‌است.

همزمان شدن این بحران‌ها با یکدیگر موجب شده تا  آمریکایی‌ها به شدت نسبت به اداره کشور بدبین شده و از رهبران خود در واشنگتن ناامید شوند. از طرفی، بحران‌های کنونی به محل چالش و اختلافی بین دو طیف اصلی آمریکا تبدیل شده‌است به طوری که بایدن به صراحت محدودیت‌های خود و نبود اختیارات قانونی را دلیل این شرایط می‌داند اما در مقابل، جمهوری‌خواهان او را به فرار از مسئولیت متهم می‌کنند.

منبع: ایرنا

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲
کد خبر: 20139

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =