خبر بد نفتی برای آمریکا و اروپا

حجم زیان مالی ناشی از تعطیلی تاسیسات نفتی در شرق لیبی بیش از ۳.۵ میلیارد دلار است؛ در حالی که پیش از تعطیلی بنادر نفتی، لیبی روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت تولید می کرد اکنون تولید روزانه این کشور به ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

 به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که حجم خسارت مالی ناشی از تعطیلی تاسیسات نفتی در بنادر نفتی در شرق این کشور بیش از ۳.۵ میلیارد دلار است. این نهاد رسمی در بیانیه‌ای اعلام کرد زیان‌های ناشی از تعطیلی‌ها تاکنون به بیش از ۱۶ میلیارد دینار لیبی (حدود ۳.۵۹ میلیارد دلار) رسیده است؛ ضمن آنکه تولید به شدت کم شده و صادرات روزانه حدود ۳۶۵ تا ۴۰۹ هزار بشکه است.

افزون بر این، روزانه ۲۲۰ میلیون متر مکعب گاز به هدر می رود. همه این اتفاقات در حالی رخ می دهند که بیشتر شهرهای لیبی از قطع جریان برق به مدت ۱۲ ساعت در روز رنج می برند.  

به نوشته تارنمای خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، پیش از بحران بسته شدن بنادر نفتی، لیبی روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کرد که گاهی این رقم به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز نیز می رسید اما اکنون تولید روزانه این کشور ۷۰۰ هزار بشکه است. 

لیبی به دلیل کاهش تولید نفت  با بحران های سختی دست و پنجه نرم می کند. گروه های محلی و قبیله ای از ماه آوریل ۶ میدان و بندر در شرق کشور که زیر کنترل نیروهای وابسته به «خلیفه حفتر» بود را بسته اند. آنها نسبت به ادامه حکمرانی «عبدالحمید الدبیبه» در طرابلس و عدم تحویل قدرت به دولت جدید که از سوی نمایندگان پارلمان انتخاب شده، اعتراض دارند.

با وجود دو دولت موازی در لیبی شکاف ها در این کشور افزایش یافته است. به دلیل تنش های سیاسی در این کشور، نفت از یک نعمت به نقمت تبدیل شده است. مردم این کشور با بحران های معیشتی روبرو هستند.

این درحالی است که «ریچارد نورلاند» سفیر آمریکا در طرابق نسبت به استفاده از نفت و درآمدهای آن به عنوان یک سلاح برای حل اختلاف های سیاسی در لیبی هشدار داد و خواستار مدیریت ثروت های نفتی به طور مسوولانه شد.

پایان/

۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 20187

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =