بازار خودرو ایران به 2.5 تریلیون تومان می رسد!

کارشناسان برای بازار خودروهای سبک جهان آینده روشنی پیش بینی می کنند به گونه ای که در سال ۲۰۳۰ بیشتر از ۱۱۰ میلیون دستگاه از آن ها به فروش خواهد رسید و بازار خودرو ایران هم پرواز می کند.

به گزارش تحریریه، پژوهش های صورت گرفته در مورد بازار جهانی خودرو نشان می دهد که پس از سال ۲۰۱۹ بازار جهانی خودروهای سبک شاهد رشد سالانه بوده و این روند تا ۲۰۳۰ ادامه خواهد داشت. در کل رشد این صنعت تا سال نهایی (۲۰۳۰) در سرتاسر جهان به ۱.۸ درصد خواهد رسید.

در زمینه تعداد خودروی سبک نیز پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ در جهان بیشتر از ۲.۰۳ میلیارد خودرو تحت مالکیت افراد ثبت شده باشند.

براسا برآوردهای اقتصادی پنج منطقه چین، ایالات متحده، هند، برزیل و ژاپن مهمترین بازارهای جهانی را تا پایان این دهه تشکیل خواهند داد و در کل ۵۶ درصد بازار به این ۵ کشور اختصاص می یابد.

کشورهای آلمان، کره جنوبی، اندونزی، انگلیس و فرانسه هم ۵ بازار بزرگ بعدی ارزیابی شده اند.

در چنین شرایطی در سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۸ درصد بازار در اختیار ۱۰ بازار بزرگ جهان قرار خواهد داشت. این سهم در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۱ درصد بوده است.

پیش بینی می شود در سطح جهان در سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۱۱ میلیون خودرو به فروش برسد.

در گزارشی که مرکز پژوهشی ایرانی «روند  اقتصاد» در مورد بازار جهانی خودروی سبک منتشر کرده، آمده است که ۸ بازار رو به رشد قابل توجه تا سال ۲۰۳۰ مورد انتظار است. از خاورمیانه دو کشور عربستان و مصر در کنار دیگر کشورها همچون لهستان، ایرلند، اندونزی، ویتنام، آرژانتین و مکزیک پرامیدترین بازارها تا سال ۲۰۳۰ را تشکیل خواهند داد. 

بر این اساس تولیدکنندگان ببر روی بازارهای هشت کشور فوق در زمینه فروش خودروهای سبک حساب باز کرده اند. پیش بینی می شود فروش خودروهای سبک در این کشورها نسبت به سال ۲۰۱۸ که به ۴.۸ میلیون عدد رسیده بود در سال ۲۰۳۰ حدود دو برابر شود و حداقل به ۹.۳ میلیون مورد در سال برسد.

این کشورها در کل تا سال ۲۰۳۰ حدود ۸.۳ درصد از فروش خودروهای سبک جهان را به خود اختصاص می دهند.

پیش بینی می شود ویتنام و مصر بیش از ۱۱ درصد رشد را بین ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ تجربه کنند. اندونزی نیز با نزدیک به ۱۷ درصد رشد بیشتر میزان پیشرفت را خواهد داشت.

کشورهای اندونزی، ایرلند و عربستان سعودی نیز به رکورد فروش دو میلیون خودرو در سال ۲۰۳۰ خواهند رسید.  

در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز پیش بینی می شود که بازار خودروی ایران تا ۵ سال آینده حداقل نسبت به سال ۲۰۲۱ بیشتر از ۶۰ درصد رشد پیدا کند.

براساس پژوهش این موسسه، بازار خودروی ایران که ارزش آن در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۶ میلیارد دلار برآورد شد در سال ۲۰۲۶ به بیشتر از ۴۵.۵ میلیارد دلار ارتقا می یابد. این به معنای رشد سالانه حدود ۹.۵ درصدی است.

 در صورت تداوم همین روند تا ۱۰ سال آینده ممکن است ارزش این بازار تا حدود ۸۰ میلیارد دلار نیز افزایش یابد که معادل 2.5 تریلیون تومان یا دو برابر بودجه سالانه دولت خواهد بود.

پایان/

۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 20223

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =