انتقاد شدید بورس کالا از سیاست های ارتجاعی وزارت صمت

انتقاد شدید بورس کالا از سیاست های ارتجاعی وزارت صمت می تواند به ورود سریعتر نهادهای مرتبط کشور مانند مجلس بیانجامد.

به گزارش تحریریه، انتقاد شدید سید جواد جهرمی معاون عملیات بورس کالا از سیاستهای ارتجاعی وزارت صمت در دوره فاطمی امین انتقاد کرد که می تواند به ورود سریعتر نهادهای مرتبط کشور مانند مجلس بیانجامد و جلوی تخریب ساختارهای مناسب بازار در کشور را بگیرد.

 سید جواد جهرمی معاون عملیات بورس کالای ایران گفت:

  • تصمیمات وزارت صنعت بازگشت به عقب است. این تصمیمات پیش بینی پذیری تولید و صنایع را برای سهامداران سخت و بازار سرمایه را با مشکل مواجه می‌کند.
  • به دنبال عرضه خودرو در بورس در سال گذشته و همچنین بعد از تجربه عرضه سیمان در بورس کالا متوجه شدیم که می توانیم از ظرفیت بالای بورس کالا برای رونق و بهبود اقتصاد بهره بیشتری ببریم.
  • بورس کالا تشکیل شده تا انواع رانت ها و عملیات غیر شفاف در اقتصاد حذف شود، قیمت گذاری دستوری از بین برود و داد و ستد ها بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود که رویکرد بورس کالا طی سال های گذشته نیز بر مبنای همین موارد بوده است.
  • وقتی معاملات وانت کارا در بورس کالا انجام شد، وزارت صنعت اعلام کرد که این اقدام غیرقانونی است و تهدید به این شدیم که به دستگاه‌های مختلف نظارتی معرفی خواهیم شد. این درحالیست که بورس کالا از وزارت صنعت طی نامه ای خواست که مستندات قانونی خود را مبنی بر غیرقانونی بودن عرضه خودرو در بورس اعلام کند که این اتفاق نیفتاد. بر این اساس با توجه به حواشی به وجود آمده موضوع عرضه خودرو در بورس به شورای عالی بورس ارجاع شده تا تصمیم گیری نهایی در این زمینه صورت گیرد.
  • بر اساس اصل 44 اگر دولت کالایی را به هر دلیلی به قیمت پایین تر از هزینه تمام شده عرضه کند باید مابه التفاوت آن از محله های مختلف از جمله مالیات جبران شود. بنابراین فعالان بازار سرمایه باید در این خصوص مطالبه گری های لازم را از دولت داشته باشند.
  • یا باید سازوکار بورس کالا را بپذیریم یا اینکه آن را رد کنیم. زمانی که معاملات سیمان سال گذشته در بورس کالا آغاز شد حجم و ارزش معاملات کم بود اما رفته رفته حجم و ارزش سیمان در بورس کالا افزایش پیدا کرد تا جایی که بعد از دو ماه همه شرکت های سیمانی اقدام به عرضه محصولات خود در بورس کردند. بنابراین اگر مکانیزم بورس را بپذیریم باید ساز و کار عرضه و تقاضا مشخص کننده قیمت باشد. این در حالی است که مقابله با بورس کالا به نوعی تایید قیمتگذاری دستوری است.
  • برخلاف منویات ریاست جمهوری که تصمیمات نباید یک شبه و بدون اطلاع کارشناسان باشد، وزارت صنعت بر خلاف این رویه رفتار کرده و این موضوع اثر خود را طی چند هفته گذشته بر بازار سیمان گذاشته است. دستاورد یک ساله عرضه سیمان در بورس کالا آشنایی خریداران با بورس بوده است؛ به طوری که از عدد 50 خریدار در هفته در سال گذشته، امسال به سه هزار خریدار سیمان از طریق بورس در هفته رسیده ایم. ضمن اینکه کاهش مطالبات مشکوک الوصول شکل‌گیری بازار گواهی سپرده سیمان هم از دستاوردهای عرضه سیمان در بورس کالا است.
  • اقدامات و تصمیمات اخیر وزارت صنعت به نوعی بازگشت به عقب است و اثر این مولفه نیز بر بازار سرمایه، عدم پیش بینی پذیری دادوستد ها و تولید شرکت ها برای سهامداران و معامله گران است و این موضوع بازار سرمایه را با مشکل مواجه می‌کند.
  • مکاتبه خودروسازان و قطعه سازان با شورای امنیت ملی برای حل مشکلات خود به این معناست که وزارت صنعت قادر به حل مشکلات صنعت خودرو نیست. ضمن اینکه گزارش های خلاف واقع هم به تصمیم گیران و سیاستگذاران در این وزارتخانه داده می شود که این موضوع برخی از تصمیمات آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

چنانکه تحریریه در گزارش قبلی با عنوان بی کفایتی وزیر صمت مساله ساده صنعتی را به گزاره ای امنیتی تبدیل کرد هشدار داد، وزارت صمت از حل مسائل عادی صنعت کشور عاجز است و حتی اقدامات درست گذشته را نیز تخریب می کند که باعث شده است فعالان اقتصادی در دور بی سرانجام مواجهه با این وزارتخانه گرفتار شده و ندانند که با تصمیم های بی منطق فاطمی امین چه باید کرد. 

پایان/

۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 20318

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سینا IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      بارها گفتیم.. این وزیر صمت نماینده ما..و خودروسازیها و لوازم خانگی سازا هستش.. نه سواد داره.. نه جایگاه خودشو میدونه.. متاسفانه اراده ای توی دولت برای برکناریش وجود نداره.. مجلس هم باجشو گرفت و بیخیال شد.. اخرش متوجه میشید این وزیر و دارودستش.. چه زیان هنگفتی به اقتصاد. صعنت. مردم. و کشور میزنه..