سود ناچیز قطر از جام جهانی

جام جهانی فوتبال درآمد ناچیز ۲.۲ میلیارد دلاری را نصیب قطر خواهد کرد که در مقابل صرف هزینه صدها میلیارد دلاری این کشور ناچیز است.

به گزارش تحریریه روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود درباره تاثیر برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر نوشت، شماری از اقتصاد دانان پیش بینی کرده اند برگزاری جام جهانی فوتبال دارای تاثیرات مثبتی بر عملکرد اقتصادی قطر در میان مدت و بلند باشد.

صندوق بین المللی پول هم به تازگی پیش بینی کرده است قطر شاهد رشد اقتصادی۴.۹ درصدی باشد. عواملی مانند افزایش قیمت گاز و میزبانی از جام جهانی فوتبال در این زمینه تاثیر گذار است.   

World Cup 2022: The 2022 World Cup in Qatar is here! | Marca

 آمارهای رسمی نشان می دهد درآمدهای مالی مستقیم قطر از برگزاری جام جهانی فوتبال حدود ۸ میلیارد ریال (۲.۲ میلیارد دلار) خواهد بود. این در حالی است که گمانه زنی می شود در آمدهای مالی بلند مدت قطر از برگزاری جام جهانی فوتبال طی سال های ۲۰۲۲ میلادی تا ۲۰۳۵ میلادی حدود ۹.۹ میلیارد ریال (۲.۷ میلیارد دلار) باشد.

همچنین پیش بینی می شود در آمد بخش گردشگری قطر طی مدت برگزاری جام جهانی فوتبال و پس از آن با افزایش روبرو شود.

در این زمینه شیخ «فیصل بن قاسم آل ثانی» رئیس انجمن بازرگانی قطر به خبرگزاری رسمی این کشور «قنا» گفت از زمان موافقت با میزبانی قطر برای برگزاری جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۰ دولت این کشور با بخش خصوصی برای تکمیل پروژه های زیربنایی و خدماتی تلاش می کند. جام جهانی فوتبال فرصت مناسبی برای تحقق چشم انداز ۲۰۳۰ قطر است.

بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در زمینه تاسیسات اساسی از جمله راه ها، پل ها، بنادر، فرودگاه ها، مترو، مسکن، گردشگری، مناطق آزاد هزینه شده است. این زیرساخت ها پس از برگزاری جام جهانی به دستاوردهایی تبدیل خواهد شد.

وی اعتقاد دارد جام جهانی نقطه قوتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی است. دور از ذهن است که اقتصاد قطر پس از برگزاری جام جهانی فوتبال وارد مرحله رکود شود. زیرا طرح های مرتبط با چشم انداز ۲۰۳۰ در حال اجرا است و هزینه ها بر روی طرح های مربوط به برگزاری جام جهانی فوتبال تولید ناخالص ملی را افزایش خواهد داد. 

«عبدالله الخاطر» کارشناس مسائل اقتصادی هم به خبرگزاری رسمی قطر گفت تاثیر برگزاری جام جهانی فوتبال از زمان پذیرش میزبانی این کشور آشکار شد و پس از آن، همه بخش های دولتی و مراکز تصمیم گیری یک هدف را دنبال کردند.

طبق این تحلیل، دولت طرح هایی را در زمینه های مختلف آغاز کرد و میانگین هزینه های در هر هفته به ده ها میلیون دلار رسید؛ تاثیر این زیر ساخت و ساز ها فقط مربوط به دوره برگزاری جام جهانی نمی باشد، بلکه پس از آن هم ادامه خواهد داشت. بخش هواپیمایی و هتل ها از بزرگترین استفاده کنندگان این رویداد ورزشی خواهد بود. بخش گردشگری هم از این رویداد سود خواهد بود زیرا حدود  ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تماشاگر وارد قطر خواهند شد.

پایان/

۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 20339

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =