سرنوشت مبهم بانک خصوصی ورشکسته!

سرنوشت مبهم بانک خصوصی ورشکسته باعث شده است انتقادها از نقش بانک مرکزی تشدید شود.

به گزارش تحریریه، سرنوشت مبهم بانک خصوصی ورشکسته باعث شده است انتقادها از نقش بانک مرکزی تشدید شود. 

بانک ایران زمین که کمتر از 270 شعبه دارد به تنهایی بیش از 21 هزار میلیارد تومان زیان انباشته و دارد و مشمول ماده 141 قانون تجارت است، اما بانک مرکزی با عدم تعیین تکلیف این بانک به سهامداران خرد زیاد سنگینی وارد می کند. 

تجارت نیوز نوشت، با نگاهی به آخرین صورت‌های مالی منتشر شده از بانک‌های ایرانی، مشخص می‌شود که ۱۲ بانک از ۲۹ بانک فعال در اقتصاد ایران، زیان‌ده هستند. مجموع زیان انباشته شبکه بانکی، به رقم نجومی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. برای درک بزرگی این عدد می‌توان گفت که هر فرد ایرانی، باید سه میلیون و ۷۷۰هزار تومان به بانک‌ها پرداخت کند تا ضرر و زیان آنها تسویه شود.

بانک آینده با ثبت زیان انباشته ۹۵ هزار و ۴۰۰میلیارد تومانی، حدود ۳۰درصد از کل زیان شبکه بانکی را متحمل شده است.  بانک‌های ملی، سرمایه، سپه، ایران زمین و دی هم در ادامه لیست بزرگ‌ترین بانک‌های زیانده قرار دارند.

جدول زیر، فهرست کامل بانک‌های زیان‌ده به همراه میزان زیان انباشته آنها را نمایش داده است. البته لازم به ذکر است که آخرین صورت‌های مالی منتشر شده از بانک‌های دولتی، مربوط به سال ۱۳۹۹ است. در نتیجه به احتمال بسیار زیاد، حجم زیان این بانک‌ها بالاتر از رقم ثبت شده در این جدول است.

آثار جبران ناپذیر ناکارآمدی بانک‌ها

این زیان انباشته ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی شبکه بانکی، معادل نصف پایه پولی است. از سوی دیگر برخی از این بانک‌ها به همراه زیرمجموعه‌های آنها به قدری بزرگ هستند که اعلام ورشکستگی آنها هزینه‌های بسیار زیادی را به‌جا می‌گذارد و عملا امکان پذیر نیست.

حال اگر قرار باشد که این زیان هم با استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول جبران شود، شاید پیامدهای تورمی غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد.

از طرف دیگر، این زیان شدید نشان‌دهنده ناکارآمدی شبکه بانکی کشور است. این وضعیت می‌تواند به بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی نسبت به بانک‌ها و روی آوردن این افراد به روش‌هایی دیگر برای تامین مالی فعالیت‌های خود منجر شود.

پایان/

۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 20348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      2 1
      بانکداری الکترونیکی برای همینه که حقوق الکی به کسی ندن در ضمن تعداد بانکهای ما خیلی زیاده به جای بانک کارگاه و تولیدی و .... تاسیس کنیم