سامانه مودیان مالیاتی به دنبال چیست؟

وعده راه‌اندازی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در تیر ماه محقق شد؛ سامانه‌ای که قرار است ضمن شفاف سازی مالیات‌ها و جلوگیری از فرار مالیاتی، گامی مهم در مسیر تحقق عدالت مالیاتی باشد.

به گزارش تحریریه،  وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تحقق عدالت مالیاتی و حذف نفت از بودجه جاری کشور برنامه‌های متعددی را در دستور کار دارد. ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی مانند مالیات بر مجموع درآمد که شامل حذف معافیت‌های مالیاتی و تبدیل معافیت مشاغل به معافیت مالیاتی درآمدهای پایین، احتساب هزینه‌های درمان، آموزش، اقساط تسهیلات مسکن یا اجاره مسکن به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی می‌شود، یکی از این برنامه‌هاست.
از سال گذشته سازمان امور مالیاتی با ساماندهی کارتخوان‌های بانکی بیش از 30 درصد به تعداد مودیان مالیاتی اضافه کرد که این یک رکورد بی‌نظیر در تاریخ سازمان امور مالیاتی محسوب می‌شود. به همین دلیل بود که رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد، پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 4 میلیون اظهارنامه تا پایان تیر ماه به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های دولت افزایش پوشش اطلاعاتی و شناسایی الکترونیکی درآمدهاست که سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی مهم‌ترین بستر اطلاعاتی و الکترونیکی سازمان امور مالیاتی برای شناسایی درآمدها خواهد بود.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شد در اواخر تیر ماه این سامانه رونمایی شود. در همین راستا روز گذشته (چهارشنبه)، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد: با توجه به وعده ای که پیش از این در وزارت اقتصاد داده بودیم مبنی بر اینکه اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در تیرماه ۱۴۰۱ آغاز به کار خواهد کرد، قرار شد با دعوت از رئیس جمهور این کار انجام شود اما به دلیل مشغله کاری رئیس جمهور و حضور مهمانان خارجی فرصت نشد وی برای راه اندازی حضور یابد، اما به وعده خود عمل کردیم و این سامانه شروع به کار کرد.

وزیر امور  اقتصادی و دارایی گفت: اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه چه گروه‌های اقتصادی‌ و با چه ترتیبی باید وارد سامانه شوند از طریق سازمان مالیاتی منتشر خواهد شد و امیدوار هستیم این امر، اتفاق جدیدی در عرصه عمل به تکالیف قانونی بر زمین مانده و هم در زمینه حرکت به سمت شفافیت اقتصادی و عادلانه شدن نظام مالیاتی و پرداخت در کشور باشد.

*سامانه مودیان، مکمل قوانین مالیاتی کشور

سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، پایه و بستری مهم برای شکل‌گیری و پیاده‌سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی، قانون مالیات‌های مستقیم، اخذ مالیات بر مجموع درآمد و قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. در 8 مرحله اجرای قانون مالیاتی بر ارزش افزوده فقط 700 هزار نفر مشمول این قانون شده‌اند اما با اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی این رقم به 7 میلیون نفر خواهد رسید.
ایجاد عدالت مالیاتی، کاهش شکاف طبقاتی، افزایش سهم مالیات و کاهش سهم نفت در بودجه، فراهم شدن زمینه‌ها برای کنترل پایدار نرخ تورم و تک رقمی کردن آن از مهم‌ترین آثار اجرای این سیاست‌هاست.

۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 20564

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =