تردیدی در تحقیق و تفحص از گمرک وجود ندارد/ دهها هزار میلیارد تومان ابهام وجود دارد

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: با اینکه قوانین مربوط به گمرک روشن است اما در فقدان نظارت مسوولین، عده ای به راحتی قانون را دور می زنند.

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تحریریه درباره شائبه های گمرکات که نباید از دید مسوولین مغفول بماند گفت: آیا تا کنون شده مسوولین از خود این سوال را بپرسند که کانتینر کانتینر کالای قاچاقی که وارد کشور می شود از کجا وارد می شود؟ قطعا نمی توانند بگویند این کالاها از طریق کوه و دشت و کولبری وارد کشور می شود، بلکه پاسخ روشن است از گمرک وارد می شود، در حالی که گمرک درآمد آنچنانی ندارد. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه در گمرکات کشور اتفاقاتی می افتد که خارج از دید مسوولین و نمایندگان است از این جهت مجلس را به واکاوی هر چه بیشتر آنچه در گمرکات کشور می گذرد دعوت می کنم.

وی در این خصوص گفت: عدم همخوانی درآمدهای متصور شده از گمرک با درآمدهای اسمی که از این ناحیه عنوان می شود نشان از کاهش نظارت دولت بر فعالیت های گمرکات کشور می دهد. تقویت نظارت بر گمرک از جمله مهمترین وظایف دولت به شمار می رود لذا انتظار می رود دولت افراد امینی برای مراقبت بر آنچه در گمرک می گذارد، بگمارد تا سوء استفاده هایی که در گمرک صورت می گیرد شناسایی و با آن به صورت جدی برخورد کند.

جلال رشیدی کوچی درباره نابرابری درآمدهای گمرکی و چرایی این موضوع به تحریریه گفت: عدم توازن در درآمدهای محاسبه شده گمرک ناشی از آن است که مثلا برخی اقلام قاچاق مثل چرخ خیاطی به گونه ای دیگر ثبت می شود، به طور مثال مسوول ترخیص به جای اینکه ورود چرخ خیاطی به کشور را ثبت کند و عوارض مخصوص آن را اخذ کند با دریافت مبلغ ناچیزی، چرخ خیاطی اسباب بازی را به جای چرخ صنعتی ثبت می کند، در حالی که تعرفه این دو زمین تا آسمان با هم متفاوت است. بی شک شبیه این اتفاقات منجر به آن شده که شاهد مشکلات عدیده ای در گمرکات کشور باشیم که هیچ یک از مسوولین نیز نمی تواند منکر آن شود.

عضو کمیسیون شوراها وامور داخلی مجلس با تاکید بر لزوم ورود مجلس برای تحقیق و تفحص از گمرک گفت: در این موضوع تردیدی وجود ندارد که مجلس شورای اسلامی باید تحقیق و تفحص همه جانبه ای از گمرک را کلید بزند. با اینکه قوانین مربوط به گمرک روشن است اما در فقدان نظارت مسوولین، عده ای به راحتی قانون را دور می زنند.

وی در این باره تصریح کرد: ضمن اینکه در این باره علاوه بر تحقیق و تفحص می توان به  کمیسیون اصل 90 مراجعه کرد. تحقیق از گمرک به این دلیل مهم است چرا که درآمدهای گمرکی یکی از منابع درآمدی دولت به شمار می رود. عدم تحقق این درآمدها به معنای کسری و عدم تراز بودجه و به جای گذاشتن آثار ترومی است.

وی در پایان گفت و گو گفت: به طور مثال اگر دولت از محل درآمدهای گمرک، 10 هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته است اما  درآمد ناشی از عوارض مالیات و گمرک  1000 هزار میلیارد تومان می شود یعنی 9 هزار میلیارد تومان عدم تراز داریم که به کسری بودجه تبدیل می شود و به صورت مستقیم روی تورم اثر می گذارد. از این جهت انتظار می رود دولت و مجلس در بحث هزینه ها و درامدهای گمرک تحقیق کننند تا مانع سوء استفاده هایی شوند که از این محل به اقتصاد کشور ضربه وارد می کند.

پایان/

۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 20580

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =