رشد 25 درصدی قیمت خودرو

حذف خانواده تیبا و ساینا معمولی از سبد محصولاتی سایپا سبب بالا آمدن کف قیمت کارخانه ای خودرو می شود. بررسی ها نشان می دهد با حذف خودروهای یاد شده کف قیمت خودرو در کارخانه حول و حوش 25 درصد رشد را به خود خواهد دید.

به گزارش تحریریه، بر اساس اعلام سازمان وزارت صمت قرار است دو عضو خانواده تیبا یعنی تیبا صندوقدار، تیبا 2 و ساینا از خط تولید خارج شوند. خروج  این خودروها باعث خواهد شد تا ارزان ترین محصولات در سبد محصولاتی دو خودروساز بزرگ کشور از دور خارج شوند. محمد علی تیموری مدیر عامل خودروسازی سایپا چندی پیش اعلام کرد تیبا صندوقدار از خط تولید خارج شده و تیبا 2 یا همان تیبا بدون صندوق (هاچ بک) نیز تا پایان تیرماه سال جاری روانه موزه خواهد شد. این خودروساز برای توقف تولید ساینا معمولی زمانی را اعلام نکرده اما بر اساس اظهارات رضا فاطمی امین وزیر صمت توقف تولید ساینا معمولی نیز در دستورکار قرار دارد. تیبا صندوقدار با قیمتی حدود 120 میلیون تومان ارزان ترین محصول حاضر در سبد محصولاتی دو خودروساز بزرگ کشور محسوب می شد. ساینا معمولی نیز در مبدا قیمتی حدود 124 میلیون تومان داشت. تیبا 2 نیز با قیمتی حدود 127 میلیون تومان جایگاه سوم ارزان ترین خودروی حاضر در سبد محصولاتی ایران خودرو و سایپا را به خود اختصاص داده بود.

حال با حذف خانواده تیبا و ساینا، پژو 206 تیپ دو که همچنان در خطوط تولید ایران خودرو حاضر است با قیمتی حول و حوش 150 میلیون تومان به عنوان ارزان ترین خودروی کارخانه ای را تصاحب خواهد کرد.

از آنجایی که توقف تولید سمند نیز در برنامه ایران خودرو قرار دارد بنابراین بعد از 206 تیپ دو، دیگر محصول این خودروساز با برند پژو یعنی پژو پارس با موتور XU7P و کوییک معمولی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم  ارزان ترین خودروهای حاضر در سید محصولاتی خودروسازان جای ساینا و تیبا 2 را خواهند گرفت. لیست های قیمت دو خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد پژو پارس با موتور XU7P حدود 166 میلیون تومان و کوییک معمولی حدود 168 میلیون تومان قیمت دارند.

چنانچه ایران خودرو تصمیم بگیرد 206 تیپ دو را از برنامه تولید خود خارج کند و پژو 206 تیپ 3 با سقف شیشه ای را جایگزین آن کند ( 206 تیپ 3 با سقف شیشه ای در کارخانه بیش از 180 میلیون تومان قیمت دارد) آنگاه با توجه به قیمت کارخانه ای پژو پارس با موتور XU7P کف قیمت کارخانه حدود 38 درصد صعود خواهد کرد. این رشد قیمت با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور سبب خواهد شد تا بخش دیگری از خریداران به دلیل ناتوانی در تامین مبلغ مورد نظر برای خرید خودرو از کارخانه از دور خارج شوند.

منبع: اکوایران

پایان/

۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 20589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =