تونس در چنگال تورم، فقر و بدهی

تونس در سال جاری با کسری بودجه شدید و افزایش تورم روبرو است؛ فشارهای اقتصادی حتی موجب شده تا دولت این کشور با تاخیر چندماهه در پرداخت حقوق کارمندان مواجه باشد و نیمی از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی کنند.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود درباره بحران اقتصادی تونس نوشت، تونس با فشارهای مالی بسیاری روبرو است. قیمت ها به طور سرسام آوری افزایش یافته است. این موضوع چالشی برای «قیس سعید» رئیس جمهوری این کشور است.

فشارهای مالی که اقتصاد تونس با آن روبرو است سبب تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان و همچنین پرداخت بهای واردات گندم شده است. 

«مروان العباسی» رئیس بانک مرکزی تونس پیش بینی کرد در سال جاری کسری بودجه تونس به ۹.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برسد. این در حالی است که پیش از این پیش بینی می شد که این رقم ۶.۷ درصد باشد. افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت غلات و انرژی و پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین در این زمینه تاثیر گذار بوده است. 

3 ways governments can solve migration crises | World Economic Forum

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: طبق بودجه سال ۲۰۲۲ میلادی پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بدهی این کشور به حدود ۱۱۴.۱۴ میلیارد دینار (۴۰ میلیارد) برسد. میانگین تورم سالانه هم در ژوئن سال جاری رکود قابل توجهی را ثبت کرده است و به رقم ۸.۲ درصد رسیده است.

دولت تونس در سال جاری تاکنون سه بار قیمت بنزین را افزایش داده است.  همچنین تونس در برابر کاهش صادرات غلات به این کشور که از پیامدهای جنگ اوکراین است، آسیب پذیر شده است.

گزارش های بانک بین المللی نشان می دهد که این کشور ۶۰ درصد از گندم و ۶۶ درصد از جو مورد نیاز خود را از روسیه و اوکراین وارد می کند. این گرفتاری ها در حالی است که وزیر امور اجتماعی تونس در ماه می گذشته به رسانه های این کشور گفت شمار خانواده های نیازمند تونس که در سال ۲۰۱۰ و هنگام انقلاب این کشور ۳۱۰ هزار مورد بوده است اکنون بیش از ۹۶۰ هزار خانوار رسیده است.

حدود ۶ میلیون از شهروندان این کشور (نیمی از مردم) زیر خط فقر زندگی می کنند. طبق گزارش بانک بین المللی میانگین بیکاری هم در این کشور به رقم ۱۸.۴ درصد رسیده است و هر روز بر شمار جوانان و زنان بیکار در این کشور افزوده می شود.

پایان/

۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 20641

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 1
      دقت کرده اید فقر و اختلاس و کشتار و تورم در کدام کشورها و نقطه اشتراک همه آنها چیست؟ دقیقا در کشورهایی است که کل مردم توسط یک عده که می خواهند بدون کار کردن و با فریب مردم و سو استفاده از باورها و عقاید دیگران مال آنها را بالا بکشند صورت می گیرد.
      • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
        0 1
        مگر تونسی ها انقلاب نکردن که این مشکل رو نداشته باشن؟ رفتن بغل آمریکا که پیشرفت کنن.
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 1
      چرا این تورم گرانی و فقر فقط در کشورهای اسلامی است؟؟؟؟؟