کاهش 15 درصدی مصرف گاز در اروپا

در پی تهدیدهای روسیه به قطع و کاهش صادرات گاز، کشورهای اروپایی توافق کردند استفاده از گاز روسیه را تا زمستان سال آینده ۱۵ درصد کاهش دهند.

به گزارش تحریریه، در پی تهدیدهای مداوم روسیه به قطع و کاهش صادرات گاز، کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کردند استفاده از گاز این کشور را تا زمستان سال آینده ۱۵ درصد کاهش دهند.

هدف از کاهش تقاضای گاز، صرفه‌جویی مصرف بین ماه‌های اوت تا مارس است تا کشورها خود را در برابر احتمال کاهش صادرات گاز به اروپا مقاوم کنند. روسیه به تناوب از صادرات گاز به‌عنوان اهرم فشار بر کشورهای اروپایی استفاده کرده است.

اکنون، کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند در برابر فشارهای روسیه ایستادگی کنند و بر این باورند که تصویب پیشنهاد کاهش مصرف گاز، امنیت انرژی کشورهای اروپایی را تقویت می‌کند و از سوی دیگر، زمینه‌ای را فراهم می‌کند که باعث کاهش هزینه‌های انرژی برای شهروندان اروپا در زمستان می‌شود.

وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک این خبر را در توییتی اعلام کرد و نوشت: «کشورهای عضو موافقت کردند تقاضای گاز خود را در مقایسه با میانگین مصرف پنج سال گذشته از یکم ماه اوت ۲۰۲۲ تا ۳۱ ماه مارس ۲۰۲۳ با اقدام‌هایی که خودشان انتخاب می‌کنند، ۱۵ درصد کاهش دهند.»

بر اساس این موافقت‌نامه، کشورهایی که به شبکه‌های گاز سایر کشورهای عضو متصل نیستند مختارند که تقاضای خود را کاهش ندهند اما نمی‌توانند حجم قابل‌توجهی از گاز خط لوله را به نفع کشورهای عضو آزاد کنند.

همچنین کشورهای عضو متعهد شدند برنامه‌های اضطراری ملی خود را در مورد کاهش تقاضای گاز به روزرسانی کنند و گزارش پیشرفت‌های خود را به کمیسیون اروپا گزارش دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه هم‌اکنون گاز ۱۲ کشور اروپایی را قطع کرده یا کاهش داده است و همچنین روز دوشنبه ۲۵ ژوییه، اعلام کرد صادرات خط لوله اصلی به آلمان را به نصف دیگر نیز کاهش می‌دهد و به ۲۰ درصد ظرفیت می‌رساند.

اسپانیا و پرتغال پیش‌تر با کاهش اجباری مصرف گاز مخالفت کرده و گفته‌اند که آن‌ها در مقایسه با کشورهایی مثل آلمان و ایتالیا از گاز روسیه کمتر استفاده می‌کنند.
کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز بین ماه اوت و مارس آینده کار آسانی نخواهد بود با این حال این‌طور به نظر می‌رسد که مقام‌های اروپا قصد دارند در مقابل تهدیدهای روسیه با همبستگی بیشتری ایستادگی کنند.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا ممنوعیت‌هایی برای واردات زغال‌سنگ و نفت روسیه تصویب کرد اما این ممنوعیت‌ها گاز را شامل نمی‌شد، زیرا اروپا برای تامین انرژی کارخانه‌ها، تولید برق و گرم کردن خانه‌ها به گاز وابسته است.

اروپا از مدت‌ها پیش در تلاش بوده است که از طریق تنوع‌بخشی در منابع تامین انرژی، وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهد. 

پیش‌تر، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، هشدار داده بود که قطع کامل جریان گاز روسیه به اروپا یک سناریوی محتمل است و بنابراین همه اعضای این اتحادیه دست‌کم باید ۱۵ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

گفته شده یکی از اهداف کاهش مصرف ۱۵ درصدی گاز این است که اطمینان حاصل شود، در صورت قطع گاز روسیه، صنایع و خدمات ضروری مانند بیمارستان‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

منبع: ایندیپندنت

پایان/

۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 20678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =