پیش بینی ویژه از آینده قیمت طلا

پیش بینی ویژه از آینده قیمت طلا باتوجه به وضعیت بازار پس از افزایش قابل توجه بهره فدرال رزرو قابل انجام است.

به گزارش تحریریه، پیش بینی ویژه از آینده قیمت طلا باتوجه به وضعیت بازار پس از افزایش قابل توجه بهره فدرال رزرو آمریکا قابل انجام است، زیرا فدرال رزرو در جلسه روز گذشته و در دومین نشست متوالی، نرخ بهره پایه را با افزایش ۰.۷۵ درصدی به ۲.۵ درصد رسانید. عددی که در 15 سال اخیر بی سابقه است و با هدف کنترل تورم بیش از 9 درصدی کنونی اتخاذ شده است. 

اثر افزایش شدید در بهره فدرال رزرو بر بازار طلا ناچیز بود و تقریبا اثری بر قیمت فلز زرد نداشت که نشان می دهد؛ کف قیمتی کنونی را باید کف بسیار محکم طلا دانست که تقویت بازارهای رقیب آن با افزایش قابل توجه تقاضا به دلیل ارزندگی زیاد جبران می شود و اجازه نمی دهد قیمت آن پایینتر رود و وارد کانال 1600 دلاری شود. 

نرخ بهره فدرال رزرو پیش از بسته نزدیک به 900 میلیارد دلاری نجات مالی در سال 2008 و با هدف کنترل تاخت و تاز مالی و کم قانونی حاکم بر بازار پول پس از اصلاحات ریگان و مقررات زدایی از بازار پول افزایش قابل توجهی یافت و از 5.3 درصد هم فراتر رفت که نتوانست جلوی فاجعه را بگیرد، و پس از کنترل بحران(با سقوط و نه با افزایش نرخ بهره) مجددا کاهش یافت و در سطح بلندمدت تثبیت شد. 

از سال 2008 تاکنون پایه پولی در آمریکا نزدیک به 8 برابر شده و به دلیل مدیریت دقیق پول و خلق پول باکیفیت مدنظر، تورمی ایجاد نکرده است، اما به دلایل راهبردی و کلان، مداخله گلدمن ساکس به گونه ای بوده که قیمت طلا سرکوب شده و افزایش نیافته است و در مقایسه با سایر فلزات در ارزانی نسبی باقی مانده است که تقاضای موثر برای خرید آنرا به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. 

واکنش قیمتی طلا به افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره نشان داد که نمی توان برای قیمت جهانی طلا اعدادی پایینتر از 1700 دلار را متصور بود و سطح کنونی؛ کف قیمتی قدرتمندی برای فلز قیمتی طلا است که خیال سرمایه گذاران را برای خرید بلندمدت راحت می کند. 

این وضعیت به سرمایه گذاران ایرانی نیز این پیام را مخابره می کند که می توانند مقطع کنونی را به عنوان نقطه بهینه برای خرید طلا انتخاب کنند، اگرچه در صورت استعفا یا برکناری قریب الوقوع علی صالح آبادی از ریاست بانک مرکزی و آمدن شخصی به بانک مرکزی که به رالی ارزی و نوسانات قیمتی دلاری با هدف کمک به رانتی های فولاد و پتروشیمی پایان دهد، قیمت دلار کاهش می یابد و بر قیمت طلا نیز اثر فوری و مستقیم خواهد داشت. 

پایان/

۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =