فدرال ریزرو برای مهار تورم به رکود دامن می‌زند

اگرچه فدرال ریزرو بار دیگر نرخ بهره را به شدت افزایش داد اما رئیس آن می گوید احتمال افزایش دوباره بهره مطرح است. تحلیلگران روند کلی اقتصادی آمریکا را حرکت به سوی یک رکود شدید ارزیابی می کنند.

به گزارش تحریریه، «فدرال رزرو» آمریکا در تلاش برای مهار افزایش قیمت ها برای مصرف کنندگان، بار دیگر نرخ بهره را به شدت افزایش داد.

افزایش ۷۵ واحدی کنونی مشابه با حرکتی بود که این نهاد که در نشست قبلی خود در ژوئن انجام داد. این چهارمین بار است که فدرال رزرو از ماه مارس نرخ پایه خود را افزایش می دهد.

تورم در ایالات متحده در ماه گذشته به ۹.۱ درصد افزایش یافت که  به طور عمده ناشی از افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی بوده است. این نرخ تورم بالاترین میزان از سال ۱۹۸۱ است که بسیار بالاتر از هدف رسمی ۲ درصدی دولت می باشد.

اقدامات اخیر فدرال ریزرو با هدف افزایش هزینه استقراض و وادار کردن مردم و مشاغل به گرفتن وام کمتر و پایین آوردن هزینه ها و در نتیجه کم کردن از قیمت ها انجام می شود. با این حال، نرخ های بالاتر بهره می تواند فعالیت های اقتصادی را کاهش دهد و باعث رکود شود.

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو اعتراف کرد که بخش‌هایی از اقتصاد در حال کند شدن و حرکت به سوی رکود هستند اما وی عنوان داشت که ممکن است در ماه‌های آینده با وجود خطرات، افزایش نرخ بهره بیشتری رخ دهد.

فدرال رزرو از ابتدای همه گیری کووید-۱۹ نرخ بهره معیار خود را نزدیک به صفر نگه داشته بود، اما در ماه مارس ۲۰۲۲ روند حرکتی را آغاز کرد که به طور گسترده به عنوان یکی از تهاجمی ترین چرخه های سیاستی در دهه های اخیر توصیف شده است.

هشدارها درباره یک بحران اقتصادی قریب الوقوع در ایالات متحده بیشتر به گوش می رسد.

«نوریل روبینی» اقتصاددان مشهور، که توسط وال استریت به دلیل پیش‌بینی بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ «دکتر عذاب» لقب گرفت، اوایل این هفته گفت که کشور به سمت یک رکود شدید و یک بحران بدهی و مالی شدید پیش می‌رود.

پایان/

۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20721

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =