سیل امامزاده داوود بدلیل دستکاری مسیر آب بود

رئیس سازمان هواشناسی طی مصاحبه مدعی شد سیل امامزاده داوود همانند سیل سال ۹۷ شیراز، بدلیل دستکاری مسیر آب ایجاد شده است.

به گزارش تحریریه، مسیر آب در امامزاده داود دستکاری شده بود! این تیتر صحبت‌هایی است که رئیس سازمان هواشناسی در رسانه ملی آن را مطرح کرد و بنا به ادعای وی؛ سیلاب در محدوده امامزاده داود همانند سیل در شیراز در سال ۹۷ بود و مسیر آب در سال‌های گذشته دستکاری شده، چرا که توپوگرافی این مسیر به گونه‌ای است که نباید با بارش‌های ۲۰ تا ۳۰ میلی متری چنین حادثه‌ای رخ دهد، بنابراین به طور قطع مسیر آب در این بخش دستکاری شده بود.

۲۰ دقیقه بارندگی با ارتفاع ۲۸ میلی‌متر آن هم در حوضه آبریز کوچکی که فقط ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت دارد، در شمال تهران سیل مرگ‌بار و ویرانگری آفرید. علی بیت‌اللهی رئیس بخش مخاطرات و ریسک مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، در این رابطه می‌گوید که سیل پنجم مرداد ۱۴۰۱ امامزاده داود تهران، درست مشابه سیل پنجم فروردین ۱۳۹۸ دروازه قرآن شیراز، سیل «انسان‌ساخت» است.

اما سیل انسان ساخت چیست؟

به طور کلی به سیلی که توسط فعالیت‌های انسانی ایجاد شود و یا این فعالیت‌ها آن را تشدید کند، سیل انسان‌ساخت می‌گویند. ظاهرا سیل اخیر امام زاده داود تهران هم یک نمونه از چنین سیلی حساب می‌شود، این موضوع در منابع مختلف گفته شده و عکس‌های زیادی هم وجود دارد که نقش انسان را در این اتفاق نشان می‌دهد.

یکی از مهمترین چالش‌های زمان حاضر، نیاز به داشتن سیستم مدیریت خطر بلایا در مواجهه با بلایای طبیعی و انسان‌ساخت است. در طول دو دهه گذشته، تعداد بلایای ثبت شده از حدود ۲۰۰ مورد در سال به بیش از ۴۰۰ مورد افزایش یافته که از این تعداد از هر ده مخاطره، ۹ مورد مخاطره آب و هوایی بوده است. این موضوع منجر به وقوع سیل‌های برق آسا و از طرفی تشدید خشکسالی و بیابان‌زایی و تسریع در فرآیند تغییر اقلیم خواهد شد. افزایش شهرنشینی و به ویژه حاشیه‌نشینی، فقر و عوامل اقتصادی و اجتماعی همگی منجر به افزایش آسیب‌پذیری می‌شوند.

بررسی آمار وقوع مخاطرات در ایران نیز نشان‌دهنده میزان بالای وقوع مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت است. علاوه بر موارد مرگ، تعداد زیاد مصدومین هزینه قابل توجّهی به نظام سلامت تحمیل می‌کند. همچنین جمعیّت تحت تأثیر منطقه تا مدت‌ها نیاز به خدمات بهداشتی درمانی مضاعف داشته که تأمین آن نیرو و هزینه قابل توجّهی از نظام سلامت را صرف می‌کند. به تمام این موارد مشکلات ثبت و برآورد خسارات و آسیب ها و کم شماری‌های مربوطه را باید افزود.

البته، در مورد این سیل خاص، سوال‌های زیادی وجود دارند که پاسخ به آن‌ها نیاز به مطالعات بیشتری دارد. وقوعی سیلی به این شدت برای این مقدار بارندگی، حتی با در نظر گرفتن دخالت انسانی، تا حدی عجیب است و باید روی این موضوع مطالعه شود، نقشه‌های بارندگی نشان می‌دهند که چندین ساعت بعد از سیل اولیه میزان بارندگی به حداکثر می‌رسد و سیلاب اولیه‌ای که نیمه شب اتفاق می‌افتد مانند یک موج بعد از زمان کوتاهی فروکش می‌کند. سوال‌های زیادی وجود دارند که نیاز به مطالعات و آمار و ارقام بیشتری دارند.

منبع: آنا

پایان/

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 20794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =