جمع‌آوری کالاهای بدون کد رهگیری

مدیرکل دفتر خدمات نگهداری و فنی مهندسی وزارت صمت گفت: کالاهایی که از ۱۶ مردادماه شناسه کالا و کد رهگیری نداشته باشند به عنوان کالای قاچاق شناخته شده و از سطح عرضه جمع‌آوری می‌شوند.

به گزارش تحریریه، حمید محله‌ای مدیرکل دفتر خدمات نگهداری و فنی مهندسی وزارت صمت با اشاره به شناسه‌دار کردن کالاها گفت: وزارت صمت با تمرکز بر کالاهایی که احتمال قاچاق و تقلب در آن زیاد است شناسه‌دار کردن کالاها را اولویت‌بندی می‌کند به همین دلیل یکی از مهم‌ترین گروه کالایی لوازم یدکی و لوازم خانگی است.

وی با اشاره به صدور شناسه کالا و شناسه رهگیری افزود: در حال حاضر بر روی ۲۳۰ میلیون قطعه لوازم یدکی شناسه رهگیری درج شده است.

محله‌ای بیان کرد: مهلت دریافت شناسه کالا و شناسه رهگیری از ۱۵ مردادماه به اتمام می‌رسد و از ۱۶ مردادماه درصورتی که کالایی شناسه کالا و شناسه رهگیری نداشته باشند به عنوان کالای قاچاق شناخته شده و از سطح عرضه جمع‌آوری می‌شوند.

مدیرکل دفتر خدمات نگهداری و فنی مهندسی وزارت صمت تصریح کرد: بازرسان وزارت صمت، سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکنندگان تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت وظیفه کشف و جمع‌آوری کالای قاچاق را بر عهده دارند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: هم‌اکنون برای انواع سرفصل‌های کالایی بیش از ۱۰ هزار درخواست ثبت شناسه کالا در صف داریم که باید تعیین تکلیف شود همچنین روزانه به این تعداد ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ درخواست اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای شناسه‌دار کردن کالا طبق ابلاغ قانونگذار، دغدغه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

دهقانی‌نیا بیان کرد: طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم کشفیات قاچاق در حوزه لوازم قطعات یدکی، سال قبل حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و امسال ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اگر حجم واردات قاچاق کالا به کشور را  ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در نظر بگیریم حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سهم قاچاق لوازم یدکی است.

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز گفت: اصناف اذعان دارند تا حدود زیادی اقدامات لازم برای اجرای شناسه کالا و کد رهگیری انجام شده است.

وی افزود: از ابتدا همه اصناف و تولیدکنندگان در جریان بودند و در ابتدا تصور می‌کردند که کار ممکن است مقطعی باشد و همین امر موجب شد همراهی جدی نداشته باشند، اما هم اکنون این‌طور نیست و مجموعه اصناف طرح‌هایی ارائه کردند که قاچاق صرفا محصول قاچاقچی نیست، بلکه ناکارآمدی نظام توزیع و کیفیت این شرایط ایجاد کرده است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: هم اکنون شبکه‌های سراسری و فروش اینترنتی کالا و خودروسازان آمادگی بالاست و اتحادیه‌ها دغدغه‌هایی دارند که زمان مجدد داده شود که اعلام کردیم این امر منتفی است و اطلاع رسانی انجام شده و نمی‌خواهیم همراهی ایجاد شده بازار شفاف را دچار مشکل کند به طوریکه کالاها گران‌تر یا دست دوم به عنوان نو به مشتری عرضه شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با اجرای این طرح انتظار داریم به سوءاستفاده‌کنندگان فرصت ندهیم به هر بهانه‌ای موجب افزایش قیمت کالا و خدمات شوند، به همین دلیل ناظران پس از ورود به سطح بازار علاوه بر بازرسی بر شناسه کالا بر قیمت‌ها باید نظارت کنند تا افزایش قیمت به این بهانه صورت نگیرد.

دهقانی‌نیا بیان کرد: بیشترین کشفیات قاچاق لوازم یدکی مربوط به جلوبندی و ترمز است که با شناسه‌دار کردن، افراد با نصب نرم افزار جامع تجارت یا کد دستوری#۷۷*۴* می‌توانند پس از اصالت کالا اقدام به خرید کنند.

منبع: صدا و سیما

پایان/

۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 20834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =