دولتی سازی خودروسازی و بیرون راندن بخش خصوصی، مصداق نفوذ اقتصادی است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: وقتی جریانات اقتصادی به نفع عده خاصی رقم بخورد و دست مردم از منافع آنها کوتاه باشد نمی توان انتظار داشت صنایع کشور رشد کند.

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در گفت و گو با تحریریه درباره تاثیراتی که نفوذی ها بر روی اقتصاد کشور، صنعت خودرو و جلوگیری از واردات یا نفوذ اقتصادی می گذارند، گفت: مساله نفوذ در اقتصاد در بخش های مختلف را باید جدی گرفت. در این موضوع شکی وجود ندارد که انحصارهایی که در بخش های مختلف صنعتی چندین دهه به قوت خود باقی است ناشی از نفوذی است که برای پیشبرد اهداف برخی طراحی شده است، در حالی که بخش زیادی از مردم از این سیاست ها منتفع نیستند و بهره مند نمی شوند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه در بخش هایی که سیاسیون می توانند اعمال نفوذ کنند شاهد نامدیریتی هایی هستیم که دامن زننده و ایجاد کننده رانت و فساد است. وقتی جریانات اقتصادی به نفع عده خاصی رقم بخورد و دست مردم از منافع آنها کوتاه باشد نمی توان انتظار داشت صنایع کشور رشد کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در این باره خاطر ناشن کرد: صنعت خودروسازی که باید به دست بخش خصوصی سپرده می شد و دولت به عنوان ناظر و سیاستگذار در این بخش فعالیت می کرد سال هاست در انحصاری است که به دست دولتها خلق شده و رشد و پیشروی این صنعت در سایه تصمیماتی که دولتمردان، سیاستگزاران و تصمیم گیران می گیرند متوقف شده است، چرا که هیچ صنعتی به صورت دستوری رشد نمی کند و نمی تواند خواسته های متقاضیان یعنی عموم مردم و خریداران را تامین کند.

جلال رشیدی کوچی خاطر نشان کرد: مصداق نفوذ اقتصادی در صنعت خودروسازی ما نمونه عینی است. صنعتی که  می بایست پیشرو می بود و علاوه بر تامین نیازهای داخلی در بالاترین کیفیت، خودروی مورد نیاز کشورهای همسایه و منطقه را تامین می کرد امروز در بدترین وضعیت ممکن با بدهی و زیان های انباشته به سر می برد، در حالی که خریداران از تولیداتی که لقب ملی به آنها داده می شود، راضی نیستند و چون بازار رقابتی نیست و حقی برای انتخاب و خرید خودرو از سایر برندها را ندارند، همچنان خریدار این بازار مانده اند.

پایان/

۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20893

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =