چین به تماس های تلفنی پنتاگون پاسخ نمی دهد

نشریه آمریکایی «پولیتیکو» نوشت همزمان با مانورهای نظامی گسترده چین در اطراف تایوان، پکن تماس های تلفنی پنتاگون را بی جواب می گذارد.

به گزارش تحریریه، نشریه «پولیتیکو» نوشت، در حالی که چین در تلافی دیدار تحریک آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان، به سرعت مانورهای نظامی بزرگی را در اطراف این جزیره برگزار کرده است، مقامات ارشد نظامی چین از پاسخ دادن به تماس های همتایان خود در پنتاگون خودداری می کنند.

بنا به گفته سه فرد مطلع از این رویداد، گویا پکن چندین تماس از سوی «لوید آستین» وزیر دفاع و ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک در روزهای اخیر را رد کرده است. آخرین تماس تایید شده مقامات دو کشور به گفت وگوی میلی با ژنرال «لی زوئوچنگ» رئیس ستاد مشترک چین به حدود یک ماه قبل باز می گردد. همچنین آستین نیز در ماه ژوئن با ژنرال «وی فنگه» وزیر دفاع چین ملاقات کرد.

در واکنش به سفر پلوسی، پکن روز جمعه تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود با واشنگتن را در تعدادی از مناطق نظامی و غیرنظامی قطع کند. وزارت امور خارجه چین فهرستی از موضوعاتی را منتشر کرد که در مورد آن ها، دیگر ارتباطی بین مقامات چینی و آمریکایی وجود نخواهد داشت که از جمله آن تماس های نظامی در سطح فرماندهان و گفت وگوهای گسترده تر هماهنگی سیاست دفاعی بوده است.

White House clash with Pelosi over Taiwan spills into the open - POLITICO

چین همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که رایزنی‌ها در مورد امنیت دریایی، همکاری در زمینه بازگرداندن مهاجران غیرقانونی، همکاری حقوقی در امور جنایی، مبارزه با جرایم فراملی و قاچاق مواد مخدر و همچنین گفت وگوها در مورد تغییرات آب و هوایی را به حالت تعلیق درمی آورد.

کاخ سفید در حالی که در مورد قطع ارتباطات نظامی در سطح عالی اظهار نظر نکرد، گفت: اقدامات اخیر چین خطر اشتباه محاسباتی و درک نادرست را افزایش می دهد.

پکن از چند روز قبل در واکنش به سفر کوتاه نانسی پلوسی، مانورهای نظامی با تسلیحات جنگی واقعی را در شش منطقه دریایی اطراف تایوان آغاز کرد. به گفته وزارت دفاع چین، این مانورها شامل شبیه‌سازی محاصره جزیره و همچنین حملات آبی خاکی و حمله به اهداف زمینی است.

گفتنی است چین تایوان را بخشی جدا نشدنی از قلمرو خود می‌داند و سفر پلوسی را حمله به حاکمیت خود و نقض اصل «چین واحد» می‌داند. بیشتر کشورهای جهان به همین دلیل از به رسمیت شناختن و برقراری روابط دیپلماتیک با تایوان خودداری می‌کنند.

آمریکا با وجود به رسمیت شناختن رسمی پکن به عنوان تنها مرجع مشروع در چین از سال ۱۹۷۹، اما روابط غیر رسمی پرقدرتی را با جزیره ۲۳.۵ میلیون نفری خود برقرار کرده است و به این جزیره تسلیحات می فروشد و از آن به عنوان اهرم فشار بر پکن استفاده می کند.

پایان/

۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =