بازار اپل تحت الشعاع تنشهای چین و آمریکا قرار گرفت

اپل به تأمین‌کنندگان خود درمورد واکنش احتمالی چینی‌ها به‌دلیل سفر نانسی پلوسی به تایوان هشدار داد و اعلام کرد این شرایط می‌تواند بر عرضه‌ی آیفون تأثیر منفی داشته باشد.

به گزارش تحریریه، اپل درمورد سفر جنجالی این هفته‌ی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان، به تأمین‌کنندگان درمورد واکنش چینی‌ها هشدار داده است. واکنش چین به این سفر، می‌تواند بر عرضه‌ی آیفون یا قطعات این گوشی اختلال ایجاد کند.

به‌نوشته‌ی 9to5mac، اوایل هفته‌ی جاری، نانسی پلوسی در جریان بازدید خود از تایوان با سازنده‌ی تراشه‌ی اپل یعنی TSMC ملاقات کرد که بعداً مشخص شد وی همچنین دیداری با مونتاژکننده‌ی تایوانی غول فناوری کوپرتینو، یعنی پگاترون داشته است.

بازدید پلوسی از TSMC احتمالاً در رابطه با قانون Chips و پیامدهای آن برای کارخانه‌ی آریزونای این شرکت بود. طبق گزارش‌ها، تراشه‌ساز تایوانی از پیشنهادهایی مبنی‌بر اینکه امکان دارد اینتل سهم بزرگی از یارانه‌ها را دریافت کند، نگران بود.

انتقام چینی‌ها بر فروش آیفون تأثیر دارد
پلوسی همچنین از پگاترون بازدید کرده و از آن‌ زمان گزارش‌هایی مبنی‌بر جلوگیری از ارسال محموله‌های کارخانه‌های چینی پگاترون منتشر شده است.

اپل به تأمین‌کنندگان خود هشدار داده است که چین درحال اجرای مقررات گمرکی است که می‌تواند منجر به رد درخواست واردات و صادرات شود. منابع آگاه اعلام کرده‌اند این شرکت به تأمین‌کنندگان گفته که چین اجرای قانون طولانی‌مدت را آغاز کرده؛ قانونی که براساس آن، قطعات و اجزای ساخته‌شده در تایوان باید برچسب «ساخت تایوان، چین» یا «چین تایپه» داشته باشند. این قانون تاکنون در بیشتر موارد نقض شده، اما اکنون چین اصرار دارد آن را به‌طور کامل رعایت کند.

درحال‌حاضر گزارش‌های متناقضی درمورد اینکه اقدامات چین روی عرضه‌ی آیفون تأثیر خواهد داشت یا فقط بر جابه‌جایی قطعات بین چین و تایوان اثر دارد، مطرح شده است. درحالی‌که محصولات اپل برچسب «طراحی‌شده توسط اپل در کالیفرنیا، مونتاژشده در چین» دارند، شاید اسناد حمل‌ونقل، منشأ آن‌ها را تایوان توصیف کند. به‌نظر می‌رسد برای مجاز کردن محموله‌ها فقط مدارک نیاز به تغییر دارند.

اگر این مشکل روی حمل‌ونقل قطعات از تایوان برای مونتاژ آیفون در چین تأثیر بگذارد، صرفاً می‌توان آن را کاغذبازی‌های اداری دانست که به‌راحتی قابل حل‌وفصل است، اما درصورتی‌که هریک از اجزای آیفون با عنوان «ساخت تایوان» برچسب‌گذاری شوند، شرایط وخیم‌تر خواهد شد.

گفته می‌شود پگاترون این مورد را که محموله‌هایش تحت تأثیر شرایط کنونی قرار گرفته، رد کرده است، اما به‌نظر می‌رسد متن پاسخ‌های این شرکت به درخواست‌های رسانه‌ها، ابهاماتی دارد. گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که پگاترون در بیانیه‌ی خود اعلام کرده فعالیت آن به‌طور عادی درحال انجام است و محموله‌های کارخانه‌های چینی آن تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند.

در هر صورت، زمان این اختلال برای اپل اصلاً خوب نیست زیرا کار تولید آیفون ۱۴ را قبل از راه‌اندازی خط تولید امسال، در ماه آینده افزایش می‌دهد.

​منبع: زومیت

پایان/

۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 20910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =