الجزایر و معمای گاز اروپا!

اگرچه الجزایر یکی از بزرگترین تولید کنندگان گاز در جهان است اما نمی تواند مشکل گاز اروپا را حل کند و جایگزینی برای گاز روسیه باشد. اروپا حدود ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کند که این مقدار به راحتی جایگزین نخواهد شد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العرب» چاپ لندن، در بخشی از گزارش خود درباره ناتوانی الجزایر در تامین کمبود گاز اروپا نوشت، سیاستمداران اروپایی در کشورهای اطراف این قاره پرسه می زنند تا بتوانند جایگزینی را برای گاز روسیه بیابند. تاکنون آن ها در سفرهای خود به آذربایجان، مصر، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اسرائیل برخی وعده ها را در این زمینه دریافت کرده اند.

مقامات اروپایی همچنین در این زمینه به الجزایر به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده گاز در قاره آفریقا سفر کرده اند. این کشور از طریق خطوط لوله و تانکرها، گاز مایع را به کشورهای اسپانیا و ایتالیا صادر می کند. این کشور به عنوان سومین صادر کننده گاز بعد از روسیه و نروژ نقش مهمی را در معادلات گازی در اروپا بازی می کند زیرا در کل حدود ۱۰ درصد از گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کند. 

به نوشته العرب، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که الجزایر با وجود اینکه یکی از بزرگترین تولید کنندگان گاز در جهان است، اما این کشور قادر نیست مشکل گاز اروپا را حل کند و جایگزینی برای گاز روسیه باشد. مسائلی چون اندک بودن صادرات و نیاز های داخلی و همچنین مواضع سیاسی این کشور در مورد برخی کشورها موانعی در زمینه دستیابی به این هدف هستند. 

 تارنمای «الخلیج آنلاین» هم بهنقل از «منیر سیف الدین» کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که با وجود تلاش گسترده کشورهای اروپایی برای تامین منابع جایگزین انرژی روسیه آنها تاکنون نتوانسته اند منابع فوری را در این زمینه پیدا کنند تا نیازهای آنها را تامین کند. تکیه بر گاز الجزایر، انرژی امارات و انرژی هیدروژن مصر گزینه های خوبی هستند، اما کافی نیستند.

وی افزود: اروپا بیشتر انرژی خود را از روسیه وارد می کند و سه کشور عربی ذکر شده در کنار قطر، در حال حاضر نمی توانند کمبود انرژی اروپا را جبران کنند. این کشورها بازارهایی برای خود دارند که نمی خواهند آن را از دست بدهند. توان الجزایر برای افزایش تولید گاز محدود است. حال آنکه اروپا حدود ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کند که پیدا کردن جایگزین مناسب برای این مقدار انرژی به راحتی امکانپذیر نیست. 

پایان/

۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20928

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =