۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

واعظ آشتیانی، تاج را متهم کرد

مرتضی رضایی - سپهر ستاری
واعظ آشتیانی، تاج را متهم کرد

واعظ آشتیانی کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال، تاج را به دروغگویی درباره تعلیق فوتبال ایران توسط فیفا متهم کرد.

به گزارش تحریریه، زمان زیادی تا برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال باقی نمانده است. چند روز پیش بود که فرصت ثبت نام در این انتخابات به پایان رسید و امیررضا واعظ آشتیانی که یکی از کاندیداهای ریاست بود، نتوانست در این انتخابات ثبت نام کند. نامزد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال امیدوار است با حکم کمیته استیناف بتواند در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال حضور داشته باشد. با واعظ آشتیانی مدیر عامل سابق استقلال و یکی از کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در خبرآنلاین به گفت و گو پرداختیم؛

_آقای واعظ آشتیانی شما پس از سال‌ها دوری از فوتبال تصمیم به بازگشت گرفتید و در انتخایات ثبت نام کردید. چی شد که تصمیم به بازگشت گرفتید؟ آیا احساس کمبودی داشتید که می‌توانید آن را جبران کنید؟

ببینید ما ادعایی نسبت به این موضوع نداریم ولی نزدیک به ۲-۳ ماه با آقای دکتر اسدی جلسات متعدد داشتیم و تا نوشتن برنامه باهم رفتیم. یک سری اهداف و برنامه‌ها را باهم سعی کردیم جمع و جور کنیم. علت ورود ما به انتخابات این بود که من بارها می‌شنیدم که می‌گفتند چانه ورزش را در این مملکت کوچک گرفتند. من به این قضیه باور ندارم بلکه باورم این است که خود اهالی ورزش چانه خودشان را کوچک گرفتند. من چه بخواهم و نخواهم ورزشی یک فرد تلقی می‌شوم. درست است که صنعتی و اقتصادی و حتی سیاسی هم هستم ولی خب در رسانه‌ها با من در خصوص مسائل ورزشی صحبت می‌شود و نظرم را می‌پرسند. مثلا اقای هاشمی‌طبا هم سیاسی و ورزشی است. لذا من دیدم در فوتبال چانه کوچک شده و این در آینده باعث چالش‌هایی می‌شود. حالا نه اینکه ما بیاییم چانه بزرگ می‌شود. حتی تا روز آخر هم بحث داشتیم که برویم یا نرویم که نهایتا ظهر آن روز به این باور رسیدیم که در انتخابات ثبت نام کنیم. این موضوعی نبود که ناگهانی ورود کنیم. حداقل شما می‌دانید من دروغگو و مثل بعضی افراد متملق نیستم. حرفی که می‌زنم واقعیت است. ما حدود سه ماه درباره این قضیه نشست‌های چندساعته داشتیم. ما کلیه چالش‌های فوتبال را ارزیابی کردیم. از بعد فرهنگی، اقتصادی و فنی بررسی کردیم. خب آقای دکتر اسدی فرد فنی است و بازیکن ملی بوده، کسی نمی‌تواند بگوید دکتر فوتبالی نیست. در کنار ایشان بنده به عنوان فردی که بحث اقتصادی و مدیریتی دارم و فکر کنم ما مکمل خوبی باهم بودیم.

_اصلا چی شد که با دکتر اسدی آشنا شدید و تصمیم به همکاری گرفتید؟

جالب است که من و ایشان اول با چالش باهم شروع کردیم و بعدا رفاقت ما شکل گرفت و حتی یک چالش رسانه‌ای باهم داشتیم ولی مهم این بود که بتوانیم از این چالش یک فرصت ایجاد کنیم. ورود ما بیشتر با نگاه ملی بود که شاید ما بتوانیم کمکی کنیم. هر چند دلم راغب نیست از جایی که کار می‌کنم خارج شوم چون به سهام‌داران آن مجموعه هم متعهد هستم و سال‌هاست با آن‌ها همکاری می‌کنم. در ضمن علاقه داشتیم این فضای به هم ریخته را با چالش همراه کنیم و بگوییم هستند کسانی که می‌خواهند وارد کار شوند. ما اصراری به این نداریم که به هر قیمتی رای بیاوریم.

_اتفاقا یک صحبتی که خیلی شنیده می‌شود این است که می‌گویند در ورزش ما قحط‌الرجال است. شما هم آن شب حرفی که زدید این بود که نفرات قبلی دیگر چیزی برای ارائه ندارند و هرچه داشتند در آن ۴-۵ سال انجام دادند. چرا در ورزش ما این قحط‌الرجال است و آدم‌ها اصلا تغییر نمی‌کنند؟

برای اینکه اساس‌نامه را طوری طراحی کرده‌اند که به جز خودشان کسی وارد نشود! من از هیچ رییس دولتی حمایت ندارم ولی شما اگر یادتان باشد تا دولت نهم یک حلقه سیاسی بسته بود که بین خودشان جابجا می‌شدند. طرف یک روز وزیر بود، یک روز استاندار و ... یعنی اجازه ورود نمی‌دادند اما دولت نهم این حلقه را پاره کرد و امروز شما می‌بینید که یک سری از مدیران امروز ما حاصل آن حرکت هستند. الآن هم همین است. یک بحث استدلالی داریم. وقتی می‌گویند رییس فدراسیون باید چهار سال سابقه ورزشی داشته باشد یعنی کسی بدون سابقه وارد نشود که این کاملا درست است اما دیگر ۵ امضای اعضای مجمع چیست؟ این را گذاشتند که فقط خودشان بگیرند.

_الآن شما برای این اقدام کردید چه اتفاقی رخ داد؟

ما مشکلی نداریم. همین امروز سایت را باز کنند تا پنج عضو مجمع امضا کنند. از این بابت مشکلی نیست ولی عرض من اینجاست که وقتی شما چهار سال را می‌گذاری دیگر پنج امضا برای چیست؟ این پنج امضا برای این است که کسی نیاید و این چانه روز به روز کوچک‌تر شود. فردی که نگاه اقتصادی، سیاسی، فنی، فرهنگی دارد نیاید. ورزش کشور اگر صنعت است آیا آدم فنی صرفا ورزشی می‌تواند از آن پول در بیاورد؟ آقای تاج گفت ما دو دوره جام جهانی رفتیم خب این تاثیرش کجاست؟ خیر و برکت جام جهانی چه بوده است؟ الآن اعلام کردند برند لباس ما ایرانی است. از این برند ایرانی چقدر پول در آوردید؟ قابل توجه است؟ چیزی که نایکی و آدیداس به کشورهای مختلف می‌دهند مبلغ خوبی است. خب الآن این برند ایرانی که من هم به آن اعتقاد دارم و موافقم ما ایرانی بپوشیم، چه درآمد اقتصادی برای ما داشته است؟ اینکه شعار دهید ما برند ایرانی استفاده می‌کنیم و حمایت از تولید داخلی است حرف‌های پوپولیستی است. درآمد آن چیست؟ شما بابت رفتن به جام جهانی کدام مستندات را از تجربیات خود به جا گذاشته‌اید؟ ۵ دوره است ما به جام جهانی می‌رویم و می‌گوییم تجربه آموختیم. خب از این پنج دوره چهل سال گذشته، از این همه سال چه تجربه‌ای کسب کرده‌اید؟ غیز از این بوده که چانه فوتبال را کوچک کرده‌اید؟

_یعنی اعتقاد شما این است که اگر خودتان رییس بودید این اتفاقات نمی‌افتاد؟

خب باید برای همه این‌ها سازوکار تعیین کنیم. من یک چیز جالبی به شما بگویم. اگر حالا قسمت شد در مجمع هم صحبت می‌کنم. فوتبال ما الآن گران اداره می‌شود. باید فوتبال را ارزان اداره کنیم تا بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند. من فقط همین پالس را بدهم. لیگ انگلیس پرآمدترین لیگ دنیاست ولی سودآورترین لیگ آلمان است. در انگلیس خوب خرج می‌کنند و درآمد خوبی هم دارند ولی سود آنچنانی ندارند. نه اینکه نداشته باشند ولی آلمان سود بیشتری دارد.

_ساختار فوتبال ما با اروپا خیلی متفاوت است. ما همین الآن مشکل حق پخش را داریم. الآن اگر شما رییس شوید چه تضمینی وجود دارد حق پخش تیم‌ها را بدهیم.

یک عده بی‌اطلاع مصاحبه می‌کنند ۷۰ درصد درآمد تیم‌ها از حق پخش است اما در دنیا نهایتا بین ۳۵ تا ۴۰ درصد با حق پخش است. این‌ها حرف‌های بدون پشتوانه و بدون مطالعه است. شاید در کشوری که تازه فوتبال را شروع کرده با یک کشور حرفه‌ای متفاوت باشد. شما الآن در کل اروپا حق پخش‌ها را ببینید. کاملا متفاوت هستند و متوسط ۳۵ تا ۴۰ است. سوال من این است مدیران ما آن ۶۰ درصد دیگر را چه کرده‌اند؟ کپی‌رایت که قانونش هست و به اشتباه می‌گویند نیست. بلد نیستند از کپی‌رایت بهره ببرید. بلیط فروشی همین داستان را دارد. بحث تبلیغات محیطی است. دوستان گفتند هر بازی ۱۰ میلیارد می‌گیریم خب این باید در حساب و کتال کدال بورس باشد. نمی‌شود من مطلبی را اشاره کنم و از آن عبور کنم. استقلال و پرسپولیس را همین‌طور اداره کردند که الآن انقدر مشکلات دارد. فوتبال ما گران اداره می‌شود.

_بحث حق پخش تلویزیونی به نظر شما قابل اجراست؟

من در شبکه سه با یکی از نمایندگان فدراسیون مناظره داشتم و ثابت کردم صداوسیما توانایی پرداخت این حق پخش را ندارد. گفتند پنج وزیر امضا کرده ولی کل هیات دولت هم امضا کند اتفاقی نمی‌افتد. مگر اینکه مجلس تایید کند. مجلس قبلا قانون کرده به ورزش حرفه‌ای هزینه‌ای پرداخت نشود و یا باید آن را لغو کند یا اصلاح. این قضیه منع قانونی دارد. شما اگر از آن ۶۰ درصد درآمد ایجاد کنید کل هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. نشسته‌اید که پول پخش را بدهند و خرج کنید. سوال من از شما رسانه‌ای‌ها این است اگر حق پخش را بدهند باشگاه‌ها سود می‌کنند؟

_احتمالا بعدش دوباره قیمت بازیکن بالا می‌رود!

آفرین. وقتی می‌گویم فوتبال ما گران اداره می‌شود به خاطر این است که نظارت و برنامه و هدف‌گذاری نیست.

_زمانی که شما استقلال بودید کدام درآمدزایی رخ داد؟

من سال ۸۸ قائم مقام سازمان تربیت بدنی بودم. تاج، عزیزمحمدی و کفاشیان به دفتر من آمدند. من قلبش گفته بودم می‌خواهم بلیط فروشی را از شما بگیرم. گفتند باشد ولی بگذارید لیگ تمام شود. سازوکار هم تدوین کردیم ولی وقتی من رفتم مدیران وقتی استقلال و پرسپولیس گفتند خودتان بفروشید! سازمان لیگ درست می‌گفت که تمام باشگاه‌ها وکالت دادند بلیط فروشی و تبلیغات محیطی بر عهده ما باشد. خب ما تکی از پس آن‌ها برنمی‌آمدیم ولی بلیط فروشی را داشتیم می‌گرفتیم. حتی مرحوم عباس انصاری‎‌فرد هم با ما هماهنگ بود ولی بعدا نقشه کشیدند و خدا بیامرز را از پرسپولیس برداشتند. در آن زمان برای اینکه بازیکنان در نقل و انتقالات بازارگرمی نکنند با ایشان جلسه گذاشتیم و گفتیم هر بازیکنی که شما می‌خواهی را بگو و ما هم لیست را می‌دهیم که سراغ بازیکنان هم نرویم و بازارگرمی اتفاق نیفتد.

_این حرکت اجرایی شد؟

بله. فقط یک مورد بود که اگر فردی را که من می‌خواستم بگیرم را نتوانستم شما بگیرید که آقای اشپیتیم آرفی بود. ما با او جلسه گذاشتیم و گفتیم ۲۱۵ هزار تا می‌دهیم. آرفی گفت پرسپولیس پیغام داده بیشتر می‌دهد که ما گفتیم برو آنجا که عدد بالاتری دادند و عملکردش را هم دیدیم. شما در آن سال هیچ مصاحبه‌ای ندیدید که بازیکنی بگوید می‌خواهم به استقلال بروم ولی پرسپولیس انقدر بیشتر می‌دهد.

_ولی امسال بودند بازیکنانی که با اسم دو تیم کلی بازارگرمی کردند!

ما این کارها را کردیم و برنامه‌های بزرگ‌تر هم داشتیم. رفتارهای حرفه‌ای را انجام دادیم. مثلا در تمرین برای بازیکنان اتاق مصاحبه در نظر گرفتیم که رسانه‌ها آنجا انجام دهند. کار کاملا حرفه‌ای بود که انجام دادیم.

_کاری که آقای آجورولو برای گرفتن حق تبلیغات محیطی انجام داده نشان دهنده این است که باشگاه ها توانایی جذب اسپانسر را ندارند و برای همین برای کسب درآمد دست به دامان سازمان لیگ می‌شوند، به نظر شما کاری را که آقای آجورلو آغاز کرده به نتیجه می‌رسد؟

من به باشگاه های دیگر حق می‌دهم که در این زمینه وکالت دادند، از نظر من برای تبلیغات محیطی باشگاه ها باید خودشان با هم به توافق برسند و دوتا دو تا یه چهارتا چهارتا با هم کار کنند، چون عملا با حضور استقلال و پرسپولیس بقیه باشگاه ها نیز منتفع می‌شوند. مثلا در ژاپن باشگاه یوکوهاما وقتی میزبان است و تیم دیگری مهمان است، آن تیم مهمان چه ببرد چه ببازد ۴۰٪ از تبلیغات محیطی را کسب خواهد کرد و ۶۰٪ به یوکوهاما می‌رسد، حالا برعکس وقتی تیم یوکوهاما مهمان می‌شود باز همین داستان تکرار می‌شود. این یک نمونه برای حل این داستان است. ررای همین همیشه گفته‌ام پخش تلوزیونی هم در کشورهای مختلف مدل خاص خودش را دارد و میزان درآمد زایی آن متغییر است. بعضی ها مثلا می‌گویند ۷۰٪ که من نمی‌دانم آنها این عدد را از کجا می آورند و انقدر هم با قیافه های حق به جانب این اعداد را بیان می‌کنند که مخاطب باورش بشود. من بارها گفته‌ام، اگر افراد را بابت حرف ها و آمار دروغ مواخذه کنند هیچ کس جرات نمی‌کند این کار را تکرار کند و دروغ بگوید و حرف های بی پشتوانه بزند. اینکه می‌گویند ۷۰٪ درآمد باشگاه ها از پخش تلوزیونی است یک دروغ محض و بی پایه است.

واعظ آشتیانی: آقای تاج چرا دروغ می‌گویید فوتبال ایران بدون شما تعلیق می‌شد؟!

_وقتی عزیزی خادم رئیس فدراسیون شدند گفتند یه رقمی حدود ۱۰ میلیون دلار می خواهم درآمد زایی داشته باشم، که ۱ دلار هم نشد، گفتید که فقط حق پخش نمی تواند منبع درآمد زایی باشد و به عنوان فردی که کاندید ریاست فدراسیون هست چه برنامه ای برای درآمد زایی دارید؟

ما فعلا در مرحله اول گیر کرده ایم، چون امضای ۵ نفر را از ما دریغ کرده اند و سایت را بسته‌اند. اگر از این مراحل عبور کنیم و تایید نهایی صورت بگیرد اهدافمان را از رسانه های اعلام خواهیم کرد، بگذارید اول این مرحله را طی کنیم بعد در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

_ وعده هایی که عملی بشود منظورتان هست دیگر؟

قطعا، من هیچ وقت وعده‌ی الکی به مردم نمی‌دهم و فقط کارهایی را که بتوانم انجام دهم را در لیست اهدافم قرار خواهم داد، فعلا اجازه بدهید این مرحله طی شود تا ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

_ یک سری شایعات مبنی بر این قضیه وجود دارد که آقای تاج در این انتخابات علم شده‌اند که آقای عزیز محمدی رئیس فدراسیون شود.

نه اصلا این حرف درست نمی توان باشد و بعید می‌دانم این اتفاق رخ دهد، فکر می‌کنم کسانی که به قول شما آقای تاج را علم کردند نمی دانستند چه اتفاقی این روزها رخ می‌دهد و چه هجمه ای علیه کاندادا ها بوجود می آید، از نظر من که شاید هم اشتباه بکنم، تحلیل آنها دچار مشکل شده و اگر احیانا سرمایه گزاری کرده‌اند، روی فرد برنده این سرمایه گزاری صورت نگرفته است.

_ به نظر شما چرا آقای عزیز محمدی سکوت کردند و تا این لحظه هیچ حرفی نزده‌اند؟

شاید فکر کردند که ما با ایشان حرف داریم.

_ یعنی ترسیدند؟

نمی‌دانم، شاید فکر کردند ما برای ایشان مثل آقای تاج حرف داریم برای همین هیچ حرفی نزدند و نیامدند صحبت کنیم.

_ به جز خودتان در انتخابات فدراسیون فوتبال به چه کسی رای می‌دهید؟

آقای دکتر اسدی.

_ بعد از او؟

به هیچ کس دیگر.

_ جای چه کسی در بین نامزدهای ریاست فدراسیون خالیست؟

نکته ای که قبلا هم به آن اشاره کردم را یکبار دیگر می‌گویم، هر کسی هرجایی که بوده هر آنچه که داشته را هزینه کرده و تمام شده، برگشت دوباره افراد یک دوره تسلسل است، اینکه بارها گفته شده به طور مثال واعظ به استقلال برگردد، من هر دانش و تجربه ای که داشتم آنجا به کار گرفتم، حالا دوباره برگردم که چه اتفاق جدیدی را رقم بزنم؟ ما فکر می‌کنیم اداره‌ی روزمره‌ی یک سازمان کار هنرمندانه ای است که کسی که برگردد می‌تواند این کار را بکند. حرفی که آقای تاج زده، که گفتند برخی از افراد مجمع از من خواستند که برگردم و به فدراسیون سر و سامان بدم، آخر شما چه سر و سامانی می توانید بدهید؟ شما چه اتفاق جدیدی را می خواهید رقم بزنید؟ من چه اتفاق جدیدی را در جایی که قبلا بودم می توانم رقم بزنم؟ با بازگشتمان به جاهایی که بودیم چه کاری می‌توانیم بکنیم؟ یا خوب یا بد، جاهای منفی مدیریتمان را دیگران باید پر بکنند نه خود ما، در جابه جایی های مدیریتی اصل بر این هست که راندمان کار را مدیر جدید بالا ببرد، اگر قرار است مدیریت مثل قبل باشد که فرقی ندارد، بعضی مدیرهای جدید می‌گویند ما راه قبلی را می‌رویم، یعنی چه؟ شما آمده اید که راه جدیدی را بروید و تحول ایجاد کنید. آقای ایکس و ایگرگ چه اتفاقات جدیدی را می خواهند رقم بزنند؟ من مدیر فدراسیون دوچرخه سواری بودم و به اعتراف خود اعضای دوچرخه سواری دوران خوش آنها در زمان مدیریت من بوده، در سال ۲۰۰۸ رنکینگ دوچرخه سواری ما از رتبه ۴۸ در جاده به ۸ جهان رسید. چون ۸ جخان شدیم سهمیه المپیک پکن را گرفتیم. خب بنده ۴ سال سابقه مدیریت در دوچرخه سواری را داشتم، حالا دوباره رئیس این فدراسیون شوم که چه کار جدیدی را انجام دهم؟

واعظ آشتیانی: آقای تاج چرا دروغ می‌گویید فوتبال ایران بدون شما تعلیق می‌شد؟!

_ از این زاویه به داستان نگاه کنید که روند خوبی که قبلا داشتید را دوباره ادامه بدهید.

هر موقعیتی زمان خودش را دارد، اینطور به مساله نگاه نکنید که برگردید ۸ را بکنید ۷ یا ۶، اینطور نگاه کنید که در این چند سال دوچرخه سواری ما کجای آسیا و جهان است و رقبای ما کجا هستند؟ حالا برای رسیدن به جایگاه قبلی باید تلاش مضاعف کرد که کار بسیار سخت است. اینکه می‌گویید جای چه کسی خالی است به نظر من اهالی فوتبال باید چانه خود را بزرگ کنند.

_ شما منتقد میرشاد ماجدی هستید و به نظرتان در مقابل او و لابی های احتمالی او شما چقدر شانس برای پیروزی دارید؟

من فقط یک نکته را بگویم، آدم بد بین و خودخواهی نیستم ولی چون واقع بینانه صحبت می‌کنم شاید بعضی ها از دستم ناراحت بشوند. اگر بنا باشد از بین این افراد کسی انتخاب شود شما هیچ اتفاق جدیدی را در فدراسیون فوتبال شاهد نخواهید بود. همان راه کج ادامه خواهد داشت. کسی که می خواهد کار مدیریتی سالم بکند و با پلشتی ها و زشتی مبارزه کنه و هر کس را سر جایش بنشاند و از ظرفیت ها استفاده کند، باید نقطه سیاه در زندگیش نداشته باشد، خودتان تا ته داستان بروید.

_ اگه سایت هم باز شد و صلاحیت به شما ندهند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

_ در دوره‌ی انتخابات قبلی خیلی صحبت از گزینه ها و دخالت های وزارت ورزش مطرح بود، آیا در این دوره نیز چیزی شنیده اید؟

واقعیت این است که این دوره کاملا خنثی است، یعنی حتی نظارت هم نمی‌کنند.

_ دوره های قبل دخالت می‌کردند؟

نه، در دوره های گذشته اصلا بلد نبودند و در جریان نیستند، شما نگاه کنید در دوره قبل آقای قریب چرا رای نیاورد؟

_ در فدراسیون های دیگر هم این حرف ها وجود دارد، تا می‌گویند یک فردی گزینه وزارت ورزش است اصلا رای نمی‌آورد.

بحث شایعه را شما بگذارید کنار، ببینید لابی کردن با لاابالی کاردن فرق می‌کند. باور خود من این است که تمام دولت هایی که دم از دموکراسی می‌زنند هم پشت پرده کار خود را می‌کنند اما به شکلی کار خود را به نمایش می‌گذارند که صدای هیچ کس در نمی‌آید، نمی شود که پرچم و فدراسیون یک کشور را اسمش را خصوصی گذاشت و یک عده افرادی را حاکم کنند که با دولت هایشان تناقص داشته باشد، خود فیفا هم این را خوب می داند.

_ می‌شود اسمش را لابی تمیز گذاشت.

آنها در این لابی چکار می‌کنند؟ فردی فکور، عاقل، مدبر و برنامه دار را انتخاب می‌کنند، که حتی اگر دولت هم عوض شود از او حمایت شود، ما بلد نیستیم، می‌رویم منزوی ترین، ناکارآمدترین و چانه کوچکترین را انتخاب می‌کنیم و بعد از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون با چالش روبرو می‌شود. من این را حق دولت می‌دانم و اگر بدانم دولت روی چه فرد عاقل و مدبری بسته من هم از او حمایت می‌کنم، این حق کشور است. وقتی می‌گویم که اگر کمیته استیناف بگوید نه می‌گویم خداحافظ شما، واقعا همین طور است. ما مثل بعضی ها نیستیم در بخش فوتبال حق مملکت را ضایع کنیم و برای کشور دردسر درست کنیم. ما فرزند این مملکتیم، تعجب می‌کنم بعضی ها چطور وطن فروشی می‌کنند و اطلاعات کشور را به بیرون می‌دهند، که چی بشود؟ کجای شما با این کار خنک می‌شود؟ یا مثلا تعلیق فوتبال ایران، چرا به دروغ می‌گویید اگر نبودید چنین اتفاقی می افتاد، چرا دروغ می‌گویید؟ چرا پالس می‌دهید؟

_ حتی گفته می‌شود عدم میزبانی پرسپولیس از تیم های عربستانی به همین پالس هایی که گفتید مربوط بوده.

از نظر من اول از همه ما بلد نیستیم حرف بزنیم، دیالوگ هایی که به کار می‌بریم همه دارای پالس هست و نمی فهمیم حرف های ما چقدر تبعات به همراه دارد، همه‌ی حرف های آقای تاج پالس دارد، اگر من نبودم این اتفاق می‌افتاد اگر من نبودم آن اتفاق می‌افتاداین حرف ها همه بار دارد، این چه حرف هایی هست که می‌زنید بروید یکم فکر کنید.

واعظ آشتیانی: آقای تاج چرا دروغ می‌گویید فوتبال ایران بدون شما تعلیق می‌شد؟!

_ شما اگر رئیس بشوید مساله ورود زنان به ورزشگاه را چطور حل می‌کنید؟

آن هم راهکار خودش را دارد.

_ البته این قضیه فقط به فدراسیون فوتبال ربط ندارد و به پایه های بالاتر نظام هم مرتبط است

بله، ببینید هیچ کاری نشد ندارد ولی خردمندی و عقلانیت مهم است که چطور این کار را انجام بدهیم، اینکه بعضی ها کیلویی حرف بزنند و فکر پشتش نباشد قطعا تبعات دارد.

_ شما فکر دارید پشت این قضیه؟

بله باید یک سازکار منطقی و تعامل چند سویه باشد، اینکه یک نهاد بین المللی بنشیند و برای دولت ها تعیین تکلیف کند نه اینطور نیست، این ما هستیم که داریم برای نهادی مثل فیفا خوراک درست می‌کنیم که شما می توانید دخالت بکنید. ما فیفا هراسی می‌کنیم.

_ یعنی می‌گویید ما می‌توانیم بدون اینکه فیفا مشکلی برای ما بوجود بیاورد ما می توانیم بدون اجازه حضور زنان به فوتبال برگزار کردنمان ادامه دهیم؟

بحث من کلی است و به حضور زنان ارتباطی ندارد، بحث بانوان یکی از چند موضوعی است که وجود دارد.

_ ولی موضوع مهمی است.

بله، من سوالم این است که آقای تاج استقلال و پرسپولیس که محروم شدند دلیل آن چه بوده؟ دلیل آن افرادی مثل شما و کفاشیان هایی بودند که آمار سازی می‌کردند شما هم تایید می‌کردید.

_ زمان شما هم این آمار سازی ها وجود داشت؟

نه، اتفاقا نماینده فدراسیون شاهد بود.

_ یعنی زمان شما همه چیز سالم و پاک‌ بود و بدون سند سازی به آسیا رفتید؟

بله، دقیقا گفتند استادیوم دارید؟ گفتیم بله این سند اجاره نامه ورزشگاه شهید دستگردی که رفتند بازدید، گفتند انبار دارید گفتیم بله این انبار و اقلام ما همه در این انبار است، گفتند حساب کتاب پرونده ها؟ گفتیم حساب بانکی داریم این خدمت شما حساب بانکی ما، گفتند سیستم دارید؟ گفتیم بله سیستم داریم که نداشتیم قبلش، گفتند ساختار دارید؟ گفتیم بله ساختار داریم که نداشتیم قبلش، ما وقتی رفتیم تمام این ساختار را به هم ریختند هیچ کس نگفت چرا این ساختار به هم ریخته؟! ما در باشگاه استقلال مدیر عامل داشتیم و کمیته ها.

_ یعنی شما می‌گویید آن سال تنها سالی بود که استقلال بدون سند سازی راهی آسیا شد؟

بله ما اصلا سند سازی نداشتیم، آنها چند روز در باشگاه استقلال رفت و آمد می‌کردند که نماینده فدراسیون هم بود، که ایشان تشکر می‌کردند که چقدر منظم است، ما بدهی بازیکنان و مربیان قبل را داده بودیم.

_ در حال حاضر فردی مثل امیرحسین صادقی می‌گوید من هنوز طلب دارم/

ما بدهی آقای یونگ را دادیم و مسائل دیگه، به راستی آزمایی که رسیدیم همه چیز واقعی بود، من چند سال پیش این پیشنهاد را دادم که فدراسیون فوتبال کمیته ای تشکیل بدهد که تمام باشگاه های لیگ برتری گزارش حسابرسی را به این کمیته بدهد که ببینند باشگاه ها در چه وضعیتی هستند می توانند دستمزد بازیکنان و مربیان را بدهند یا نه، روژ ثبت نام آقای درویش و آقای حیدرپور را دیدم که بحث طلب پرسپولیس را می‌کردند، من گفتم اگر رئیس فدراسیون بودم تا زمانی که پرسپولیس طلبش را نمی‌داد نمی‌گذاشتم پا به زمین فوتبال بگذارد، حکم صادر شده، اگر استقلال و سپهان هم بود فرقی نمی‌کرد، یک باشگاهی رفته و حکم قضایی گرفته، چرا پولشان پرداخت نمی‌شود؟ من این را از نگاه انضباطی و حقوقی می‌بینم، وقتی ما به قوانین خودمان احترام نمی‌گذاریم چطور انتظار داری. این فدراسیون، یک فدراسیون تحول گرا باشه؟

منبع: خبرآنلاین

پایان/

۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 20932

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =