بحران ماشین آلات معدنی با ادامه ممنوعیت واردات

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید: مجلس در بودجه ۱۴۰۱ دولت را موظف به واردات ۵هزار ماشین آلات حوزه معدن کرده است و باید برنامه عملیاتی این واردات توسط دولت تدوین می شد اما ما تاکنون برنامه‌ای از سوی دولت ندیده‌ایم.

به گزارش تحریریه، لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اقتصادآنلاین، درباره چالش های موجود در کشور در زمینه ماشین آلات معدنی و دلیل ایجاد ممنوعیت برای واردات ماشین آلات معدنی گفت: من اصلا معنی ممنوعیت را نمی فهمم! ما باید مقررات واردات در کشور داشته باشیم ممنوعیت یعنی اینکه ما نمی فهمیم و چون نمی فهمیم ممنوع می کنیم.

سیاهکلی با بیان اینکه ما باید مقررات واردات را دوباره بنویسیم، افزود: به عنوان مثال وقتی می خواهیم به تولید داخل توجه کنیم باید مقرراتی بنویسیم که تولید داخل تقویت و به تولید لطمه وارد نشود. واردات و صادرات باید بر اساس مقررات انجام شود. وضع این ممنوعیت ها صرفا تولید داخل را دچار چالش کرده است.

این نماینده مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: ممنوعیت زمانی درست است که ما بخواهیم با کشوری به دلایل سیاسی مقابله کنیم. یا اینکه بخواهیم کشوری را تنبیه کنیم، کشوری ما را تحریم کرده و ما هم می‌خواهیم مقابله به مثل انجام دهیم. به همین دلیل ممنوعیت وضع می کنیم، یا با کشوری به هر دلیلی مشکل داریم به همین دلیل واردات کالاها را از آن کشور ممنوع می کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه افزود: اما در زمینه مسائل تخصصی اقتصادی ممنوعیت معنی ندارد؛ زیرا در امور تخصصی و برابر مقررات عمل میشود. ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی در کشور چند سال قبل وضع و نتیجه این شد که ما در حوزه ماشین آلات معدنی راهسازی و ماشین آلات سنگین اصلاً امکاناتی در اختیار نداریم و به شدت دچار بحران شده ایم.

سیاهکلی با طرح این سوال که آیا با ایجاد این ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی تولید داخل رونق پیدا کرد؟ پاسخ داد: با این شیوه نمی شود صنعت را رونق داد. بلکه باید ابتدا نیازها را احصا، تولید داخل را برآورد و سپس بر اساس آن اقدام به وضع قوانین و مقررات کنیم. معمولاً واردات با کلمه تنظیم بازار معکوس است. یعنی اینکه در تدوین این آیین نامه ها و قوانین باید به عرضه و تقاضا در بازار نگاه کنیم اگر عرضه کم بود واردات می‌کنیم، اگر عرضه زیاد بود واردات را با مقررات کاهش میدهیم، ولی باز هم واردات را ممنوع نمی کنیم.

نماینده مردم قزوین در ادامه افزود: این ممنوع کردن یعنی اینکه ما بازار را نمیدانیم و تنظیم بازار را نمی فهمیم، که البته این مسئله بر به وزارت صنعت و مدیریت حساب نشده آنها می‌گردد. اگر این ممنوعیت خارج از اراده حاکمیت باشد و به دلایل سیاسی برای تنبیه یا تحریم یک کشور که مسئله کاملاً سیاسی است اقدام می شود قابل قبول است، اما در قاعده تخصص چیزی به نام ممنوعیت واردات و صادرات نداریم.

سیاهکلی درباره برنامه‌های وزارت صمت جهت تقویت ماشین آلات معدنی گفت: وزارت صمت به عنوان متولی این کار باید ابتدا نیاز ها را احصا کند و سپس این نیازها را با تولید داخل بسنجد و بررسی کند که تولید داخل چند درصد نیاز را تامین می کند. اگر این تولید تمام نیازها را تامین کند داستان متفاوت است ولی اگر نیاز کشور را برطرف نمی کند باید متناسب با نیاز اقدام به واردات شود. در این سال ها ممنوعیت واردات این ماشین آلات باعث افزایش  قیمت شدید و گزاف ماشین آلات ساخت داخل شده که به مراتب کیفیتی پایین تر از محصولات خارجی دارند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مسائلی که مانعی بر سر راه نوسازی ماشین آلات معدنی قرار دارد وجود محدودیت های مالی در معادن کوچک مقیاس است، تامین مالی این معادن باید در برنامه های وزارت صمت باشد تا آنها بتوانند اقدام به نوسازی ماشین آلات خود کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه بیان کرد: مجلس در بودجه ۱۴۰۱ دولت را موظف کرده که اقدام به واردات ۵۰۰۰ ماشین آلات حوزه معدن کند و باید برنامه عملیاتی این واردات توسط دولت تدوین می شد اما ما تاکنون برنامه‌ای از سوی دولت ندیده‌ایم.

منبع: اقتصادآنلاین

پایان/

۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 20942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =