تحریم‌های غرب به نفع روسیه است

یک فعال سابق در وال استریت اعتقاد دارد اقتصاد روسیه به خاطر تحریم های غرب در حال خودکفایی و رشد است و برخلاف برنامه آمریکا، فشارها به نفع کاخ کرملین تمام می شود.

به گزارش تحریریه، «مایکل هادسون» سرمایه گذار سابق وال استریت، به خبرگزاری آلمانی Junge Welt اظهار داشت که جنگ اقتصادی آغاز شده توسط غرب علیه روسیه نتیجه معکوس داشت و ممکن است در نهایت به نفع این کشور تمام شود.

وی می گوید: تحریم های غرب برای روسیه عالی است. هر کشوری که با تحریم های آمریکا تهدید می شود، مجبور است به خودکفایی برسد. تحریم ها در عمل روسیه را به سمت جایگزینی واردات سوق داده است و این کشور در مسیر رهایی کامل از اتکا به کالاهای غربی است.

روسیه به جای واردات خودروهای آلمانی به چین روی آورده تا صنعت خودروسازی خود را توسعه دهد. روسیه اکنون به سرعت در حال حرکت است تا وابستگی خود به کالاهای غربی را با تولید داخلی خود جایگزین کند. تنها چیزی که آن ها نمی توانند تولید کنند فیلم های والت دیزنی و کیف های دستی ایتالیایی است.

روسیه بزرگترین ذینفع از برنامه های تحریم انرژی آلمان بوده است زیرا هرچه روسیه گاز کمتری بفروشد، پول بیشتری به دست می آورد.

هادسون همچنین خاطرنشان کرد در حالی که هدف تحریم ها کاهش سود روسیه از صادرات انرژی بوده است، در عوض شرایط موجب شد تا درآمد بیشتری برای بودجه دولتی روسیه حاصل شود. در واقع روسیه بزرگترین ذینفع از برنامه های تحریم انرژی آلمان بوده است زیرا هرچه روسیه گاز کمتری بفروشد، پول بیشتری به دست می آورد.

به گفته این تحلیلگر، تحریم‌هایی که اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد نه تنها نتوانسته است پول ملی روسیه، روبل را بی‌ثبات کند بلکه به روند دلارزدایی سرعت بخشد. روسیه از قبل از جنگ در اوکراین، تلاش‌هایی را برای دلارزدایی صورت داد اما هیچ‌کس انتظار نداشت که روند فوق به این سرعت آغاز و اجرا شود. وقتی واشنگتن تمام حساب‌های دلاری و یورویی مسکو را مسدود کرد روسیه مجبور شد از سیستم دلاری خارج شود. این همان چیزی بود که به روبل روسیه کمک کرد. هدف تحریم‌های غرب، فروپاشی روبل بود تا واردات برای روسیه گران‌تر تمام شود.

کرملین در مقابل تحریم ها تصمیم گرفت دیگر پول نفت، گاز، تیتانیوم و آلومینیوم را به یورو و دلار دریافت نکند. غرب مجبور شد هزینه هایش را به روبل پرداخت کند. بنابراین ارزش روبل افزایش یافت. منصفانه است که بگوییم غرب با تحریم ها به خودش شلیک کرده است.

با این حال، هادسون معتقد بزرگترین ذینفع از تحریم روسیه، واشنگتن است. این امر به دلیل آن است که اروپا به شدت به انرژی روسیه متکی بوده و اکنون همرمان با بحران های انرژی و غذایی مواجه شده است. در چنین وضعیتی اروپا توانایی کمی برای توجه به سایر موارد باقی می گذارد.

در کل واشنگتن اهمیتی نمی دهد که روسیه در جنگ اوکراین پیروز شود، زیرا ایالات متحده موفق شده است در رقابت خود در اروپا به ویژه در آلمان برنده شود و بازارهای قاره سبز به ویژه در حوزه انرژی را در اختیار بگیرد.

پایان/

۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 20946

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =