گزینه نظامی روی میز است| چین آمریکا را تهدید کرد

پکن در بیانیه ای دیدگاهش نسبت به الحاق دوباره تایوان را اعلام و تاکید کرد چین موضوع تایوان را خط قرمز خود می داند و حتی با استفاده از زور به دفاع از آن می پردازد.

به گزارش تحریریه، «گلوبال تایمز» نوشت، دولت جمهوری خلق چین در بیانیه ای اهداف و راهبرد خود از الحاق دوباره تایوان منتشر کرد و تاکید کرد پکن خواستار اتحاد مجدد مسالمت آمیز با تایوان است، اما این گزارش عنوان می دارد ممکن است مداخله قدرت های خارجی در امور داخلی چین و تشویق این جزیره به جدایی، این امر را غیرممکن کند.

طبق این یادداشت «ما با بیشترین صداقت کار خواهیم کرد و نهایت تلاش خود را برای دستیابی به اتحاد مجدد مسالمت آمیز به کار خواهیم بست. اما ما از توسل به زور چشم پوشی نخواهیم کرد و این گزینه را برای اتخاذ تمام اقدامات لازم محفوظ می‌دانیم.»

همچنین پکن این احتمال را برای محافظت در برابر مداخله خارجی و تمام فعالیت های جدایی طلبانه ضروری می داند و منظور آن همه شهروندان چینی در تایوان نیستند. پکن اعلام کرد که تنها در صورتی به خشونت متوسل خواهد شد که سایر طرف ها از خطوط قرمز خود عبور کنند.

بیانیه فوق ادعای حاکمیت چین بر تایوان را بر اساس تاریخ، قوانین بین‌المللی و آرمان‌های مردم چین بیان کرده و آورده است که روابط در تنگه‌ در طول دهه‌ها به شدت بهبود یافته است. پکن اتحاد مجدد مسالمت آمیز تحت ترتیبات «یک کشور، دو سیستم» را که به تایپه اجازه می دهد تا سیاست های داخلی خود را داشته باشد، به عنوان هدف نهایی سیاست تایوان خود می بیند.

دولت چین اضافه کرد که تشدید تنش‌ها بر خلاف مسیر عینی مسالمت آمیز است و نیروهای ضد چینی در ایالات متحده را مقصر این امر می داند. این نیروها برای تحریک گروه‌های داخل تایوان تلاش می‌کنند تا چالش ایجاد کنند و از تایوان به عنوان یک اهرم فشار علیه چین استفاده کنند.

این بیانیه هشدار داد: اگر این تلاش متوقف نشود، به تشدید تنش در سراسر تنگه منتهی می شود، روابط چین و آمریکا را بیشتر مختل می‌کند و به شدت به منافع خود ایالات متحده آسیب می‌زند

چین تاکید دارد پکن فعالیت های جدایی طلبانه به هر شکل را در تایوان تحمل نخواهد کرد.

این بیانیه یک هفته پس از آن منتشر شد که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، علیرغم مخالفت پکن، از تایوان دیدن کرد. این سفر باعث ایجاد یک بحران دیپلماتیک بین دو کشور شد و چین را بر آن داشت تا رزمایش نظامی را در اطراف جزیره برگزار کند.

پایان/

۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک ایرانی IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      تایوان بایدخودرادریابدوبه آمریکائیها واروپائیها اعتمادوتکیه نکند؛؛ که آنان قابل اعتمادنبوده بلکه دنبال آرزوهای فاسدخودهستند.
    • FR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      آمریکا از خداشه چین به تایوان حمله کند و آنجا را تصرف کند .