گاردین: تحریم روسیه اشتباه بود

روزنامه قدیمی انگلستان نوشت، تحریم اروپا علیه روسیه اشتباه بود و روزی خواهد رسید که به پوتین التماس کنیم زیرا مسکو می تواند اروپا را منجمد کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «گاردین» انگلیس با انتقاد شدید از تحریم‌های ناکارآمد غرب علیه روسیه خطاب به رهبران اروپا نوشت: پوتین می‌تواند در زمستان امسال اروپا را منجمد کند...تحریم روسیه یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات اروپا بود.

جنگ اوکراین اروپا را در وضعیت بسیار سختی قرار داده. از یک سو تحریم‌های ضد روسی در ششمین ماه جنگ اوکراین قادر به توقف ماشین جنگی روسیه نشده و اروپا نمی‌داند بیش از این برای پیروزی در جنگ چه اقدامی باید انجام دهد؛ از طرف دیگر ادامه تحریم‌ها اقتصاد قاره سبز را به شدت متاثر کرده و اروپا این روزها مثل آمریکا شدیدترین تورم را در طی چهار دهه گذشته تجربه می‌کند.

گفته می‌شود اگر در زمستان روسیه شیرگاز خود را به سمت اروپا ببندد اتحادیه اروپا چه بسا از هم فروخواهد پاشید.

شهرهای مختلف اروپا مدت‌هاست روزها درگیر اعتراض و اعتصاب به وضعیت بحران زده اقتصاد است. به عنوان فقط یک مثال، روز شنبه در انگلیس راهبران قطار بزرگ‌ترین اعتصاب خود ظرف دهه‌های گذشته را کلید زدند و هزاران نفر را آواره کردند.

اروپا البته، بیش از همه نگران زمستانی است که در پیش دارد. گفته می‌شود اگر در زمستان روسیه شیرگاز خود را به سمت اروپا ببندد اتحادیه اروپا چه بسا از هم فروخواهد پاشید. جایگزینی گاز روسیه توسط اروپا تا کنون با شکست مواجه شده و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز، اعلام کرده «این انتظار که یک شبه واردات انرژی از روسیه متوقف شود، بیشتر شبیه به یک معجزه است.»

 جنگ اقتصادی که روسیه در آن پیروز شد

نگاردین در ادامه به تحریم‌های ضد روسی اروپا، به شدت تاخته و آورده است: در حالی که کشورهای غربی مدعی بودند با بمباران اقتصاد روسیه، این کشور را به عصر حجر باز می‌گردانند اما در حال حاضر و پس از حدود شش ماه از آغاز جنگ اوکراین، تاثیر منفی تحریم‌های غربی بر این کشورها روز به روز آشکارتر می‌شود...تحریم‌ها علیه روسیه نادرست‌ترین و غیر سازنده‌ترین سیاست در تاریخ اخیر عرصه جهانی به شمار می‌آید...کمک نظامی به اوکراین توجیه پذیر است اما جنگ اقتصادی علیه رژیم مسکو بی‌تاثیر بوده و برای اهداف ناخواسته خود، ویرانگر بوده است.

تحریم‌ها علیه روسیه نادرست‌ترین و غیر سازنده‌ترین سیاست در تاریخ اخیر عرصه جهانی به شمار می‌آید

قیمت‌های جهانی انرژی به شدت افزایش یافته و تورم به طور مرتب در حال افزایش است. زنجیره تامین آشفته شده و میلیون‌ها نفر در کمبود گاز، غلات و کود به سر می‌برند

تحریم‌های غرب علیه روسیه در وضعیت مبهمی قرار دارد. تحلیلگران دفاعی درباره این موضوع گنگ بوده،‌ اندیشکده‌ها نیز سکوت اختیار کرده‌اند و «لیز تراس» و «ریشی سوناک» نخست‌وزیران احتمالی آینده انگلیس نیز تنها به لفاظی پرداخته و بدون اینکه هیچ راهبرد هدفمندی را اعلام کنند تنها وعده تحریم‌های سخت‌تر علیه مسکو را مطرح می‌کنند با این حال اگر هرگونه شبهه افکنی و شک و تردید درباره کارایی تحریم‌ها اعلام شود به عنوان طرفدار پوتین و ضد اوکراین مورد انتقاد قرار خواهید گرفت.

پوتین می‌تواند اروپا را منجمد کند

گاردین گزارش خود را با این جملات ادامه می‌دهد: واقعیت تحریم‌ها علیه روسیه این است که باعث شده تا مسکو را به اقدام متقابل ترغیب کند. پوتین آزاد است که در زمستان امسال اروپا را منجمد کند. وی عرضه گاز از خط لوله اصلی مانند نورد استریم یک را تا ۸۰ درصد کاهش داده است. قیمت‌های جهانی نفت افزایش یافته و انتقال گندم و دیگر مواد غذایی از شرق اروپا به آفریقا و آسیا به حالت تعلیق در آمده است و... هزینه قبض گاز شهروندان انگلیسی طی یک سال اخیر سه برابر شده است.

بهره‌بردار اصلی این شرایط کسی جز روسیه نبوده که صادرات انرژی‌اش به آسیا افزایش یافته و طراز دریافتی‌های این کشور مازاد بی‌سابقه‌ای داشته است. روبل (واحد پول روسیه) به یکی از قدرتمندترین ارزهای جهان طی سال جاری رسیده و از ماه ژانویه (دی ۱۴۰۰) تاکنون افزایش ۵۰ درصدی داشته است. اگر چه دارایی‌های خارجی روسیه بلوکه شده و ثروتمندان روس نیز مجبور شده‌اند تا کشتی‌های تفریحی خود را منتقل کنند اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پوتین به این موضوع اهمیت داده باشد.

منبع: اورآسیا پست

پایان/

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 21030

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =