فرصت طلایی جاسوسی آمریکا از چین فراهم شد

رزمایش بزرگ و بی‌سابقه چین در اطراف تایوان در حالی که یک هشدار نظامی- سیاسی است اما همزمان دریچه‌ای از اطلاعات را برای آمریکا و متحدانش گشود.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، برخی از تحلیلگران نظامی بر این نظرند که رزمایش چند روزه چین فرصتی را برای بررسی موشک‌هایی فراهم کرد که پکن برای مقابله با مداخله‌جویی‌های خارجی استفاده می‌کند.

به گفته این گروه از تحلیلگران، تمرین نیروهای نظامی چین همچنین در جبهه اطلاعات راهبردی هم در کشف توانایی‌های پکن برای محاصره تایوان کمک می‌کند.

چین در دومین روز رزمایش برای نخستین بار موشک‌های بالستیک خود را به صورت مستقیم از فراز آسمان تایوان عبور داد. همچنین بنا به گزارش‌ها، ارتش چین در این رزمایش طرح شبیه‌سازی حمله به تایوان را به اجرا گذاشت.

دو مقام نظامی آمریکا با تایید اینکه آن‌ها در حال جمع‌آوری اطلاعات هستند اما در مقابل تاکید کردند که بعید است این رزمایش بعید است اطلاعات بیشتری نسبت به گذشته بدست دهد.

یکی از این دو مقام نظامی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که بعید است چین بهترین تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود را در رزمایش‌هایش به نمایش بگذارد، زیرا می‌داند که از نزدیک تحت نظر است.

برخی از مقام‌های آمریکایی هم تأکید دارند که بیشتر سامانه‌ها و موشک‌هایی که چین از آن‌ها استفاده کرده است برای آمریکا و متحدانش شناخته شده هستند، بنابراین مشخص نیست که در طول چند هفته چقدر می‌توان اطلاعاتی در مورد توانایی‌های این سامانه‌ها و موشک‌ها به دست آورد.

با وجود این کالین کوه، تحلیلگر امنیتی مستقر در سنگاپور گفت که این رزمایش به جای تسلیحات، فرصتی عالی برای نظارت بر عناصر کلیدی چین مانند «فرماندهی تئاتر شرقی» به عنوان یکی از پنج فرماندهی نظامی چین، «نیروی موشکی» و «نیروی پشتیبانی استراتژیک» فراهم کرده است.

کوه در ادامه گفت که انتظار دارد که آمریکا طیف کاملی از سیگنال‌ها، ارتباطات و اطلاعات الکترونیکی را جمع‌آوری کند.

او گفت: «زمانی‌که شما داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنید می‌توانید آسیب‌پذیری‌ها را هم مشخص کنید و در نتیجه به شما کمک می‌کند تا بتوانید جبهه خود را بسازید.»

بنا به گزارش‌ها، آمریکا در جریان رزمایش چین دست‌کم چهار ناو جنگی خود را با محوریت ناو هواپیمابر «یو.اس.اس ریگان» در شرق تایوان مستقر کرده و این در حالی است که این ناوها علاوه بر قابلیت‌هایی که برای حمله‌ دارند، از توانایی نظارتی گسترده‌ای در آسمان و زیر مناطق وسیع اقیانوس هم برخوردار هستند.

به گفته تحلیلگران و افسران بازنشسته اطلاعاتی و نظامی، زیردریایی‌های آمریکا، ژاپن و تایوان و همچنین هواپیماهای تجسسی پیشرفته می‌توانند در این عملیات اطلاعاتی مشارکت داشته باشند.

البته دو مقام نظامی آمریکا گفتند که پردازش اطلاعات جمع‌آوری شده زمان‌بر است.

به گفته یکی از این دو مقام نظامی آمریکا، با توجه به اینکه در رزمایش‌ها «دشمن فعال» وجود ندارد از آن‌ها می‌توان اطلاعات زیادی به دست آورد.

این دو مقام نظامی آمریکا در ادامه به عملیات‌های روسیه در کریمه در سال ۲۰۱۴ و سوریه در سال‌های گذشته اشاره کردند که به واشنگتن امکان داد تا توانایی‌های نظامی مسکو را بسنجد. آمریکا به هنگام شروع جنگ اوکراین بر این نظر بود که نیروهای نظامی روسیه می‌توانند کی‌یف را ظرف دو تا سه روز تصرف کنند، اما این برآورد اشتباه بود.

در هر حال پنتاگون تاکنون ارزیابی خود را مبنی بر اینکه چین از نظر نظامی قادر به تهاجم موفقیت‌آمیز به تایوان برای مدت پنج سال نیست، تغییر نداده است.

مقام شماره سه پنتاگون روز دوشنبه گفت که واشنگتن با وجود رزمایش چین همچنان بعید می‌داند که پکن بتواند در دو سال آینده تایوان را تصرف نظامی کند.

برخی از تحلیلگران نظامی بر این نظرند که اگرچه فرماندهان ارتش چین همه اقدام‌های احتیاطی را در رزمایش خود انجام دادند اما می‌خواستند که دیده شوند.

پایان/

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 21041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =