پیش به سوی هندی سازی؛ معرفی شش خودروی وارداتی با قیمت کمتر از ۸ هزار دلار

واردات خودرو به‌ویژه مدل‌های اقتصادی و ارزان این روزها دهان‌به‌دهان نقل می‌شود و اکثر فعالان بازار منتظر هستند تا آیین‌نامه وزارت صنعت در این زمینه ابلاغ شود.

به گزارش تحریریه، طبق آخرین اطلاعاتی که تاکنون از آیین‌نامه واردات خودرو به دست آمده است، ظاهرا خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار با تعرفه حدود ۱۰ درصد به بازار ایران خواهند آمد. با این حساب می‌توان گفت که ماشین‌های وارداتی هشت هزار دلاری با قیمتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان یا کمتر به دست مشتریان ایرانی برسند. البته بازار خودرو کشور تابع شرایط و قوانین منحصر به خود است که احتمال دارد این موضوع را با چالش مواجه کند و درنتیجه خودروهای خارجی با مبالغ بالاتری در کشور عرضه شوند. به هر حال در ادامه شش مورد از خودروهای وارداتی ارزان زیر ۸ هزار دلار را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. نیسان مگنایت

نسخه پایه نیسان مگنایت در بازار کشور هند به قیمت حدود ۷۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد. البته مالیات و عوارض داخلی هندوستان نیز به این مبلغ اضافه می‌شود تا قیمت نهایی ویژه مصرف‌کننده خودرو در بازار هندوستان به دست آید. اما جای نگرانی نیست، زیرا برای ورود اینگونه مدل‌ها به بازار ما همین مبلغ مبنا قرار خواهد گرفت.

این شاسی بلند فوق کوچک که در واقع نسل جدید داتسون Go محسوب می‌شود، در تیپ پایه به موتور یک لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۷۱ اسب بخار و گشتاور ۹۶ نیوتون مجهز شده است. گیربکس نیسان مگنایت در تیپ پایه از نوع پنج دنده دستی بوده و محور محرک در قسمت جلو دارد. 

میزان مصرف سوخت این خودرو چیزی نزدیک به ۵ لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده و تست آلایندگی موتور آن قادر به دریافت استاندارد یورو ۶ است. نیسان مگنایت از لحاظ ایمنی دارای حداقل امکانات نظیر دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD بوده و خوشبختانه موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه آسیا-انکپ شده است. بنابراین می‌تواند به احتمال قوی استانداردهای کشور ما را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.

2. سوزوکی سلریو

سوزوکی سلریو یک هاچبک کوچک در حد و اندازه‌های تیبا دو است که طراحی ظاهری جالبی دارند و قطعا می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولاتی مثل پراید۱۱۱، تیبا ۲ و کوییک باشد. این خودرو در اکثر تیپ‌های خود با قیمتی بین ۶۵۰۰ تا ۸ هزار دلار به فروش می‌رسد. نمونه‌های اتوماتیک نیز در این بازه قیمتی موجود هستند که این مورد موجب رضایت خاطر افزون‌تر مشتریان می‌شود.

 این خودرو با موتور یک لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۶۶ اسب بخار و گشتاور ۸۹ نیوتن متر روانه بازار شده است. پیشرانه مذکور با گیربکس ۵ دنده دستی و یا نیمه اتوماتیک AMT همراه شده و چیزی نزدیک به ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای نسخه دستی و کمی بیشتر از آن در مدل اتوماتیک، سوخت مصرف خواهد کرد. استاندارد آلایندگی یورو ۶، وزن ۸۰۰ کیلوگرم، بهره‌مندی از دو کیسه هوا به همراه ترمز ضد قفل ABS و EBD از دیگر ویژگی‌های نسخه پایه سوزوکی سلریو به شمار می‌روند.

 صندوق عقب این خودرو نیز چیزی حدود ۳۱۳ لیتر گنجایش دارد که تقریبا مشابه تیبا صندوق‌دار است و نیازهای خانوادگی سه- چهار نفره را به نحوی نسبتا قابل قبول پاسخگو خواهد بود.

3. رنو کایگر

رنو کایگر بر پلتفرم مشترک با نیسان مگنایت استوار شده است. این خودرو کمی بالاتر از کوییک در فهرست محصولات کمپانی فرانسوی رنو جا می‌گیرد و طراحی ظاهری جذابی را به عنوان یک کراس اوور کوچک شهری در معرض دید می‌گذارد.

رنو کایگر در تیپ پایه قیمتی نزدیک به ۷۵۰۰ دلار دارد. این نسخه رنو کایگر به موتور یک لیتری سه سیلندر مجهز است و قدرتی در حد ۷۱ اسب بخار بعلاوه ۹۸ نیوتن متر تولید می‌کند. گیربکس ۵ دنده دستی نیز وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ‌های جلو را بر عهده خواهد داشت.

این خودرو از لحاظ توان فنی تقریبا در حد ۲۰۶ تیپ ۲ ارزیابی می‌شود. مصرف سوخت آن کمی بیشتر از ۵ لیتر در هر صد کیلومتر است و استاندارد آلایندگی یورو ۶ و چهار ستاره ایمنی از موسسه آسیا-انکپ را در کارنامه دارد. دو کیسه هوا بعلاوه ترمز ضد قفل ABS و EBD نیز شاخص‌ترین تجهیزات ایمنی رنو کایگر را تشکیل می‌دهند. متاسفانه تجهیزات رفاهی این نسخه کاملا حداقلی بوده و امکانات شاخصی در تیپ پایه کایگر حضور ندارد.

4. فولکس واگن پولو هاچبک

هاچبک پولو تنها در یک نسخه و آن هم با قیمت نزدیک به ۸ هزار دلار در بازار کشور هندوستان عرضه می‌شود. البته همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم به این مبلغ، عوارض و مالیات‌های دولتی نیز اضافه خواهد شد تا قیمت مصرف‌کننده در بازار هند به دست آید. البته اگر قرار باشد این خودرو به کشور ما وارد شود، همین ۸۰۰۰ هزار دلار مبنای واردات به ایران خواهد بود. 

فولکس واگن پولو از لحاظ ظاهری شباهت‌هایی به نسخه محبوب گلف دارد و از این منظر می‌تواند طرفداران زیادی در کشور پیدا کند. البته در بخش فنی نباید انتظارات زیادی از این هاچبک آلمانی داشته باشیم؛ زیرا که موتور یک لیتری سه سیلندر پولو همچون دیگر محصولات هم‌رده، خیلی پرتوان نیست و چیزی حدود ۷۵ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن ‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس این مدل نیز از نوع ۵ دنده دستی است. بنابراین توان حرکتی فولکس پولو صرفا پاسخگوی احتیاجات خانوادگی و شهری خواهد بود و نمی‌تواند عملکردی جوان‌پسند داشته باشد. 

 این خودرو اقتصادی آلمانی موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی از موسسه گلوبال انکپ شده و درنتیجه می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای بازار ایران باشد که در حال حاضر انواع خودروهای ناایمن از سر و کول آن بالا می‌روند. مصرف سوخت فولکس واگن پولو هاچبک با موتور سه سیلندر یک لیتری تنفس طبیعی به حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. همچون دیگر مدل‌های ذکر شده، این خودروی اقتصادی ۸ هزار دلاری هم موفق شده به استاندارد آلایندگی معادل یورو ۶ دست یابد. پولو از حداقل تجهیزات ایمنی مثل دو کیسه هوا به اضافه ترمز ضد قفل abs و ebd سود می‌برد و تجهیزات رفاهی آن نیز در پایین ترین جایگاه قرار می‌گیرد.

5. هیوندای آئورا

هیوندای آئورا نسخه سدان مدل i10 است که تیپ پایه آن در بازار هند با قیمتی نزدیک به ۷۶۰۰ دلار عرضه می‌شود. این خودرو به موتور ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۸۲ اسب بخار و ۱۱۴ نیوتن متر گشتاور مجهز است. گیربکس این ماشین از نوع پنج دنده دستی بوده و میانگین مصرف سوخت آن حدود ۵ لیتر در هر صد کیلومتر ارزیابی شده است. 

 متاسفانه هیوندای AURA تنها دو ستاره ایمنی موسسه گلوبال انکپ را دریافت کرده است. طبق انتظار تجهیزات ایمنی این سدان کره‌ای به مواردی مثل دو کیسه‌ هوا همراه با ترمزهای ضد قفل ABS و EBD محدود می‌شود. جالب است بدانید نسخه‌های گران‌تر این خودرو به سیستم سوخت سی ان جی نیز مجهز هستند که این قضیه می‌تواند در بازار ایران بسیار جذاب باشد.

6. رنو ترایبر

رنو ترایبر نیز یکی دیگر از محصولات رنو نیسان مبتنی بر پلتفرم +CMF-A+ است و همان مشخصات فنی نیسان مگنایت و رنو کایگر را ارائه می‌کند.

این مینی ون کوچک در نسخه پایه چیزی حدود ۷۴۰۰ دلار قیمت دارد و به موتور یک لیتری سه سیلندر به قدرت ۷۱ اسب بخار و گشتاور ۹۶ نیوتن متر مجهز است. ترایبر موفق شده ۴ ستاره ایمنی از موسسه گلوبال انکپ به دست آورد و با توجه به مصرف سوخت ۵.۲ کیلومتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌تواند به عنوان یک خودروی ایمن و کم‌مصرف در بازار ایران حاضر شود. بنابراین یکی از محصولات مناسب در رده خودروهای وارداتی زیر هشت هزار دلار همین رنو ترایبر خواهد بود.

در انتها باید تاکید کنیم که خودروهای اقتصادی وارداتی به کشور باید حتما استانداردهای ۸۵گانه سازمان استاندارد را با موفقیت پشت سر بگذارند. همین مسئله شائبه‌های را ایجاد کرده که احتمالا برخی مدل‌های خارجی نمی‌توانند این استانداردها را پاس کرده و وارد کشور شوند.

منبع: دیجیاتو

پایان/

۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 21062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 29
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • رضا IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      22 2
      اینه ها که نام بردی صد مرتبه از ارابه های مرگ و آهن قراضه های رده خارج با پلاستیک باز یافتی و ارابه های مرگ با لاستیک مرگ گلدستون و چرخ فولادی و..... بنظرم بهتره اگه راست میگید اجازه بدید با تعرفه صفر بیاد ببینم کی آت آشغال میخرد
    • شهروند IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      26 1
      امیدوارم که همینها وارد بشه و در کارخانه سایپا و ایرانخودرو تخته کامل کنند تا جان ومال وسلامت مردم بیش از اینهمه خسارات دیگه سر زیاده خواهی دو شرکت مافیایی به آسیب نیوفته ولی قطعا واردات دروغی بیش نیست
      • ایکس IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
        10 0
        هی دوست عزیز.کجای کاری که امتیاز واردات خودروهای اقتصادی به سایپا و ایران خودرو داده شده.گوشت رو دادن دسته گربه
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      22 2
      هر چی باشه از این اشغالا بهتره
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      20 3
      یعنی خودروهای ایرانی همه استانداردن😂
    • محمد.ن IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      19 4
      اینا اومدن به اسم خودروی اقتصادی آیین نامه ی ننگین تنظیم کردن که ملت رو گول بزنن و نذارن خودروهای لوکس و ایمن و شیک و پر آپشن وارد بشه.و ملت رو تو برزخ خودروهای خارجی ارزون با صفر ستاره ی ایمنی و خودروهای داخلی به تمام معنا نا ایمن گیر بندازن که فرقی به حالشون نداره.و خداوند سبحان همشون به آه ملت گرفتار کنه.واقعا این وسط باید تاسف خورد به حال نمایندگانی که نمایندگی ملت رو یدک میکشن ولی به نفع وزارت صمت و ایران خودرو و سایپا سکوت کردن.در واقع شریک دزدن و رفیق قافله
    • محمد IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      2 0
      میخرم برات.شل کن.
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      7 2
      واردکنن به شرط اینکه دلال بازی راه نندازن .اینجوری ماشین های ایرانی هم ارزونترمیشه قدرت انتخاب وخرید مردم بالا میره
    • اسماعیل IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      13 1
      بخدا هرخودرویی بیاورید بهتر از این لگنهای این خودرو سازان کشور ایران هستند. ماشین صفر ایرانی بعد یک هفته بکسل کنی به تعمیر گاهها ببری. از بدنه گرفته رنگ موتور گیربکس همه آشغال. اگر خودرو خارجی وارد بشود شاید این خودروسازهای بی کیفیت ما فکری به حال رقابت کنند. اما اگر وارد نشود نه تنها پیشرفت نمی کنند بلکه گست رفت هم می کنند چون می دانند رقیبی ندارند میگن مردم مجبورند هر چه ما تولید کنیم بخرند.
    • اسماعیل IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      4 0
      اگر قانون ما پیگیر حق مردم بود. دو خودرو ساز باید تعطیل میشد. به این علت که ما هشت سال جنگ که با کشور عراق و هم پیماننشداشتیم، در جمع 500000 شهید و جانباز و مفقود داشتیم. اما این خودرو سازان اینقدر به مردم ظلم کردند وبی کیفیت وغیر استاندارد خودرو ساختند که آمار مرگ و قطع نخاع دو تا سه برابر یک جنگ تمام عیار بود. باید محاکمه میشدند و در نهایت تعطیل. به یاد ضرب المثل افتادم که می گویند نه کاسه مردم پر میکنید ونه میگذارید مردم بگذارن داخل کاسه امان. نه خودروی خوب میسازید ونه می گذارید خودروی خوب وارد بشود. ما مانده ایم چه کنیم.
    • PW IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      7 1
      یعنی اینقدربدبختن که اندازه پرایدنمیتونن باشن؟ اگه مافیای خودروسازبذارن واردات خودروانجام بشه خوب میشه ولی محاله اجازه بدن
    • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      5 0
      خواهشا خودرو ها رو وارد کنید چون ایران خودرو و سایپا خون مردم رو مکیدن خوردن . لطفا هزینه های گزاف گمرکی رو حذف کنید بزارید مردم سوار آشغالهای ایران خودرو و سایپا نشن تا کشته نشن .
    • محمد IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      10 2
      هرچی هم باشن از لگنهای ایرانی بهتره
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      7 1
      با توجه به رقبای خارجی ایران خودرو و سایپا را به گاو داری تبدیل کنید شاید گوشت و شیر غیر آلوده تولید کردند و به درد ملت خوردند. تا حالا که غیر ضرر و مرگ و نقص عضو برای ملت نداشتند. البته برای بعضی رانت و فساد پول کثیف فراوان و ... کفش‌های مارک خارجی داشتند ولی چه به درد مردم خوراندند.
    • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      5 1
      این مافیای کارخونه های لگن سازی ، ایران و مردمش را به شکل نوین مستعمره و به بردگی گرفته اند
    • علی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      3 8
      این آشغالا چیه باز میخان وارد کنن موتور همه ۱ لیتری سه سیلندر دنده دستی خدایی این آشغالا با نسخه های ایرانی هیچ فرقی نداره
    • محسن IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      5 4
      از نظر مردم مشخصه که مسئولان کشور دزدن همه مسئولان کشور دزدن دزد نه، انگلن سایپا و ایرانخودرو کدو خری هست اینا مال دولت و سیستم حکومت هست
    • محسن حسینی IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      2 2
      این ماشین هایی که میخان وارد کنن بدتر از ساینا وکوییک ماشین ۳سیلندر جون راه رفتن نداره
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      4 1
      هر چه باشه بهتر از ماشین ایرانی لگن هستند ولی اگر مافیای گردن کلفت آنها را گران به مردم نفروشن
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      3 0
      هر چه باشه بهتر از ماشین ایرانی لگن هستند ولی اگر مافیای گردن کلفت آنها را گران به مردم نفروشن
    • احمد IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      9 0
      چقدرمردم ماساده وزودباورندیکم فکرکنیدملت شرکت های خودروسازی مال کیه...؟
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 1
      امکان نداره لابی های داخلی اجازه بدن . مردم خودرو بی کیفیت سوار شدن که شدن مردن که مردن اصلا براشون مهم نیست بزرگترین کشورهای تولید کننده هم واردات دارند ...
    • ایران IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 0
      چقدرساده ایم ما ملت شرکت های خودرو سازی اسما دولتی ودرامدش بقولی میره تو جیب ملت درواقع سندش بنام آقازاده هاست وخرج فرزندان درخارج ازکشورمیشود وعمرانزارن ماشین باکیفیت وارزون قیمت بدست ماوشما برسه حالا حالاها سرکاریم
    • حسین IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 1
      بابا چه خبره یک سیلندرمیارید نیم سیلندرهم خوبه اگه ۱۰اسببخارهم باشه کافی هست مردم ماطاقت قدرت اسب یخاریالا وسیلندربالاروندارند ازخوشحالی ذوق مرگ میشن اگه لطف کنید هندلی یاباهل دادن هم روشن بشه ممنون میشیم.باتشکرازمسئولین توانمند
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      پس فهمیدیم شاءن ایرانی رو
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      در حال حاظر اگر دلار 30000 تومان دذر نظر بگیریم 8000دلار ان معادل 240 ملیون ایا اینگونه خودروها با این قیمت به دست مصرف کننده میرسد خیر قول ویدهم زیر 500 یا 600 ملیون کمتر به فروش نمی رود مافیای خودرو در ایران طوری رفتار میکنند که این خوروها بازار خودرو داخلی را خراب نکند به عنوان مثال پژو پارس که قیمت معادل 340 ملیون بفروش میرسد دیگر کسی پژو سوار نمی شود همه به سمت خودروهای وارداتی رو می اورند ودر نتیجه قیمت را به حدی بالا میرودد که مردم قدرت خرید نداشته باشند روز از نو وروزی ازنو
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      اینا دیگه چیه یه مشت اسباب بازی برن از امارات دست دوم ژاپنی و آلمانی وارد کنن سگشون شرف داره به اینا
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      خودرو /سیمان /روغن /همه کالاهایی که گران میشوند در انحصار یه مشت خون اشامند که زور رئیس جمهور هم بخشان نمیرسد حالا فکرش و بکنید که به نظر شماها اینا کیانند؟!!!
    • امیر IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 0
      به جهنم که ایران خودرو وسایپا ضرر میدن آقا نمیخوایم ماشین تولید کنن درشو تخته کنن بزارین ماشین واردبشه.مردم هوار چرا نمیفهمین ماشین نخرید چرا میرین تو صف قرعه کشی خودرو که این همه بدبختی سرمون میارن نخرین نخرین