جنگ جهانی نزدیک است

«هنری کیسینجر» سیاستمدار کهنه کار و شناخته شده آمریکایی اعتقاد دارد واشنگتن در آستانه جنگی با مسکو و پکن است که دلایل آن ها را خود ایالات متحده ایجاد کرده است.

به گزارش تحریریه، «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه سابق و ۹۹ ساله آمریکا در مصاحبه ای با روزنامه «وال استریت ژورنال» گفت: ما در لبه جنگ با روسیه و چین بر سر مسائلی هستیم که تا حدی خودمان ایجاد کرده‌ایم؛ اما همزمان هیچ تصوری از این که چگونه آن جنگ به پایان خواهد رسید یا به چه چیزی منجر می‌ شود، نداریم.

این تئوریسین جهان سیاست به تازگی نوزدهمین کتاب خود را با عنوان «رهبری: شش مطالعه در استراتژی جهانی» منتشر کرده است.

وقتی از کیسینجر پرسیده شد که آیا ایالات متحده می تواند این دو دشمن را با مثلث سازی بین آنها مدیریت کند یا خیر؟ پاسخ داد: حالا نمی‌ توان گفت که ما آن ها را از هم جدا می‌ کنیم یا آن ها را علیه یکدیگر قرار می‌ دهیم. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که تنش ها را تسریع ندهید و گزینه هایی را ایجاد کنید و برای آن باید هدفی داشته باشید.

کیسینجر گفت او معتقد است که ایالات متحده و چین در مسیر بحران و درگیری در تایوان قرار دارند.

وی گفت: «سیاستی که توسط هر دو طرف انجام شد، باعث پیشرفت تایوان و تبدیل آن به یک نهاد دموکراتیک خودمختار شد و صلح بین چین و ایالات متحده را به مدت ۵۰ سال حفظ کرد. بنابراین، باید در انجام اقداماتی که به نظر می رسد ساختار را به صورت اساسی تغییر می دهد، بسیار مراقب بود.

هنری کیسینجر: جنگ جهانی نزدیک است

وی افزود آمریکا تنها می تواند از گسترش تنش ها جلوگیری کند و به دنبال ایجاد گزینه باشد.

کیسینجر در مورد اوکراین هم گفت که در گذشته بهترین نقش برای این کشور همچون فنلاند به عنوان پلی میان روسیه و غرب بود.

براساس شواهد گویا عملیات نظامی روسیه در اوکراین دیدگاه کیسینجر را تغییر داده و او را به این باور رسانده که پس از جنگ باید اوکراین را به هر شکلی، چه رسمی یا غیر رسمی، به عنوان عضوی از ناتو پذیرفت.

وی معتقد است روسیه احتمالا به عنوان یک توافق با اوکراین، کریمه و بخش‌ هایی از دونباس را به خود الحاق می کند.

کیسینجر تاکید دارد وضعیت کنونی ژئوپلتیکی جهان برای کاهش درگیری آمریکا با روسیه و چین به «انعطاف پذیری نیکسونی» نیازمند است.

پایان/

۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 21137

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت سلیمی US ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      قدرتمندان وقتی حیثیت و ابرویشان به باد می رود شروع به بحران سازی می کنند تا ذهن ملتها به سمت انها و نقطه ضعفهایشان نرود. جنگ اوکراین نشان داد که ملتها ده ها سال است که به غلط تصور می کرده اند امریکا و روسیه ابرقدرتهایی هستند که می توانند هر جایی را خواستند در ان واحد نابود کنند و یا ظرف 24 ساعت هر منطقه یا کشوری را خواستند اشغال کنند. این جنگ نشان داد که چقدر این ابرقدرتها پوشالی و مضحک هستند و فقط با فریب ملتها وجهه یک ابر قدرت را به خود گرفته اند. این ابرقدرتهای دروغین و پوشالی برای بقای خودشان و ادامه تسلط بر دنیا جنگهایی را به ملتها تحمیل می کنند. تا هیچ ملتی پا نگیرد و همو.اره در فقر و بدبختی و عقب ماندگی  باقی بمانند. راه نجات ملتها افشای چهره دروغین این ابرقدرتهای خیالی و فریبکار و از خدا بی خبر می باشد. برای افشای چهره انها باید بزرگترین دروغ انها یعنی سلاح خیالی هسته ای را فاش کرد  تا هم سطح بقیه قرار گیرند و در پشت پرده دولتها را تهدید نکنند و از انها اخاذی نکنند.