در خودروسازی به بیش از خصوصی سازی های کلیشه ای نیاز داریم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:  در واگذاری سهام دولت نباید فقط بر این مساله تاکید شود که کنار رفتن دولت منجر به آبادی صنعت خودروسازی می شود، بلکه شرایطی که ارتقای خودروسازی را رقم می زند باید ملاک عمل در واگذاری سهم دولت باشد.

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تحریریه، درباره شیوه های درست خصوصی سازی و اعمال بهترین روش ها برای جلوگیری از خسارت و زیان های اقتصادی ناشی از خصوصی سازی هایی که توزیع رانت در آن مشهود است، گفت: در موضوع خصوصی سازی سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا موضوع مهم رعایت پارامترهایی است که با خصوصی سازی منجر به بهره وری بیشتر در خودروسازی های مورد نظر می شود. آنچه در این موضوع مهم است فقط خصوصی سازی نیست، بلکه استفاده از تجربه خصوصی سازی های ناموفقی است که در سایر صنایع خسارت های بیشماری به اقتصاد کشور وارد کرده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در این موضوع شکی وجود ندارد که دولت باید از مدیریت اقتصاد کنار بکشد، اما استفاده از تجربه خصوصی سازی های دیگر در این موضوع مهم که به مصالح ملی و منافع مردم در این خودروسازی ها وابسته است نباید فراموش شود یا نسبت به این مساله مهم بی اعتنایی شود، چرا که هدف غایی واگذاری صرف نیست، بلکه بهره وری در کار و ارتقای کیفیت و کمیت نهایت اهداف واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی است.

مصطفی طاهری با بیان اینکه مهمترین مولفه واگذاری درست سهام دولت در خودروسازی، افزایش رقابت در این صنعت است، گفت: افزایش رقابت و حذف هرگونه انحصار باید یگانه هدف کنار رفتن دولت و واگذاری سهم دولت باشد. واگذاری خودروسازی به افراد یا گروه هایی که اهلیت نداشته باشند به معنای تبدیل کردن صنعت خودروسازی به ویرانه و بدتر شدن وضعیت این صنعت نسبت به حال حاضر است.

وی در این باره تصریح کرد: در واگذاری سهام دولت نباید فقط بر این مساله تاکید شود که کنار رفتن دولت منجر به آبادی صنعت خودروسازی می شود، بلکه شرایطی که ارتقای خودروسازی را رقم می زند باید ملاک عمل در واگذاری سهم دولت باشد، در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت با صفر شدن سهم دولت، شاهد تحولی در خودروسازی و ارتقای کیفیت و کمیت خودروی تولید ملی باشیم.

پایان/

۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 21167

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =