ایران از یک کشور جنگ زده هم بدتر اداره شده است

درحالی که ایران سال هاست با تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی دست به گریبان است، پول ملی اوکراین پس از ۶ ماه جنگ سخت با یک قدرت بزرگ تنها ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داد و تورم آن نیز نصف ایران است.

به گزارش تحریریه، ایران در چند سال اخیر با تورم سرسام آوری دست و پنجه نرم کرده است و به نظر می رسد در سال های آینده نیز وضعیت تغییر نمی کند. بر اساس برخی دیدگاه ها در ۵ سال گذشته حدود ۵۰۰ درصد از ارزش پول ملی کشورمان کاسته شد. وجود تورم در یک سال گذشته هم موجب شد تا ارزش ریال نسبت به یک سال قبل هم بیشتر از ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

بخش تاسف بار و حتی خجالت آور این موضوع آن است مدیران خودشیفته و انتقاد ناپذیری که ده ها سال است که بر کرسی های مدیریت کلان کشور تکیه زده اند به هیچ عنوان غلط بودن سیاست های خود را نمی پذیرند و برای اصلاح امور اقدامی انجام نمی دهند.

همین غرور و در برخی موارد بی سوادی موجب شده تا وضعیت پولی و اقتصادی کشورمان حتی از اوکراین هم بدتر باشد. به دلیل جنگ، پول ملی اوکراین تنها ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. سال قبل که افغانستان همزمان با خروج آمریکا، درگیر بحران سیاسی گسترده ای شده بود، پول ملی این کشور نیز به اندازه کشور غیرجنگزده ایران کاهش نداشت.

براساس گزارش رسانه ها به رغم وجود جنگ نرخ تورم در اوکراین حدود ۲۲ درصد بوده است.

ایران از یک کشور جنگ زده هم بدتر اداره شده است

چند روز قبل «راشا تودی» در گزارشی نوشت، به دلیل جنگ، پول ملی اوکراین ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. علت امر نیز آن است که بانک مرکزی اوکراین به دلیل کمبود بودجه، می گوید چاره ای جز چاپ پول بیشتر ندارد تا به دولت اجازه دهد به سربازان حقوق پرداخت کند و برای ادامه جنگ، اسلحه و مهمات خریداری کند.

این رویکرد باعث تضعیف «گریونا» پول ملی اوکراین شد که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین ۳۰ درصد ارزش خود را از دست بدهد و همین امر باعث افزایش تورم در این کشور هم شده است.

«سرگئی مارچنکو» وزیر دارایی اوکراین با بیان دردسرهایش در تامین مالی دولت نیازهای دولت و حتی پرداخت حقوق سربازان اوکراینی می گوید مردم و سربازان اوکراینی در مقابل روس ها فداکاری کرده اند و حاضر به مقاومت شده اند تا کشورهای اتحادیه اروپا جنگ را احساس نکنند.

وی با انتقاد از عمل نکردن اروپا به وعده های کمک مالی به کی یف عنوان داشت: سربازان ما با کمبودها می سازند اما دولت های غربی به وعده های پولی و مالی خود عمل نمی کنند.

مارچنکو تصریح می کند: ما باید نگران پیروزی در جنگ باشیم. ریسک تورم بالا بهتر از پرداخت نکردن حقوق سربازان است.

او همچنین گفت: درگیری احتمالا طولانی خواهد شد و باید به این امر نیز توجه شود. این یک جنگ فرسایشی است. شما باید با این شرایط فکر کنید، به ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ فکر کنید. این یک ماراتن است.

پایان/

۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 21216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یه ایرانی IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      1 0
      اونجا جنگ هسن ولی دزدی مسئولینشون نیست! کشورهای مفتخور تحت حمایت هم ندارند!!!