طرح بانکداری گامی موثر در جهت حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخشی از تورم‌ به دلیل عملکرد غلط نظام بانکداری و خلق اعتبار بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی است که بانک مرکزی در قانون فعلی امکان نظارت و برخورد با متخلفان را ندارد اما در طرحی که هم‌اکنون در حال بررسی است، ابزارهای لازم برای برخورد در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.

به گزارش تحریریه، مهدی طغیانی نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره هدف از بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، گفت: قانون پولی- بانکی کشور آخرین بار در سال ۱۳۵۱ مصوب شد و در ۵۰ سالی که از تصویب این قانون می‌گذرد، تحولات بسیاری در بانکداری و موضوع بانک مرکزی که اکنون در حال بررسی است، اتفاق افتاده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اینکه مهم‌ترین وظیفه‌ای که در سال ۵۱ برای بانک مرکزی در نظر گرفته شد، حفظ ارزش پول ملی بود اما متاسفانه طی این ۵۰ سال این موضوع حدود ۳۳۲۰ مرتبه تنزل پیدا کرده و بانک مرکزی نتوانسته اصلی‌ترین هدف خود را محقق کند و آن غافل مانده است.

وی با بیان اینکه شور اول طرح مربوط به اصلاح قانون بانک مرکزی در اردیبهشت سال گذشته تصویب شد، ادامه داد: امیدواریم با اصلاح این قانون بخشی از نگرانی و دغدغه مردم درباره تورم رفع شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: بخشی از تورم‌ به دلیل عملکرد غلط نظام بانکداری و خلق اعتبار بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی است که بانک مرکزی در قانون فعلی امکان نظارت و برخورد با متخلفان را ندارد اما در طرحی که هم‌اکنون در حال بررسی است، ابزارهای لازم برای برخورد در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.

طغیانی در گفتگو با خانه ملت، همچنین با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در شورای پول و اعتبار که در قانون جدید به عنوان هیئت عالی نامگذاری شده، افزود: سیاست‌گذاری پولی و ابزار سیاست‌گذاری پولی و پاسخگویی در مورد نتایج این سیاست گذاری در قانون پیش‌بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه امیدواریم از نتایج اصلاح این قانون کاهش تورم به جهت کاهش خلق پول بانک‌ها باشد، درباره افزایش استقلال بانک مرکزی در طرح مذکور، گفت: در شرایط فعلی بانک مرکزی تابع سیاست‌های دولت است و در بحث خلق پول جبران‌کننده کسری بودجه دولت، دست رئیس کل بانک مرکزی بسته است اما در آنچه هم اکنون در حال بررسی است به رئیس کل بانک مرکزی استقلال نسبی داده شده البته این موضوع به معنای استقلال مطلق نیست زیرا قانون اساسی اجازه این موضوع را نمی‌دهد و اداره و نظام اجرایی در اختیار رئیس جمهور قرار گرفته است.

پایان/

۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 21225

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =