مخالفت عمان با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

اقدام عمان در مخالفت با گشایش حریم هوایی خود بر روی هواپیماهای رژیم صهیونیستی نشان داد که موضع دولت، ملت و مفتی عمان درباره عادی سازی روابط این کشور با رژیم اشغالگر هماهنگ است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «خالد الجیوسی» تحلیلگر مسائل جهان عرب نوشت، موضع عمان در مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر و توافق «آبراهام» یک موضع عملی است. این کشور حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای رژیم اسرائیل باز نکرده است و چنین تصمیمی می تواند مانع استفاده هواپیماهای این رژیم از حریم هوایی عربستان و کوتاه شدن مسافت سرزمین های اشغال شده به هند، تایلند و چین شود.

طبق گزارش فوق، خبر بازنشدن حریم هوایی عمان بر روی هواپیماهای رژیم اسرائیل که از سوی روزنامه «اسرائیل هیوم» منتشر شده است یک شوک بزرگ برای رژیم اشغالگر بود. زیرا رژیم اسرائیل بر این اعتقاد بود که گشوده شدن حریم هوایی عربستان بر روی هواپیماهای این رژیم به منزله باز شدن حریم هوایی عمان بر روی هواپیماهای آن است. اقدام عمان نشان داد که این کشور به طور رسمی و در سطح عمومی جامعه با عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل مخالف است.

روزنامه رای الیوم افزود: بسیاری از محافل عمانی اعلام کرده اند که آمریکا و رژیم اسرائیل مشوق های مالی بسیاری را به عمان وعده داده اند تا عمان حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای اسرائیل باز کند اما مسقط با این مشوق ها موافقت نکرده است.دلیل مخالفت با این درخواست به موضع دولت عمان در این زمینه باز می گردد که از پشتوانه مردمی برخوردار است.

همچنین عمان دارای روابط ممتازی با جمهوری اسلامی ایران است ضمن آنکه مسقط در بسیاری از بحران های منطقه نقش میانجیگری را بازی می کند. روابط عمان با ایران و موضع مشترک آن ها علیه رژیم اشغالگر با موضوع دیگر کشورهایی که با این رژیم هماهنگ هستند، متفاوت است.

مفتی اعظم عمان: اقدامات صهیونیست ها، بر نابودی حتمی آنها دلالت دارد -  خبرگزاری حوزه

همچنین بر خلاف دیدگاه برخی مفتی های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و تعریف و تمجید آن ها از محاسن عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر شیح «احمد بن حمد الخلیلی» مفتی عمان از کسانی که در قدس و غزه و در نبرد «شمشیر قدس» علیه رژیم اشغالگر عملیات انجام می دهند حمایت کرده است. وی در فتواهای رسمی خود هر گونه عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر را محکوم کرد.

گفتنی است که موضع مفتی عمان در این زمینه با موضع مردم عمان درباره عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر هماهنگ است.

پایان/

۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =