دلایل جهش درآمدهای مالیاتی | میزان درآمد دولت از خودروها و خانه های لوکس

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به رشد 65 درصدی درآمدهای مالیاتی در 5 ماهه اول امسال، جهش 1.5 برابری تعداد اظهارنامه های ارائه شده و رشد 200 درصدی مالیات ابرازی، گفت: این تحولات ناشی از رویکرد داده محوری و جوانگرایی سازمان امور مالیاتی بوده است.

به گزارش تحریریه، داود منظور در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به اقدامات این سازمان در دولت سیزدهم، اظهارداشت: در یک سال اخیر 18.5 میلیون کارتخوان ساماندهی شدند به طوری که 9 میلیون کارتخوان به دلیل عدم ثبت اطلاعات غیرفعال و 9 میلیون کارتخوان هم به سامانه مالیاتی متصل شدند.

وی افزود: تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری برنامه دوم دولت است که تا پایان شهریور ماه به نتیجه خواهد رسید.

*شناسایی 2 میلیون و 200 هزار مودی جدید در یک سال اخیر

رئیس سازمان امور مالیاتی نتیجه این اقدامات را شناسایی 2 میلیون و 200 هزار مودی جدید مالیاتی عنوان کرد و گفت: از این تعداد، یک میلیون و 500 هزار نفر در تیر ماه امسال اظهارنامه مالیاتی ارائه کردند و به همین واسطه تعداد اظهارنامه های مالیاتی ارائه شده در سال جاری نسبت به سال گذشته 52 درصد رشد پیدا کرد که این رقم در تاریخ سازمان مالیاتی بی نظیر است.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی حتما به سراغ آن 700 هزار نفر مؤدی جدید مالیاتی که در این فرایند شناسایی شده اما اظهارنامه مالیاتی ارائه نکرده اند، خواهد رفت.

*رشد 3 برابری مالیات ابرازی مودیان مالیاتی

منظور با اشاره به دریافت مالیات مقطوع و بدون نیاز به ارائه اظهارنامه از 3 میلیون و 300 هزار نفر، گفت: از این تعداد مالیات یک میلیون و 800 هزار نفر صفر شد و مالیات حدود 800 هزارنفر هم کمتر از 5 میلیون تومان تعیین شد. با این وجود میزان مالیات مقطوع در سال جاری نسبت به سال قبل 200 درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: میزان مالیات ابرازی در اظهارنامه مودیان مالیاتی امسال 200 درصد (سه برابر) رشد داشته است که این میزان رشد هم یک رکورد محسوب می شود.

وی تأکید کرد: رشد 3 برابری مالیات ابرازی و همچنین افزایش 65 درصدی درآمدهای مالیاتی در 5 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در شرایطی انجام شده که پایه جدید مالیاتی طراحی نشده و نرخ مالیات افزایش پیدا نکرده است بلکه آنچه که رخ داده شناسایی دقیق تر درآمدها، شناسایی مودیان و کاهش فرار مالیاتی است.

*اطلاعات همه حساب های بانکی در اختیار سازمان مالیاتی است

منظور درخصوص تلاش برخی افراد برای فرار مالیاتی با استفاده از روش کارت به کارت، گفت: سازمان امور مالیاتی به اطلاعات همه حساب ها دسترسی دارد و حساب های تجاری از غیرتجاری تفکیک شده است و فقط اطلاعات کارتخوان ها مبنای دریافت مالیات نیست.

بنابراین با این روش ها افراد نمی توانند از پرداخت مالیات فرار کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که نقل و انتقالات تجاری خود را هم در قالب حساب متصل به کارتخوان انجام می دهند، باید این روش را اصلاح کنند زیرا حسابی که بیش از یک تعداد تراکنش داشته باشد، به عنوان حساب تجاری شناسایی می شود و هرگونه واریز به حساب متصل به کارتخوان یا حساب تجاری درآمد یا فروش محسوب می شود.
بنابراین افراد برای فعالیت های غیرتجاری حساب دیگری باز کنند.

*وصول 6 هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی

وی درباره وصول عوارض آلایندگی اظهارداشت: امسال 6 هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی برای واحدهای آلاینده محاسبه شد اما آنها این مالیات را پرداخت نکردند. به همین واسطه سازمان مالیاتی براساس قانون از حساب های این واحدهای آلاینده 6 هزار میلیارد تومان برداشت کرد و این پول را با هدف توسعه خدمات شهری در همان استان ها پرداخت کرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: یکی از استان هایی که به شدت نیازمند توسعه خدمات شهری است، استان خوزستان است و بخشی از این درآمد با این هدف به این استان تعلق گرفت.

وی با تأکید بر ضرورت وصول معوقات مالیاتی، گفت: امسال 2500 نفر را ممنوع الخروج کردیم و با استفاده از همین روش 1200 میلیارد تومان از معوقات مالیاتی وصول شد.
منظور با اشاره به رشد مالیات دریافت شده از اصناف، افزود: جزئیات اطلاعات مالیاتی همه افراد را به آنها ارائه کردیم و به آنها اعلام کردیم که می دانیم میزان درآمد شما چقدر بوده است. با همین روش میزان مالیات ابرازی اشخاص حقیقی 2 برابر و میزان مالیات مقطوع 3 برابر شد.

*استرداد 3400 میلیارد تومان مالیات از مودیان در 4 ماهه اول سال

وی دو رویکرد داده محوری و جوانگرایی در سازمان امور مالیاتی راعامل جهش شناسایی مودیان و درآمدهای مالیاتی عنوان کرد و با تأکید بر پاسخگو بودن این سازمان، افزود: به عنوان مثال میزان مالیاتی استرداد شده از 3300 میلیارد تومان در سال 1399 به 7200 میلیارد تومان در سال 1400 رسید و در 4 ماهه اول امسال هم 3400 میلیارد تومان استرداد انجام شده است و این نشان دهنده پاسخگویی سازمان امور مالیاتی است.

*دریافت اطلاعات 520 هزار خانه خالی از وزارت راه و شهرسازی

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر خانه های خالی هم گفت: طبق ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم تا پایان تیر ماه باید اطلاعات خانه های خالی را از وزارت راه و شهرسازی دریافت می کردیم و در همین راستا اطلاعات 520 هزار خانه خالی به سازمان مالیاتی ارسال شد.

وی ادامه داد: ما مالیات این خانه ها را محاسبه و اطلاعات آن به مؤدیان به صورت پیامکی و انتشار در سامانه انجام شد. در آخرین مرحله از روش ارسال نامه به مؤدیان، اطلاع رسانی را تکمیل خواهیم کرد.

*اعتراض 100 هزار نفر به مالیات بر خانه های خالی

منظور تصریح کرد: تاکنون 100 هزار نفر نسبت به اطلاعات ارسال شده اعتراض کرده اند که شامل 2500 میلیارد تومان از 10 هزار میلیارد تومان مالیات تعیین شده است اما هنوز تعداد زیادی از مودیان برای تعیین تکلیف این مساله مراجعه نکرده اند. هر کسی به این شناسایی اعتراض دارد، اعتراض خود را ثبت کند، در غیر این صورت باید مالیات تعیین شده را پرداخت کند.

معاون وزیر اقتصاد درباره مالیات بر خودروها و خانه های لوکس گفت: تعداد واحدهای لوکس ارائه شده به سازمان مالیاتی پایین است و باید تلاش کنیم اطلاعات دقیق تر و جامع تری را از شهرداری ها دریافت کنیم. باتوجه به اینکه تا پایان سال جاری مهلت داریم، در طول سال جاری برنامه دریافت اطلاعات در این زمینه را ادامه می دهیم.

وی درخصوص میزان مالیات دریافت شده بابت خودروهای لوکس، گفت: از ابتدای سال تا روز گذشته 150 میلیارد تومان مالیات از این محل دریافت شده است.

پایان/

۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 21249

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =