افزایش واردات انرژی چین از روسیه

پکن واردات محصولات انرژی همچون نفت خام، گاز و زغال سنگ از روسیه را تا ۷۵ درصد افزایش داده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» نوشت، دولت چین با استناد به آخرین آمار گمرکی اعلام کرد واردات انرژی روسیه از چین از زمان آغاز درگیری در اوکراین و جنگ تحریم‌ها بین مسکو و غرب ۷۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این اطلاعات، در بازه زمانی مارس تا جولای، خرید انرژی پکن از نفت خام از جمله محصولات نفتی، گاز و زغال سنگ روسیه از حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال گذشته به ۳۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.

این افزایش زمانی اتفاق می‌افتد که چین از تخفیف‌های روسیه در صادرات انرژی هم استفاده می‌کند، زیرا پس از اینکه بسیاری از کشورهای غربی به دلیل تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین از خرید کالاهای روسیه سرباز زدند، مسکو با ارائه تخفیف های خیره کننده، خریداران جدیدی را جذب کرد.

چین رکورد جدیدی از واردات زغال سنگ از روسیه را هم در ماه جولای به ثبت رساند پکن با خرید ۷.۴ میلیون تن در عمل ۱۴ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته از روسیه زغال سنگ خرید. این موضوع باعث شد روسیه در ماه گذشته بزرگترین تامین کننده سوخت چین باشد و اندونزی را به رتبه دوم کاهش دهد.

 افزایش واردات انرژی چین از روسیه

روسیه همچنین برای سومین ماه متوالی بزرگترین تامین کننده نفت هم چین و در واقع از مدت ها قبل عربستان را کنار زد. اگرچه واردات نفت خام از روسیه به چین در ماه جولای نسبت به ژوئن اندکی کاهش یافت، اما همچنان ۸ درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بود و به ۷.۱۵ میلیون تن رسید.

صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) به چین نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است. این رقم شامل واردات LNG از طریق خطوط لوله نمی شود، که مسیر اصلی حمل و نقل سوخت از روسیه به چین است. به نظر کارشناسان حجم واردات واقعی چین از روسیه ممکن است بسیار بیشتر از مقدار اعلامی باشد.

به طور کلی، چین در ماه جولای ۷.۲ میلیارد دلار برای واردات سوخت روسیه هزینه کرد که در مقایسه با ۴.۷ میلیارد دلار در ماه مشابه سال گذشته بیشتر از ۷۰ درصد افزایش داشته است.

پایان/

۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21267

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =