یورش چین به مرزهای آبی استرالیا

تنش بین چین با استرالیا با حضور رسمی پکن در مرزهای سرزمینی این کشور تشدید می شود زیرا خبرهایی از فروش چند جزیره نزدیک استرالیا به چین به گوش می رسد و همین امر هراس و مخالفت کانبرا را به همراه داشته است.

به گزارش تحریریه، از سال گذشته که استرالیا روابط نظامی خود را با آمریکا تحکیم کرد و مجموعه توافقات امنیتی را به امضا رساند شرق آسیا به ویژه مرزهای دریایی استرالیا اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

به تازگی مالک مجموعه جزایری در نزدیکی استرالیا دولت این کشور را تهدید کرده است که این جزایر را به پکن می فروشد. مورد معامله شامل ۲۱ جزیره مرجانی است که در سواحل شرقی استرالیا بین پاپوآ گینه نو و جزایر سلیمان قرار دارند.

«آنتونی آلبانیز» نخست وزیر استرالیا در واکنش به این خبر به رسانه های محلی گفته است که استرالیا بدون اینکه این جزایر را بخرد هم چین را به چالش می کشد.

یورش چین به مرزهای آبی استرالیا

آلبانیز مدعی شده است که این مناقشه تنها به تعداد کمی از بیش از ۵۰۰ جزیره در آن منطقه مربوط می شود، استدلال کرد که مالیات دهندگان استرالیایی در موقعیتی نیستند که بتوانند همه آنها را بخرند تا مانع از چین شوند.

وی افزود: این به یک رویه وحشتناکی تبدیل خواهد شد. اگر فروشندگان بخواهند دارایی‌های خود را بین چین و استرالیا به حراج بگذارند شرایط بدی برای مالیات دهندگان استرالیایی رخ خواهد داد.

مالک فعلی این جزایر، «ایان گوری اسمیت» کارآفرین بازنشسته است که در ماه ژوئن به وزیر امور خارجه ایمیلی ارسال کرده بود و پیشنهاد فروش جزیره ها را به قیمت ۳۶ میلیون دلار استرالیا (۲۵ میلیون دلار) داده بود.

Consequences of a Chinese Solomon Islands naval base revealed | news.com.au  — Australia's leading news site

او به وزیر امور خارجه پیشین استرالیا هشدار داد که از نظر استراتژیک این جزایر در نزدیکی یکی از خطوط اصلی کشتیرانی استرالیا و سه کابل انتقال داده عظیم این کشور در کف اقیانوس قرار دارند. بر این اساس با توجه به امضای معاهده امنیتی اخیر جزایر سلیمان با چین، منافع امنیتی ملی استرالیا ایجاب می کنند تا این جزایر از سوی این کشور خریداری شود.

مالک جزایر تهدید کرد اگر پاسخی دریافت نکند برای فروش آن ها به پکن تصمیم می گیرد.

پس از آنکه گوری اسمیت هیچ پاسخی را از دولت دریافت نکرد به رسانه ها اعلام کرد که از عدم علاقه دولت متحیر شده است، زیرا حداقل در یکی از جزیره های مرجانی می توان یک باند فرودگاه نظامی احداث کرد. وی مدعی شد که نماینده او پیش از این با خریداران چینی صحبت کرده است.

او گفت: نمی‌دانم این معامله و جزایر ماهیت استراتژیک دارند یا خیر، اما واقعیت این است که آن ها (چین) پول دارند.

پایان/

۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =