کار ترامپ تمام است

بسیاری از رسانه های آمریکایی، عمر سیاسی «دونالد ترامپ» را به دلیل مخفی کردن اسناد محرمانه، تمام شده می دانند.

به گزارش تحریریه، نشریه «دیلی بیست» در گزارشی با بیان اینکه بالاخره اقدام نهایی را مشاهد کردیم تصریح کرد به نظر می رسد «دونالد ترامپ» توسط هیئت منصفه فدرال متهم خواهد شد.

به اعتقاد نویسنده، ترامپ در واقع به یک جرم جنایی متهم خواهد شد. حتی با وجود تمام توجیهات سه دلیل برای این امر وجود دارد:

(۱) ترامپ اطلاعات دفاع ملی، یعنی اسناد طبقه بندی شده با مهر محرمانه را در اختیار داشت.

(۲) پیشتر از سوی دولت ایالات متحده به او اطلاع داده شد که اجازه ندارد آن اسناد را در مارالاگو نگهداری کند.

(۳) او همچنان اسناد را در اختیار داشت و درظاهر تلاش هایی را برای پنهان کردن آنها در مکان های مختلف در سراسر ملک خود انجام داد. تا اینکه FBI سرانجام در اوایل این ماه حکم بازرسی را صادر کرد.

کار ترامپ تمام است

در این شرایط وظیفه چندانی برای وزارت دادگستری باقی نمی‌ماند جز اینکه تصمیم بگیرد که آیا تا پایان انتخابات میان دوره‌ای صبر کند یا قبل از آن به صورت رسمی کیفرخواستی را از هیئت منصفه درخواست کند.

در هرج و مرج پس از شکست در انتخابات، تیم ترامپ هرگز روال عادی را برای هماهنگی و مرتب سازی آرشیو سوابق ریاست‌جمهوری با اداره ملی آرشیو و سوابق (NARA) انجام نداد. این به کنار که اسناد طبقه بندی شده با مهر محرمانه به مارالاگو فرستاده شدند و ماه ها آنجا نگهداری شدند تا اینکه او در اواخر سال ۲۰۲۱ شروع به تحویل دادن برخی چیزها به NARA کرد.

اگر او در آن مرحله به طور کامل همکاری می کرد، و تمام اسناد را به NARA برگردانده بود، این امر هرگز به یک موضوع جنایی تبدیل نمی شد. وزارت دادگستری هم علیرغم حساسیت بر روی اسناد از انجام هر گونه اقدامی خودداری می کرد و این وضعیت بدون آسیبی پایان می پذیرفت و فقط یک داستان کوچک دیگر در مورد بی کفایتی ترامپ ساخته می شد.

FBI search at Trump's Mar-a-Lago home tied to classified material, sources  say

اما ترامپ نمی‌توانست خود را مجبور به اجرای قوانین کند. او در ژانویه گذشته ۱۵ جعبه اسناد را تحویل داد اما همه اسناد را برنگرداند. عوامل سیاسی محافظه کار به وی توصیه می کردند از تحویل سوابق طبقه بندی شده امتناع کند و او هم این کار را انجام نداد.

وکلای او در ماه مه ۲۰۲۲ به طرز شگفت انگیزی نامه نابجایی را به وزارت دادگستری نوشتند و استدلال کردند که حتی اگر هنوز سوابق طبقه بندی شده در مارالاگو وجود داشته باشد، FBI با توجه به وضعیت سابق ترامپ به عنوان رئیس جمهور فاقد صلاحیت انجام هرگونه اقدام جنایی علیه وی است.

سپس، در ژوئن ۲۰۲۲، پس از احضاریه FBI در مورد وجود اسناد بیشتر از اقامتگاه ترامپ، دو وکیل ترامپ سوگندنامه‌ای نوشتند (و یکی آن را امضا کرد) که به دولت اطمینان می داد هیچ سوابق طبقه‌بندی‌شده دیگری در این ملک وجود ندارد.

ما اکنون می دانیم که این گفته درست نبود و FBI تعدادی سند محرمانه‌تر را پیدا کرده که حتی برخی از آن ها مهر حساس (TS/SCI) دارند. جالب اینجاست برخی از این جعبه های مدارک در نقاط مختلف اقامتگاه مخفی شده بود.

این ادعا از سوی ترامپ و متحدانش مطرح می شود که او اسناد را از طبقه بندی خارج کرده است اما هیچ مدرکی که این ادعا را تأیید کند ارائه نشد و به طور قطع هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که چنین کاری انجام شده باشد.

اگر این اسناد طبقه بندی حاوی اطلاعات مربوط به دفاع ملی بوده باشند آنگاه ترامپ ممکن است به جاسوسی هم متهم شود.

گرچه بسیاری اعتقاد دارند تلاش ترامپ برای کودتا اقدامی بدتر از سرقت اسناد بود.

It's not over': Trump supporters protest Biden victory in swing states | US  elections 2020 | The Guardian

به نظر نویسنده، در مجموع این پرونده باید به صدور کیفرخواست منجر شود. با اینحال مطمئناً کیفرخواست مساوی با محکومیت نیست. ترامپ تا زمانی که جرمش ثابت نشود همچنان بی گناه فرض می شود. متغیرهای ناشناخته ای وجود دارند مانند اینکه آیا این پیگرد قانونی در فلوریدا یا در واشنگتن دی سی انجام شود.

ما نمی دانیم که ترامپ ممکن است چه مدراکی برای اثبات ادعای خروج از طبقه بندی داشته باشد. و ما نمی دانیم که دادگاه ها در مورد استدلال های مختلف او چه خواهند گفت.

اما به نظر می رسد که کیفرخواست دادگاه، عمر سیاسی ترامپ را به پایان می رساند.

پایان/

۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ساسان IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      خواب و خیاله!! دنبال این حرفا نرید رئیس جمهور بعدی خود ترامپه! بازی سیستم آمریکا را برای فریب دشمنانش نخورید.
    • مونا US ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      سلام . سالت خوبی است اما خواهشا بااین تبليغات ارزش کارتون را پایین نیاورید . این سایت خبری تحلیلی است و تا حد سایت های بازاری پایین نیاورید. اگر هم میخواهید توصیه هایی در باره سلامت دهید علمی باشد . تشکر