برآوردهای فرزین برای رسیدن بانکداری ایران به بازل 3

برآوردهای فرزین برای رسیدن بانکداری ایران به بازل 3 نشان می دهد که نیازمند افزایش سرمایه سنگین بانک ها هستیم.

به گزارش تحریریه، محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی در سی و دومین همایش بانکداری اسلامی، مجموع دارایی نظام بانکی را ۸ هزار و ۱۹۷ همت اعلام کرد و گفت: برخی نقد می‌کنند که بانک‌ها تسهیلات خرد و قرض الحسنه پرداخت نمی‎‌کنند و باید گفت بانک باید براساس منابع خود تسهیلات قرض الحسنه بدهند. ضمن اینکه برای تسهیلات خرد بانک باید از بازپرداخت تسهیلات اطمینان پیدا کند. این مشکل سیستم بانکی در دنیاست نه تنها فقط ایران.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بانکداری اسلامی نظارت بر مصارف است؛ تصریح کرد: اجرای AQR و تعیین میزان ناترازی نظام بانکی و تعیین روش مناسب برای جذب زیان و رفع ناترازی و همچنین تفکیک بانکها توسط بانک مرکزی و اجازه ندادن به‌ ادامه فعالیت بانک‌هایی که درست کار نمیکنند نیز از پیشنهادها برای اصلاح و بهبود شرایط بحرانی نظام بانکی است.

فرزین افزود: بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش سرمایه بانک‌ها و حل و فصل بحران بانک‌ها نیز جزو الزامات است. ضمن اینکه تکلیف تسهیلات تکلیفی هم باید روشن شود.

فرزین اظهار کرد: جمع سرمایه نظارتی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۰ منفی بوده است که برای رساندن نظام بانکی به بازل یک، نیازمند تزریق ۴۷۱ همت نقدینگی به نظام بانکی هستیم. همچنین برای رسیدن به‌ بازل ۳ نیاز به ۷۰۰ همت داریم. وی همچنین مطالبات نظام بانکی از دولت تا خرداد ۱۴۰۱ را ۳۵۹ همت اعلام کرد.

کفایت سرمایه تعدادی از بانک های ایرانی منفی است و مابقی نیز با اعداد استاندارد مشخص شده فاصله زیادی دارند و به همین دلیل نیز پس از احیای برجام احتمالی هم نمی توانند با بانک های جهانی ارتباط برقرار کنند.

پایان/

۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 21465

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • GB ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      0 0
      این حرف‌ها خیلی مهمه ، برجام رابطه بانکی !!! فقط باید بانک‌های خارجی شعبه بزنن داخل ایران اگه بخواد برجام فایده ای داشته باشه چون امکان نداره پول نقل و انتقال مستقیم بشه از ایران این خیلی مهمه