بازگشت مسبب ترکمنچای تاریخ ورزش ایران به فدراسیون فوتبال/ رد پای تاج در تخلف ۹۲ هزار میلیاردی فولاد هم دیده شد!

حضور مجدد تاج در راس فدراسیون فوتبال باتوجه به نحوه عملکرد او در دوره قبلی به خصوص پرونده ویلموتس، رد پای او در تخلفات فولاد مبارکه و وضعیت سلامتی‌اش اتفاق مثبت و مبارکی نیست و باید منتظر روزهای تاریک برای فوتبال کشور بود.

به گزارش تحریریه، مهدی تاج، دیروز هشتم شهریور ۱۴۰۱ در انتخاباتی پرحاشیه، بار دیگر به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شد. این اتفاق درحالی‌ست که او دچار تخلفات و حاشیه‌های بسیاری است و حضور مجدد او در راس فدراسیون فوتبال آن هم در این شرایط نامطلوب تیم ملی و در پیش بودن جام جهانی می‌تواند شرایط خطرناک‌تری را برای فوتبال کشور رقم بزند.

انتخابات فدراسیون فوتبال قرار بود نه صبح سه‌شنبه هشتم شهریور برگزار شد. بامداد چهارشنبه ناگهان اعلام شد که انتخابات به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات انتخاباتی فدراسیون فوتبال لغو شد. ساعاتی نگذشت که دوباره اعلام شد انتخابات فدراسیون راس ساعت نه برگزار می‌شود و بالاخره پس از کش و قوس فراوان انتخابات در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در این انتخابات از مجموع ۸۰ رای، مهدی تاج ۵۱ رای، سید میرشاد ماجدی ۲۵ رای و عزیزالله محمدی ۴ رای کسب کردند.

تاج که سابقه عضویت در هیئت مدیره باشگاه‌های ذوب آهن، سپاهان و فجر سپاسی، مدیرعاملی باشگاه سپاهان را داشته، اولین‌بار اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ با کسب ۵۰ رای از مجموع ۷۳ رای اخذ شده در مجمع فدراسیون فوتبال ایران، رئیس جدید این فدراسیون بعد از محمد کفاشیان شده بود. او تا ۸ دی ماه ۱۳۹۸ رئیس فدراسیون فوتبال بود و در نهایت به دلیل ناراحتی قلبی و پس از جنجال‌های ناشی از قرارداد ویلموتس از سمت ریاست فدراسیون فوتبال استعفا داد.

شاهکار رئیس؛ ماهی یک میلیون یورو برای باخت تیم ملی!

بعد از اعلام نامزدی تاج در مردادماه سال جاری، مهمترین مسئله‌ای که پیرامون وی مطرح شد، نحوه مدیریت او در فدراسیون و به خصوص قرارداد و جریمه فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس بود. تاج به عنوان مسبب اصلی این پرونده شناخته می‌شود.

بعد از کنار گذاشته شدن کارلوس کی روش از تیم ملی، فدراسیون فوتبال به ریاست تاج، به سراغ مارک ویلموتس بلژیکی رفت. ویلموتس با قراردادی چهار ساله به تیم ملی ایران آمد؛ قراردادی که یکی از ننگین‌ترین قراردادهای تاریخ فوتبال و حتی تاریخ ورزش ایران نام گرفت. البته تاج معتقد است «قرارداد ما با ویلموتس قرارداد بسیار خوبی بود!». اما این قرارداد که سالانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو برای فدراسیون آب می‌خورد، تنها ۵ ماه دوام داشت و ویلموتس به بهانه نگرفتن حقوق و معوقات، قراردادش را با ایران فسخ کرد.

پیش از بازی با بحرین و عراق در مقدماتی جام جهانی، ویلموتس از آمدن به ایران خودداری کرد تا فدراسیون را مجبور کند مبلغ دو میلیون یورو از مطالباتش را از طریق شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) پرداخت کند. او سپس در آن دو مسابقه حساس روی نیمکت تیم ملی نشست و ایران را با دو باخت تا آستانه حذف از مسابقات انتخابی جام جهانی قطر پیش برد.

بازگشت مسبب ترکمنچای تاریخ ورزش ایران به فدراسیون فوتبال/ رد پای تاج در تخلف ۹۲ هزار میلیاردی فولاد هم دیده شد!

این مربی بلژیکی سپس با طرح شکایت شش میلیون یورویی علیه ایران در فیفا، کار را به جاهای باریک‌تر کشاند و فدراسیون فوتبال کشورمان را به شرایط حساس و خطرناکی وارد کرد. به تبع این شکایت، ساختمان فدراسیون فوتبال به خاطر عدم تعهد به شستا (بابت بازگرداندن دو میلیون یورو)، مصادره شد و مشکلاتی هم برای ساختمان باشگاه پرسپولیس به‌وجود آمد.

صفی‌الله فغانپور، رئیس دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال، که اول مردادماه سال جاری، در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» حاضر شده بود، درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت مارک ویلموتس و اقدام ایران برای تجدیدنظر در این رأی گفت: در کمیته انضباطی فیفا محکوم به پرداخت ۶ میلیون یورو شدیم. این‌جا نگرانی زیادی ایجاد شده بود و همه فکر می‌کردند در دادگاه عالی ورزش (کاس) هم محکوم بشویم اما موفقیت بزرگی حاصل شد. تنها پرونده‌ای که در طول این سال‌ها موفق شدیم، همین پرونده ویلموتس است که در کاس بوده و رأی شکسته شده است. اصل شکایت مبلغی بالاتر از ۶ میلیون یورو بود که به علاوه پنج درصد و تأخیر در مجموع می‌شد ۱۲ میلیون یورو. الان دادگاه عالی ورزش پرونده را نقض و تبدیل به کمتر از ۳ میلیون یورو کرده است».

رئیس‌سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال این اتفاق را موفقیت بزرگی برای فدراسیون دانست و در اظهاراتی عجیب‌تر گفت: «الان باید مبلغی را پرداخت کنیم که خیلی قابل توجه نیست! و باید موفقیتی که در دادگاه عالی ورزش کسب کردیم را تبریک بگویم!»

این اظهارات عجیب جای تامل بسیاری دارد. چرا که ویلموتس نه تنها بر طبق رای دادگاه ۳ میلیون یورو غرامت دریافت می‌کند، از قبل نیز فدراسیون فوتبال در ترکیه ۲ میلیون یورو به حساب وی پرداخت کرد. پس می‌توان گفت ویلموتس برای حضور پنج ماه‌اش در تیم ملی فوتبال، ۵ میلیون یورو رو دست فدراسیون فوتبال گذاشته است.

مهدی تاج در دوران زمامداری‌اش در فدراسیون فوتبال با قرارداد ویلموتس، ورزش ایران را در آستانه ورشکستگی پیش برد و اکنون مسبب اصلی وضع آشفته فوتبال ایران است.

رد پای تاج در تخلفات شرکت فولاد مبارکه

مهدی تاج از پایه‌گذاران انتقال باشگاه فوتبال سپاهان از کارخانه سیمان سپاهان به شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود. او سال ۱۳۷۹ عضو هیئت مدیره این کارخانه شد و تغییر مالکیت این باشگاه ورزشی را انجام داد. در همان سال به عضویت هیئت مدیره این باشگاه درآمد و از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۷ مدیرعامل باشگاه فولاد سپاهان اصفهان بود. او ریاست هیئت مدیره این باشگاه را نیز برعهده داشته‌است.

تاج درحالی رئیس فدراسیون فوتبال شده که در تخلفات ۹۲ هزار میلیاردی فولاد مبارکه هم بدون سهم نبوده است.

بازگشت مسبب ترکمنچای تاریخ ورزش ایران به فدراسیون فوتبال/ رد پای تاج در تخلف ۹۲ هزار میلیاردی فولاد هم دیده شد!

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد که مربوط به مهدی تاج می‌شود

او که در دوره پیشین ریاست خود بر فدراسیون بازنشسته بود، بعد از خروج از فدراسیون دوباره به شرکت فولاد بازگشت. اولاً این اعاده به خدمت بر خلاف نص صریح قانون بود. در ثانی آن‌طور که نمایندگان مجلس گزارش داده‌اند او تا شهریور ۱۴۰۰ بیش از ۹۵۰ میلیون تومان از فولاد مبارکه حقوق نجومی دریافت کرده است.

بازگشت مسبب ترکمنچای تاریخ ورزش ایران به فدراسیون فوتبال/ رد پای تاج در تخلف ۹۲ هزار میلیاردی فولاد هم دیده شد!

پرونده قضایی تاج در این هنوز رابطه باز است و در عین حال کمیسیون اصل ۹۰ صراحتا اعلام کرده است که «افراد پرونده‌دار نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنند». با این حال تاج در انتخاب شرکت کرد و با اختلاف نیز انتخاب شد!

بیماری جدی آقای رئیس!

مهدی تاج، سال ۱۳۹۷ که برای حضور تیم ملی فوتبال ایران در اردوی ترکیه عازم این کشور شده بود، دچار عارضه قلبی شد و در بیمارستانی در استانبول بستری شد. وی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفت.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد وضعیت خود گفته بود: «الحمدالله حالم خیلی خوب است. دیشب یک عارضه قلبی حاصل شد که گفتند یک سکته قلبی بوده است. پزشکان برای قلبم فنر گذاشتند که خدا را شکر وضعیتم خیلی بهتر شده و رگ هایم شرایط بهترین دارند».

بعد از حمله‌ی اولی، متاسفانه دومین حمله قلبی برای ریاست فدراسیون صورت گرفت و با توجه به مشکلات به وجود آمده و توصیه پزشکان مبنی بر دوری از استرس و فعالیت سنگین، تاج در دی ماه ۱۳۹۸ تصمیم به استعفا گرفت. طبق بررسی‌ها و اظهارات خود تاج، متاسفانه او دچار ناراحتی قلبی هستند.

بنابراین دستگاه‌های نظارتی ضمن توجه به این مسئله باید مانع تایید صلاحیت وی می‌شدند. چرا که این سمت ضمن این که برای سلامتی شخص وی خطرناک است، متاسفانه در صورت بروز دوباره این بیماری، فدراسیون فوتبال و تیم ملی دچار مشکل می‌شوند.

ترکش‌های بعد انتخاب

بعد از انتخاب مجدد مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال موجی از انتقادات و استعفاها شکل گرفت. کامرانی‌فر به عنوان دبیر کل فدراسیون و مدیر روابط عمومی فدراسیون استعفا دادند. حتی وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی فوتسال در واکنش به انتخاب مهدی تاج، از سمت خود کناره‌گیری کرد. البته او اندکی بعد استعفای خود را پس گرفت. همچنین پیش‌بینی می‌شود که موج استعفاها ادامه پیدا کند و وضعیت متزلزل‌تر از قبل شود.

از طرفی دیگر از گوشه و کنار زمزمه بازگشت کارلوس کی‌روش با روی کار آمدن مجدد تاج به گوش می‌رسد. با توجه به نزدیکی جام جهانی فوتبال، تغییر سرمربی تیم ملی، قطعا به آمادگی و عملکرد تیم در جام جهانی ضربه بزرگی خواهد زد.

در نهایت بنظر می‌رسد حضور مجدد تاج در راس فدراسیون فوتبال باتوجه به نحوه عملکرد او در دوره قبلی، رد پای او در تخلفات فولاد و وضعیت سلامتی‌اش اتفاق مثبت و مبارکی نیست. حال باید دید در ادامه چه اتفاقی برای فدراسیون و ورزش فوتبال کشور می‌افتد. آیا وضعیت تیم ملی و فدراسیون از این هم بدتر می‌شود یا تغییراتی دیگر در راه خواهد بود!

منبع: رجانیوز

پایان/

۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 21466

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =