لهستان یاد گذشته افتاد| درخواست غرامت سنگین ورشو از برلین

دولت لهستان در اقدامی عجیب از دولت آلمان خواست تا غرامت های جنگ جهانی دوم را به نرخ روز به این کشور پرداخت کند.

به گزارش تحریریه، رهبران لهستان ارزیابی جدیدی از خسارات وارده به خود از سوی آلمان در طول جنگ جهانی دوم ارائه کردند و میزان آن را ۶.۲ تریلیون زلوتی (۱.۳۲ تریلیون دلار) می دانند.

«یاروسلاو کاچینسکی» رهبر حزب ملی گرای قانون و عدالت (PiS)، در یک کنفرانس خبری، با وجود گذشت ۸۳ سال از آغاز جنگ جهانی دوم از انتشار گزارشی درباره هزینه هایی که لهستان در طول جنگ متحمل شده است، خبر داد.

کاچینسکی تصریح کرد: ما نه تنها گزارش را آماده کردیم، بلکه درباره گام‌های بعدی آن نیز تصمیم گرفته‌ایم.

Image: Jaroslaw Kaczynski attends a wreath laying ceremony marking national observances of the anniversary of World War II in Warsaw, Poland, Sept. 1, 2022.

وی با بیان اینکه ورشو معتقد است آلمان قادر به پرداخت این صورتحساب می باشد، افزود این اقدام در خدمت آشتی واقعی لهستان و آلمان و مبتنی بر حقایق است.

کاچینسکی همچنین مدعی شد حتی این برآورد از خسارات هم ممکن است نهایی نباشد. وی بر این باور است که جمع کل ارائه شده با محافظه کارانه ترین روش محاسبه شده و امکان افزایش آن وجود دارد.

قانونگذاران لهستانی در سال ۲۰۱۹ خسارات وارد شده در طول جنگ جهانی دوم را ۸۵۰ میلیارد دلار تخمین زدند. از زمانی که این حزب ملی گرا قدرت را در سال ۲۰۱۵ به دست گرفت بارها از آلمان خواستار پرداخت غرامت شده است. لهستان پیش از این هرگز به صورت رسمی درخواست غرامت نکرده بود.

لهستان یاد گذشته افتاد| درخواست غرامت سنگین ورشو از برلین

وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به درخواست کاچینسکی اظهار داشت که موضع برلین تزلزل ناپذیر است زیرا موضوع غرامت را مدتها قبل بسته است. برلین استدلال می کند که لهستان در زمانی که هنوز بخشی از بلوک اتحاد جماهیر شوروی بود، ادعای غرامت را از دست داده است و برلین قبلاً در سال های پس از جنگ به شوروی و اعضای بلوک شرق غرامت پرداخت کرده است.

با این وجود، کاچینسکی با اشاره به این واقعیت که آلمانی‌هایی که متهم به جنایات جنگی بودند پس از جنگ در آلمان معاف از مجازات زندگی می‌کردند، معتقد است که «آلمان هرگز واقعاً هزینه جنایات خود علیه لهستان را حساب نکرده است».

پایان/

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانیم و همیشه برای ایران میمانم IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      0 0
      دولت لهستان اقدام بسیار خوبی کرد. ما هم از بس که گفتیم زبان مون مو در آورد.!!! ملت بزرگ ، فهیم و متمدن ایران نیز هولوکاست ایرانی توسط انگلستان رو در جنگ جهانی اول هرگز فراموش نخواهند کرد. باید بخاطر قحطی کذائی در داخل کشورمون، توسط استعمارگر پیر و قتل میلیون ها نفر از هموطنان مون در اثر گرسنگی، حقوق دانان متعهد ، خبره، غیرتمند و مطلع به قوانین بین الملل کشور مون با هماهنگی وزارت امور خارجه با طرح دعاوی ( حقوقی و کیفری) در مجامع بین المللی و حقوق بشری( از جمله دیوان بین المللی لاهه ، مجمع عمومی سازمان ملل و... ) علیه انگلیس ، ضمن محکومیت رسمی هولوکاست ایرانی در سازمان ملل ، خواهان عذرخواهی رسمی و درخواست غرامت از دولت انگلیس نمایند./.