خبرهای ضدونقیض از سرنوشت مذاکرات هسته‌ای

درحالیکه نماینده اتحادیه اروپا نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای ابراز امیدواری کرد اما برخی دیپلمات ها مدعی شدند آینده توافق ایران و آمریکا به خطر افتاده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای نشریه «پلیتیکو» در گزارشی در بررسی سرنوشت توافق هسته ای نوشت، تهران آخرین پاسخ خود را در مذاکرات جاری برای احیای توافق هسته‌ای ایران ارائه کرد اما ایالات متحده آن را به عنوان یک گام غیردلگرم کننده و برگشت به عقب توصیف کرد.

در این گزارش آمده است: واکنش منفی دولت بایدن و اروپایی ها نشان می دهد که با وجود حدود یک سال و نیم گفت وگو، احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ آنطور که برخی از حامیان توافق امیدوار بودند، قریب الوقوع نیست.

یک مقام ارشد دولت بایدن عصر پنجشنبه به پولیتیکو گفت «ما در حال بررسی واکنش ایران هستیم، اما نتیجه اصلاً دلگرم‌کننده نیست».

این مقام از ارائه جزئیات در مورد آنچه ایرانی ها پیشنهاد دادند خودداری کرد، اما افزود: بر اساس پاسخ آن ها، به نظر می رسد ما در حال حرکت به سمت عقب هستیم.

یک دیپلمات دیگر اروپایی هم نظر با این نگاه منفی اظهار داشت که پاسخ ایران غیر منطقی به نظر می رسد. یکی فرد آشنا به موضوع هم تصریح کرد که پاسخ ایران خوب به نظر نمی رسد.

خبرهای ضدونقیض از سرنوشت مذاکرات هسته‌ای

هنوز مشخص نیست که طرف های پرونده تا چه زمان مایل به ادامه مذاکره خواهند بود، اما در هر صورت نه ایران و نه ایالات متحده برای همیشه دست رد را به سینه دیپلماسی نمی زنند. یک مقام دولت بایدن به سؤالات درباره اینکه آیا ایالات متحده با توجه به آخرین پاسخ ایران از مذاکرات کنار می‌رود، پاسخی نداد.

سیاست مذاکرات هسته ای در ایران هم شرایط حساسی دارد؛ در هر دو کشور گروه های تندرو بر کشور برتری دارند. به عنوان نمونه چند روز قبل یک گروه دو حزبی از قانونگذاران آمریکایی در نامه ای به رئیس جمهور جو بایدن در مورد مذاکرات ابراز نگرانی شدید کردند.

با اینحال توافق برای بازگرداندن توافقنامه ۲۰۱۵ احتمالاً با بررسی کنگره مواجه خواهد شد. اما با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای در ماه نوامبر، بسیاری از دموکرات ها ممکن است بخواهند از مطرح شدن بحث ایران اجتناب کنند.

«علی واعظ» تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران اعتقاد دارد: با از دست رفتن این فرصت، اکنون تصور اینکه ممکن است توافقی پیش از انتخابات میان دوره ای رخ بدهد، دشوار است.

توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بخش مهمی از تحریم‌ها علیه ایران را در ازای محدودیت شدید برنامه هسته‌ای این کشور لغو کرد. در سال ۲۰۱۸، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آمریکا، این توافق را کنار گذاشت و آن را توافق بسیار ضعیفی خواند. او تحریم ها را دوباره اعمال کرد و در سال های پس از آن هم ایران بیشتر برنامه هسته ای خود را از سر گرفت.

بایدن به دنبال ورود مجدد به توافق بوده است، اما مذاکرات - که تا حد زیادی با میانجیگری مقامات اروپایی انجام شده است - پرتنش و طولانی دنبال شده است.

خبرهای ضدونقیض از سرنوشت مذاکرات هسته‌ای

در اوایل تابستان امسال، مقامات اروپایی چیزی را با عنوان متن نهایی نقشه راه برای بازگرداندن توافق ۲۰۱۵ ارائه کردند. اما ایران در مورد برخی عناصر آن نگرانی هایی را مطرح کرد و ایالات متحده نیز پیشنهادات متقابل خود را ارائه داد.

ایران در واکنش به رفتار قبلی آمریکا نکاتی را در رابطه با تضمین های اقتصادی مطرح کرد. ایران از جمله نگران این است که حتی در صورت احیای یک توافق، شرکت‌های خارجی همچنان سرمایه‌گذاری در آنجا را بسیار خطرناک بدانند، به خصوص که این امکان وجود دارد رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آینده ایالات متحده بار دیگر از توافق خارج شود.

واشنگتن و تهران همچنین در موضوعات دیگری مانند عدم تمایل بایدن به حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از لیست سیاه تروریست ها هم نظر نیستند.

ایران همچنین درباره تحقیقات جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره مواد هسته‌ای یافت شده در سایت‌های خاص نگرانی‌هایی دارد. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خبرگزاری «رویترز» آن را مشاهده کرده است، ایران در این هفته انتقال سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ به سایت هسته‌ای زیرزمینی در نطنز را انجام داد.

سانتریفیوژهای IR-۶ دستگاه های قدرتمندی هستند که می توانند اورانیوم را تا سطوح بالاتر بسیار سریعتر از سانتریفیوژهای اولیه IR-۱ غنی سازی کنند. بر اساس توافق هسته ای اولیه ۲۰۱۵، ایران تنها مجاز به استفاده از سانتریفیوژهایIR-۱ بوده است.

نشست منظم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در ۱۲ سپتامبر در وین آغاز شود. ۳۵ عضو این نهاد قرار است پیشرفت‌های اخیر برنامه هسته‌ای ایران را در کنار دیگر موارد بررسی کنند.

پایان/

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 21484

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =