بحران تازه در بازار تراشه

ایالات متحده محدودیت فروش نیمه هادی های سطح بالا برای ابررایانه ها و هوش مصنوعی به روسیه و چین را به اجرا گذاشت.

به گزارش تحریریه، تعدادی از رسانه های آمریکایی به نقل از دو سازنده بزرگ تراشه آمریکایی، Nvidia و AMD گزارش دادند، کاخ سفید محدودیت هایی را برای فروش تراشه های کامپیوتری با فناوری پیشرفته به روسیه و چین اعمال کرده است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در این زمینه عنوان داشت که محدودیت‌های جدید بر تراشه‌های واحد پردازش گرافیکی یا GPU‌ هایی که در ابتدا برای بازی‌های ویدیویی توسعه یافته بودند، اما به سرعت توسط شرکت‌هایی که ابررایانه‌ها را اداره می‌کنند، و دانشمندان و شرکت‌های فناوری که برای تشخیص گفتار و اشیاء در عکس‌ها به آن‌ها نیاز دارند، اعمال می‌شوند.

واشنگتن می‌گوید تولیدکنندگان تراشه‌های آمریکایی اکنون برای فروش این نوع تراشه‌ها باید مجوزهای صادراتی ویژه را دریافت کنند، زیرا با توجه به ویژگی های هر یک از این تراشه ها، روسیه و چین می‌توانند از آن ها برای توسعه سلاح و جمع‌ آوری اطلاعات استفاده کنند.

بحران تازه در بازار تراشه

دو شرکت Nvidia و AMD هم چند روز قبل در بیانیه هایی برقراری محدودیت های جدید از سوی کاخ سفید را تایید کردند. در همین حال شرکت AMD عنوان داشت که بعید می داند که این ممنوعیت بر تجارت آن تأثیر بگذارد، شرکت Nvidia اما هشدار داد که چنین تصمیماتی می تواند در توسعه نسل های جدید تراشه از سوی این شرکت اختلال ایجاد کند.

پس از انتشار اخبار این محدودیت در هفته گذشته، از ارزش سهام هر دو شرکت فوق کاسته شد.

بحران تازه در بازار تراشه

به نوشته نیویورک تایمز، تعدادی از شرکت‌های دیگر که تراشه‌ها یا نرم‌افزارهای رایانه‌ای را طراحی می‌کنند، هم در هفته‌های اخیر درخواست‌هایی از مقامات آمریکایی دریافت کرده‌اند تا صادرات فناوری‌های پیشرفته خود را به چین و روسیه متوقف کنند.

پکن از تصمیم واشنگتن انتقاد کرده است و «شو جوتینگ» سخنگوی وزارت بازرگانی اظهار داشت که این تصمیم بر حقوق و منافع شرکت های چینی تأثیر می گذارد و در عین حال ثبات زنجیره های صنعتی و عرضه جهانی را نیز به خطر می اندازد.

پایان/

۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =