ماجرای سفارش آزادانه مشروبات الکلی در مناطق آزاد

اخیراً یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مدعی سفارش آزادانه مشروبات الکلی شد.

به گزارش تحریریه، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی پس از انقلاب اسلامی با بهره گیری از ایده موفق دنیا در ایجاد این مناطق، از سال 1372 با تبدیل جزیره زیبای کیش به اولین منطقه آزاد جمهوری اسلامی ایران در کشور پا گرفتند و به تدریج جمع مناطق آزاد کشور به 8 منطقه رسید. مناطق آزادی که اکنون با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و اجرایی سازی آن ها در دولت سیزدهم، 7 منطقه ی جدید دیگر را نیز شامل می شوند.

مناطق آزاد کشور، از همان ابتدا همواره یک ایهام را با خود حمل کرده اند، ایهامی که در پاسخ به یک پرسش عامیانه ایجاد می شود: آزاد از چه چیز؟ و پاسخی پر واضح که در عنوان کامل این مناطق نهفته است، یعنی «مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی»، مناطقی حراست‌شده که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع، خارج هستند و با بهره‌گیری از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات دست‌وپاگیر ارزی و اداری، تسریع در فرآیندهای واردات و صادرات با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه کشور کمک می‌کنند.

مناطق آزاد به علت حجم تراکنش مالی بالا و نقش آفرینی قانونی در اقتصاد، همواره مورد توجه بوده اند، توجهی که گهگاه با اظهارات سهوی افراد غیرمطلع و کلی گویی عمدی برخی ذی نفعان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، موجب ایجاد ذهنیت منفی از این مناطق شده است. ذهنیتی که پاشنه آشیل آن در تعمیم پوپولیستی واژه «آزاد» این مناطق برای به حاشیه کشیدن آن است. در حالی که تمامی سکنه ی این مناطق، همین مردمان شریف و غیور کشور عزیزمان هستند و ایجاد دوگانگی فرهنگی و اقتصادی یا ریختن آب به آسیاب این دوگانگی، گناهیست نابخشودنی که دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، دفاع، تبیین و پاسخ به اظهارات غیرکارشناسی و شائبه برانگیز پیرامون خانواده بزرگ این مناطق اعم از سرمایه گذاران، فعالین اقتصادی، شاغلین، ساکنان و بومیان آن را بر خود فرض می داند.

در آخر، آمادگی این دبیرخانه و تمامی سازمان های مناطق آزاد سطح کشور، برای دریافت نقدها، شنیدن پیشنهادات و بررسی گزارشات صحیح مستند در تمامی حوزه های تحت مسئولیت از جمله موضوعات فرهنگی و اجتماعی اعلام گشته و از دلسوزان واقعی کشور و انقلاب برای اجتناب از سیاه نمایی و اطلاع رسانی موثق به مسئولین ذی ربط دعوت به عمل می آید.

پایان/

۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 21526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =