جیب گشاد انگلیس و پول کشورهای عربی

انگلیس از زمان خروج از اتحادیه اروپا به دنبال بازارهای جایگزین بوده است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به دلیل داشتن منابع نفتی و نیازهای امنیتی و نظامی یکی از بهترین گزینه ها برای خود می بیند.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در بخشی از گزارش خود درباره روابط انگیس با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نوشت، انگلیس از زمانی که از اتحادیه اروپا خارج شده به دنبال بازارهای جایگزین است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل داشتن منابع نفتی و نیازهای امنیتی و نظامی یکی از گزینه های جایگزین انگلیس برای اتحادیه اروپا هستند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و انگلیس سال های طولانی با هم روابط داشتند و پیش بینی می شود که به دلیل نیاز دو طرف به یکدیگر و شرایط منطقه ای و بین المللی کنونی این روابط تقویت شود. اکنون با کنار رفتن «بوریس جانسون» از قدرت و آمدن «لیز تراس» به جای وی، نخست وزیر جدید مسوولیت سنگینی برای تقویت روابط انگلیس با کشورهای خلیج فارس به ویژه در شرایط بحران کنونی دارد.

انگلیس به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به عنوان یکی از سودمندترین شرکای تجاری برای اقتصاد خود نگاه می کند زیرا کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین سرمایه گذاری را در انگلیس انجام می دهند.

جیب گشاد انگلیس و پول کشورهای شورای همکاری

سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری این کشورها و سرمایه گذاران خصوصی آن ها در انگلیس به ۲۵ ترلیون دلار می رسد. ۲۳ درصد از این سرمایه ها در زمینه املاک سرمایه گذاری شده است.

پرونده مذاکره درباره تجارت آزاد میان دو طرف یکی از برجسته ترین پرونده هایی است که دولت تراس با آن روبرو است. مدت زمان باقی مانده از سال جاری و همچنین سال آینده دوره مهمی برای دو طرف جهت رسیدن به توافق همه جانبه در زمینه تجارت آزاد است. دولت انگلیس امیدوار است که از طریق توافق با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سطح تجارت میان دو طرف سالانه به مقداررا حداقل ۱۶ درصد افزایس دهد. یکی از عرصه هایی که پیش بینی می شود تاثیر گذار باشد پرونده مربوط به انرژی های تجدید پذیر است. انتظار می رود توافق احتمالی دو طرف سبب تنوع بخشی در انرژی و کاهش وابستگی به هیدروکربن شود.

Britain and GCC agree to 'work rapidly' towards free trade deal

در سال های اخیر مبادلات تجاری میان دو طرف شاهد بهبودی گسترده ای بوده است به طوری که ارزش تجارت متقابل میان دو طرف در سال ۲۰۲۰ از ۵۷ میلیارد دلار فراتر رفت که از این مقدار ۲۹ میلیارد دلار سهم صادرات انگلیس به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بوده است.

تارنمای الخلیج آنلاین در بخش دیگر از گزارش خود نوشت، انگلیس اخیرا پایگاه های نظامی در بحرین و عمان تاسیس کرده است. این در شرایطی است که منطقه خلیج فارس در برخی مواقع از تنش های امنیتی و ژئوپلتیک رنج می برد. انگلیس تلاش می کند با استفاده از همکاری نظامی با این کشورها جایگاه خود را بازیابد.

از طرف دیگر عربستان بزرگترین مشتری سلاح های انگلیس است. برپایه گزارش تارنمای سازمان مقابله با تجارت اسلحه که مقر آن در انگلیس است حجم قرار دادهای نظامی انگلیس و عربستان طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به ۱۵ میلیارد دلار رسید. همچنین قطر هم بخشی از قرارداد سلاح خود با انگلیس را که شامل ۲۴ جنگنده از نوع یورو فایتر و تایفون است در سال جاری تحویل گرفته است.

پایان/

۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 21617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =