اتحادیه اروپا در برابر روسیه زانو زد

وزیران انرژی اتحادیه اروپا، در دیدار فوق العاده‌ با عقب نشینی از پیشنهاد تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه، توافق کردند ظرف چند روز پیشنهادهایی برای تعیین سقف درآمد برای تولیدکنندگان انرژی غیرگازی و کمک به سر پا ماندن شرکت‌های نیرو، طرح شود.

به گزارش تحریریه، کمیسیون اروپا هفته گذشته اعلام کرد هدف اجباری برای اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف برق در ساعات اوج مصرف، سقف درآمد برای تولیدکنندگان برق و شرکت‌های سوخت فسیلی و سقف قیمت برای گاز روسیه را به عنوان تدابیر فوری برای نجات بازارهای گاز و برق اروپایی و کمک به مصرف کنندگان آسیب پذیر، پیشنهاد خواهد کرد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما سقف قیمت برای گاز روسیه را پیشنهاد خواهیم کرد. ما باید درآمدهای روسیه که پوتین از آنها برای تامین مالی جنگ در اوکراین استفاده می کند را کاهش دهیم.

کشورهای اتحادیه اروپا در دیدار روز جمعه، از پیشنهاد کمیسیون اروپا برای فراهم کردن منابع مالی اضطراری برای شرکت‌های نیرو، حمایت کرده و کمیسیون را مامور طراحی این تدابیر کردند.

خشایار فرمانبر، وزیر انرژی سوئد اظهار کرد: با نگرانی وزیران نسبت به تاثیر قیمت‌های سرسام آور انرژی بر خانوارها و کسب و کارها، همه در شتاب برای یافتن راه‌کاری هستند.

در طرح مربوط به درآمدهای تولیدکنندگان انرژی که هنوز جزئیات آن کامل نشده است، دولت‌ها برای درآمدهای نیروگاه‌های زغال سوز، هسته‌ای و بادی که در حال حاضر برقشان را بر اساس قیمت گاز، به قیمت بالایی می‌فروشند، سقفی تعیین خواهند کرد. شرکت‌های سوخت فسیلی هم باید سهم خود را برای مشارکت در همبستگی پرداخت کنند.

ایمون رایان، وزیر محیط زیست ایرلند درباره پیشنهادهای کمیسیون اروپا گفت: گرفتن بخشی از این سود بادآورده و استفاده از آن برای حمایت از مصرف کنندگان در برابر افزایش هزینه‌های نیرو، منطقی است.

جوزف سیکلا، وزیر صنعت جمهور چک اظهار کرد: قرار است پیشنهادهای مربوط، روز سه شنبه اعلام شوند. وزیران انرژی اتحادیه اروپا قرار است اواخر ماه میلادی جاری دیدار فوق العاده دیگری برای مذاکره و تصویب طرح‌های نهایی، برگزار کنند.

طرح سقف قیمت برای گاز روسیه فعلا در دستورکار نیست

پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان گفت: اگر سقف قیمت تنها برای گاز روسیه اعمال شود، روشن است که به قطع فوری عرضه گاز از سوی روسیه منتهی خواهد شد.

دستکم ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا شامل ایتالیا، یونان و لهستان با تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه به دلیل واهمه از تلافی مسکو و متوقف شدن کامل عرضه گاز به کل این منطقه، مخالف هستند.

نیکُس تسافوس، مشاور انرژی نخست وزیر یونان در اظهارنظری درباره طرح سقف قیمت برای گاز روسیه، به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: روس‌ها احتمالا در برابر چنین اقدامی تلافی خواهند کرد.

روبرتو سینگولانی، وزیر گذار انرژی ایتالیا به فایننشیال تایمز گفت: ایتالیا به نوبه خود سقف قیمت کلی برای بازار گاز را ترجیح می‌دهد.

اما کشورهایی شامل هلند در این خصوص ابراز تردید کردند. وزیر صنایع سنگین هلند به خبرنگاران گفت: نمیتوانم بگویم حمایت گسترده‌ای از سقف قیمت برای کل بازار گاز وجود داشت.

کمیسیون اروپا هشدار داد تعیین سقف قیمت برای گاز طبیعی مایع (ال ان جی) در اروپا ممکن است باعث شود محموله‌های ال ان جی به مناطق دیگری تغییر مسیر پیدا کنند.

طبق گزارش نشریه ایتالیایی لا استمپا، هلند و کشورهای شرقی اتحادیه اروپا با پیشنهاد فون در لاین برای اعمال سقف قیمت برای گاز روسیه، مخالف هستند. آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست و از تعطیلی فعلی خط لوله گازی نورد استریم بیشترین آسیب را دیده است، از چنین طرحی حمایت نمی‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز چهارشنبه در اظهاراتی که در یک مجمع اقتصادی در شهر ولادی‌وستوک داشت، تهدید کرد اگر سقف قیمتی تعیین شود، روسیه عرضه نفت و گاز را متوقف خواهد کرد. وی درخواست اروپا برای تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه را احمقانه خواند و اعلام کرد اگر غرب سقف قیمت برای صادرات روسیه تعیین کند، روسیه قراردادهای عرضه را کنار می‌گذارد. پوتین به غرب هشدار داد در معرض خطر یخ زدن مثل دم گرگ در افسانه معروف روسی، قرار دارد.

بر اساس گزارش رویترز، ویاچسلاف ولودین، رئیس دومای روسیه روز جمعه در کانال تلگرام خود نوشت: طرح‌های غرب برای معرفی سقف قیمت برای صادرات نفت و گاز روسیه، شکست خواهد خورد و قیمت‌ها فراتر از سقف قیمت مصنوعی آنها، صعود می‌کند. این مقام روسی نوشت: آنچه مقامات کشورهای گروه هفت، سقف قیمت می‌خوانند، به کف قیمت تبدیل خواهد شد.

طبق آمار رفینیتیو، عرضه گاز روسیه از طریق سه مسیر اصلی به اروپا، در ۱۲ ماه گذشته، تقریبا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. مسکو، مسائل فنی ناشی از تحریم‌های غربی را عامل این کاهش عرضه اعلام کرده است.

منبع: ایسنا

پایان/

۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 21629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      0 0
      سیاستمداران اروپایی ژن ایرانی ندارن اول زیرساختهاشون رو درست میکنن و بعد با یک طر عالی روسیه رو زمینگیر و نابود میکنن اروپایی ها علاوه بر اقتدار بفکرمردمشان هستند ولی در ایران مردم جایگاهی ندارن اولویت با کشورهایی همسایه و جایگاه وصندلی ریاست حکام هستش
    • یک ایرانی IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      0 0
      با این وصعیت ،اروپا حق تجهیز زلنسگی فاسدراندارد.