رکورد تورم دانمارک شکست

تورم در دانمارک به بالاترین حد خود در نزدیک به چهار دهه گذشته رسیده، زیرا قیمت مواد غذایی و انرژی در بحبوحه تشدید بحران انرژی در سراسر اتحادیه اروپا در حال افزایش است.

به گزارش تحریریه، تورم در دانمارک به بالاترین حد خود در نزدیک به چهار دهه گذشته رسیده است، زیرا قیمت مواد غذایی و انرژی در بحبوحه تشدید بحران انرژی در سراسر اتحادیه اروپا در حال افزایش است.

براساس داده هایی که در روز دوشنبه توسط اداره آمار دانمارک مستقر در کپنهاگ اعلام شد در ماه گذشته، شاخص قیمت مصرف‌کننده دانمارک شاهد افزایش 8.9 درصدی نسبت به سال گذشته بود که سریع‌ترین نرخ از اوایل سال 1983 است. این رقم نسبت به 8.7 درصد ثبت شده در ماه جولای افزایش یافته است.

به گفته ماتیاس دولروپ اسپروگل، اقتصاددان ارشد سیدبانک، انتظار می‌رود قیمت‌های فعلی هزینه‌های سالانه کالاهای مصرفی را برای یک خانوار دانمارکی متوسط 40000 کرون (5400 دلار) نسبت به سال 2021 افزایش دهد.

اسپروگل گفت: تورم پاشنه آشیل هم در اقتصاد دانمارک و هم در اقتصاد اروپاست.

نرخ تورم، بدون احتساب اثرات نگرانی‌های انرژی، از 5.5 درصد در ماه قبل به 6 درصد در ماه اوت افزایش یافت.

در اواخر آگوست، مقامات کشور پیش‌بینی رشد اقتصادی را برای سال جاری و سال آینده کاهش دادند، به دلیل تورم افسارگسیخته که همچنان قدرت خرید را از بین می‌برد و بازار کار را از بین می‌برد.

بر اساس آخرین چشم انداز منتشر شده توسط وزارت دارایی دانمارک، تولید ناخالص داخلی تنها 2.8 درصد در سال 2022 افزایش خواهد یافت که کمتر از پیش بینی ماه می 3.4 درصدی است.

در همین حال، پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم در سال جاری به طور متوسط 7.3 درصد افزایش و سپس در سال 2023 به 3.3 درصد کاهش یابد.

Jeppe Juul Borre، اقتصاددان ارشد Arbejdernes Landsbank گفت: تورم باعث ایجاد یک وضعیت شکننده می‌شود و ما به راحتی می‌توانیم شاهد افزایش بیشتر باشیم. این در زمان نامشخصی که ما نیز به سمت هوای سردتر می رویم ترسناک است.

منبع: ایلنا

پایان/

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 21670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =