مانع تراشی در برابر رشد صنعت و معدن جنایت است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که به بهانه حمایت از تولید داخلی، مانع بهره وری صنعت و دست یابی به ابزارهای روز دنیا که ارزش افزوده بیشتری تولید می کنند، می شوند مرتکب جنایت شده اند چرا که حمایت از تولید داخلی نفی کننده واردات ماشین و ابزارهای نوین نیست.

غلامرضا مرحبا نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی در گفت و گو با تحریریه درباره آسیب های اقتصادی که از محل دیدگاه های تنگ مخالف واردات ماشین آلات صنعتی و معدنی بر کشور تحمیل می شود اشاره کرد و در این باره گفت: اساسا از دید اقتصادی و تجاری درعرصه شکوفایی صنعت کشور تاکید بر خودکفایی نوعی ایجاد انحراف در اصل رشد و شکوفایی اقتصادی است که با زبان خوش و با تاکید بر حمایت از تولید ملی بیان می شود در حالی که به واقع ترویج و اجرای چنین دیدگاه هایی نه تنها تضمین کننده خودکفایی و حمایت از صنعت به شمار نمی رود، بلکه صنعت را از درون دچار فروپاشی می کند.

وی با اشاره به آنچه گریبانگیر شوروی سابق شد، افزود: ایزوله کردن صنعت تکرار اشتباهی است که در شوروی سابق باعث تهی شدن این کشور از درون شد. بستن درهای کشور به روی واردات هر گونه ماشین و ابزارهای روز دنیا با توجیه حمایت از صنعت داخلی به ویرانی اقتصاد و صنعت شوروی و در نهایت از هم پاشیدگی و تجزیه این کشور منتهی شد.

وی در این باره افزود: هنگامی که بر تولید یک کالا تاکید شود و جلوی واردات کالاها و ابزارهای مورد نیاز که متناسب با وضعیت و نیازهای روز طراحی و تولید شده اند گرفته شود نتیجه ای غیر از بی کیفیتی و عدم تقاضا برای تولیدی که در این زمان درخواست و تقاضایی ندارد، نخواهد شد. در موضوع واردات ماشین و ابزارهای خاص صنعتی و معدنی به اسم حمایت از تولید ابزار و ماشین در داخل کشور نباید در همان مسیری قرار بگیریم که برای شوروی سابق دستاوردی نداشت.

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با خطرناک خواندن ایجاد وضعیت گلخانه ای در صنعت کشور گفت: وقتی در داخل صنعت کشور وضعیت گلخانه ای ایجاد کنیم نباید منتظر تحولات و پا گرفتن صنعت و معدن باشیم چرا که یکی از مهمترین ویژگی های رشد صنعت، دمیدن تنفس درست در کالبد صنعت است.

وی در تعریف دمیدن در صنعت گفت: تنفس دادن به صنعت به این معناست که صنعت باید در وضعیت رقابتی قرار بگیرد. ایجاد انحصار در هر صنعتی به معنای قطع تنفس آن صنعت به صورت تدریجی و سیاه و کبود شدن در نهایت مرگ صنعت است. صنعت فراری از رقابت، پویا نیست و صنعتی که به دور از رقابت نگاه داشته شود هیچگاه پایدار نمی ماند.

وی با اشاره به یک نکته مهم در این موضوع گفت: برای پایداری و شکوفایی صنعت باید به یک مقوله مهم توجه کنیم، ارتباط با دنیا و واردات ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز صنعت کشور. چرا که انتظار کشیدن برای تولید داخلی در صورتی که قادر به تامین نیازهای روز صنعت و معدن کشور نیست به معنای اتلاف وقت، هدر دادن ارزش افزوده و ثروتی است که با واردات ماشین وابزارهای روز دنیا می تواند ایجاد شود.

غلامرضا مرحبا در پایان گفت و گو با جنایت خواندن انحصار و جلوگیری از واردات ماشین و ابزارهای مورد نیاز صنعت و کشور گفت: قطعا کسانی که به بهانه حمایت از تولید داخلی، مانع بهره وری صنعت و دست یابی به ابزارهای روز دنیا که ارزش افزوده بیشتری تولید می کنند، می شوند مرتکب جنایت شده اند چرا که حمایت از تولید داخلی نفی کننده واردات ماشین و ابزارهای نوین نیست، بلکه تولید داخلی باید خود را همپای تولیدات نوین دنیا به روز رسانی کند، در غیر این صورت نمی توان ارزش افزوده و درآمد و ثروتی که باید نصیب یک ملت شود را به این بهانه ها قربانی کرد.

پایان/

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 21679

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =