هراس ترامپ از انتقام سخت ایرانی‌ها

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دوستان نزدیک خود گفته که از انتقام‌جویی ایران بابت شهادت سردار قاسم سلیمانی می‌ترسد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «گاردین» روز چهارشنبه گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «طبق مطالب یک کتاب، ترامپ از ترور شدن توسط ایران به خاطر انتقام جویی برای کشته شدن (سردار قاسم) سلیمانی) می‌ترسید».

این رسانه انگلیسی در گزارش خود نوشت: «دونالد ترامپ دسامبر ۲۰۲۰ به دوستانش گفت که او نگران است که در انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی ژنرال ایرانی که در حمله پهپادی ایالات متحده یک سال قبل از آن کشته شد، ایران برای ترور او تلاش کند».

گاردین خبر داد که این موضوع را دو نویسنده آمریکایی در کتابی که قرار است هفته آینده در آمریکا راهی بازار شود، مطرح کردند.

بنا بر روایت این روزنامه انگلیسی، گاردین به یک نسخه از کتاب «پیتر بیکر» خبرنگار نیویورک تایمز و همسرش «سوزان گلیزر» خبرنگار «نیویورکر» دسترسی پیدا کرده است.

کتاب این دو نویسنده آمریکایی با این عنوان قرار است وارد بازار شود: «عامل تفرقه: ترامپ در کاخ سفید ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱».

بیکر و گلیزر سیاست و مواضع دولت ترامپ در قبال ایران را تشریح کردند؛ از اکراه او درباره توافق هسته‌ای برجام که توسط باراک اوباما امضا شد تا خروج آمریکا از این توافق تا سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران و بعدها ترور سردار شهید قاسم سلیمانی.

La brutal amenaza de Irán contra Donald Trump: un meme aterrador publicado  por un medio estatal - Infobae

به نوشته آنها، در ماه ژوئن ۲۰۱۹ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا بعد از ساقط کردن پهپاد گلوبال هاوک این کشور توسط ایران ابتدا با حملات هوایی تلافی جویانه علیه ایران موافقت کرد اما بلافاصله تصمیمش را تغییر داد.

ترامپ خودش در یک مصاحبه درباره چرایی این کار خود گفت: « لحظه‌ای به آن فکر کردم و گفتم: "می‌دانی، آنها یک پهپاد را سرنگون کردند... و اینجا ما (در صورت حملات هوایی) با ۱۵۰ کشته خواهیم داشت که احتمالا طی نیم ساعت بعد از اینکه گفتم برو جلو (موافقت خود را با انجام حملات هوایی علیه ایران اعلام کنم)، اتفاق می‌افتد و من این را دوست نداشتم ... فکر نمی کردم این کار، اقدامی متناسب باشد».

«پیتر بیکر» و «سوزان گلیزر» در کتابشان روی این موضوع دست گذاشتند که به رغم لفاظی‌های دونالد ترامپ در سخنرانی‌هایش بعد از ترور سردار سلیمانی، او در محافل خصوصی و در جمع دوستانش به شدت لحن متفاوتی داشت.

به نوشته آنها، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و مشاورانش در ماه‌های آخر ریاست جمهوری او در حال بررسی انجام حملات بیشتر علیه ایران بودند اما به دلیل اینکه پایان ریاست جمهوری او نزدیک بود، از انجام این حملات سر باز زدند.

نویسندگان کتاب «عامل تفرقه: ترامپ در کاخ سفید ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱» از واهمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره انتقام جویی ایران از او و حرف‌های خصوصی وی به دوستان نزدیکش در این باره خبر دادند.

آنها نوشتند: «ترامپ در یک مهمانی می گساری به چند تن از دوستانش در فلوریدا گفت که می‌ترسد ایران قصد ترور او را داشته باشد، بنابراین او مجبور شد به واشنگتن برگردد، جایی که در آن امن‌تر باشد».

منبع: دیپلماسی ایرانی

پایان/

۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 21709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =