یک سفر دردسرساز دیگر پلوسی

«نانسی پلوسی» رهبر دموکرات مجلس آمریکا پس از سفر جنجالی fi تایوان، اینبار می خواهد به یک کانون تنش دیگر در همسایگی ایران سفر کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای نشریه «پولیتیکو» به نقل از منابع آگاه گزارش داد، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان به همراه «جکی اسپیر» دیگر چهره دموکرات کالیفرنیا، آخر هفته برای نشان دادن حمایت از نخست وزیر «نیکول پاشینیان» به ارمنستان سفر خواهند کرد.

این بازدید از سوی چهره های کنگره اندکی پس از درگیری های مرزی اخیر بین آذربایجان و ارمنستان انجام می شود که منجر به کشته شدن بیش از 170 نفر شد.

پلوسی ‌اکنون در آلمان به سر می‌برد و در اجلاس سران G7 در برلین برای حمایت از جنگ اوکراین علیه روسیه شرکت می‌کند. به گزارش پولیتیکو، او پس از کنفرانس به همراه اسپیر، که ارمنی-آمریکایی است، به ایروان خواهد رفت.

Americanii intervin în Caucaz. Nancy Pelosi descinde în Armenia pentru a o  sprijini în fața Azerbaidjanului sprijinit de Turcia - Stiri pe surse -  Cele mai noi stiri

دفتر اسپیر در مورد این گزارش اظهار نظری نکرده است، اما «درو هامیل» معاون رئیس دفتر پلوسی به پولیتیکو اظهار داشت که به دلایل امنیتی نمی تواند زمان و مدت یک سفر بین المللی را از قبل تایید یا رد کند.

دیگر سفر خارجی حاشیه ساز قبلی پلوسی در اوایل آگوست به تایپه صورت گرفت که با هشدارهای صریح پکن همراه بود. این سفر به تنش بین ایالات متحده و چین بر سر وضعیت تایوان دامن زد.

جمعیت قابل توجهی از ارامنه در ایالات متحده زندگی می کنند و از واشنگتن خواسته اند در این تنش از ایروان حمایت کند. گفتنی است لابی ارامنه در ایالات متحده خیلی قدرتمند است.

«آنتونی بارسامیان» رئیس مشترک مجمع ارامنه آمریکا در مورد این سفر عنوان داشت ارمنستان به اندازه اوکراین توجه بین المللی را کسب نکرده است و این موضوع می تواند به کشوری که با نقض قوانین بین‌المللی از مرزهای بین‌المللی عبور می‌کند، یک پیام باشد.

تنش بین دو همسایه بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی بالا گرفته است. ایروان از زمانی که در اوایل دهه 1990 از آذربایجان جدا شد، از استقلال این منطقه که بیشتر ساکنان آن ارمنی هستند، حمایت کرده است.

در سال 2020، ارمنستان و آذربایجان یک جنگ 44 روزه بر سر قره باغ کوهستانی داشتند که با میانجی گری روسیه به آتش بس ختم شد. در ماه اوت، باکو خواستار «غیر نظامی کردن» منطقه شد، در حالی که ایروان نیز باکو را به تلاش برای قطع جاده ای که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می کند، متهم کرد.

۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 21724

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرامرز IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      19 13
      حق با ارمنی هاست و الهام باکو شرور و خبیث است و اقلاً در این یک مورد، ایران و آمریکا هر دو با ارمنستان هستند و باید هم باشند.
    • فرزان IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      3 23
      این پیرزن عجوزه مثل اینکه سرش درد می کنه